• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

vattenpump

F

F.d. 55451

Guest
Sv: vattenpump

Om det finns ett filter innan pumpen - så rengör det först.
Slå sedan av på pumpen huvudbrytare - slå på igen - om pumpen inte är stater igen, kan det vara tryckvakt.
Är pumpen kapsel fylld med smuts - rengör den.
Är vattenflödet från behållaren OK?
Hur gammal är pumpen?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: vattenpump

Frågan är lite vagt formulerad. När hände detta? Är det så att du har haft vattensystemet/varmvattenberedaren tömd sedan förra gången allt fungerade?

I så fall brukar det komma igång om du startar pumpen och sedan öppnar en kran, gärna på blandning kallt och varmt, så att luften i systemet kan komma ut och vatten kan komma fram. Det förutsätter förstås att det är ett vanligt trycksystem utan elektrisk brytare i vattenkranen. Du kommer att höra när vatten kommer fram till pumpen som kommer att gå lite långsammare. Därefter kan det ta en stund tills varmvattenberedaren är fylld och vatten kommer ut i kranen.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: vattenpump

Troligast är att det är tryckvakten som gett upp. Det finns lösa sådana att montera på slangsystemet efter pumpen. Det är antagligen billigare än en reservdel till själva pumpen. Du har väl kollat att det inte läcker runt pumpen?

(Jag är ledig denna helg så du kan ju komma hit om du är i trakterna så kan vi titta på det.)
 

Sven58

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Ystad
HBK-Nr
8570
Medlemskap
2021
Sv: vattenpump

Hej på dig Micke,tack för tipset men den vill inte stanna för det,stänger av pumpen och hör med återförsäljaren imorgon.
Ha de så bra,vi ses på måndag..
 
Toppen