• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddning

F

F.d. 2763

Guest
Hej.
Har förstått att kylskåpet är den stora elslukaren.Nu undrar jag:

1.Om man kör kylskåpet på 12V under körning riskerar man då att få ett tomt bodelsbatteri eller klarar laddningen av detta?
2.Hur sker laddningen av batterierna under körning?Laddas dom växelvis eller är det någon typ 60-40 prioritering?

Är idiot på detta men man måste ju fråga för att lära sig. Har en Dethleff 00:a 2,5 TD 5420.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Laddning

Hej Frisken,

Kylskåp:
NEJ, det är ingen risk att med normal motor och generator
köra kylskåpet på 12V när motorn är igång.

Hur mycket ström drar kylskåpet? C:a 10 - 15 A.

Hur mycket drar fordonets elförbrukare (lampor + stereo)?
Med 75W strålkastare och 2x 10W stereo så drar fordonet c:a 250W = ~21A.

Vad kan en alternator ge idag? C:a 100 - 150 A!
Verkar för mig vara en rejäl marginal för att våga koppla på kylskåpet! ;)

Laddning:
när motorn snurrar så sluts ett relä så att bobatteri(et/erna) kopplas parallellt
med fordonsbatteriet och då laddas de som ett "gemensamt stort" batteri.

Det blir generatorn/alternatorns laddregulator som styr laddningen så länge
motorn snurrar. När motorn stannar så öppnar reläet och bodelsel är skillt
från från fordonsel.

Kan som pen. elektroniklärare tipsa om att gymnasiets fordonsprogram har en
bok just om fordonsel som jag kan rekomendera, har den själv i Fordonspärmen!
Fråga på biblioteket (eller på närmaste gymnasium)så kan du säkert låna den för
några veckors givande studier!

Lycka till!
 
F

F.d. 55383

Guest
Sv: Laddning

Hej till er alla som vill optimera energianvändandet i sin husbil!

Jag hoppas att jag kan bidra med lite tips det är ju därför jag har gått med i Husbilsklubben.

Börja med att räkna ihop alla dina förbrukningar i bilen i Watt. Varje elmanick har uppgift om effekten i form av Watt eller Amper. Står det Amper eller miliamper räkna om det enligt formeln W/ Volt = A, W = A x Volt (räkna med 12 Volt). Summera Wattantalet på varje manick så kommer du fram till hur många Wattimmar du förbrukar.
Kolla därefter hur mycket energi (Wh) du har tillgång till i ditt batteri.
Generator och laddare tillför energi. Ett batteri bara lagrar den. Förbrukar du mer än du laddar med, tömmer du energin i batteriet tills spänningen sjunker ner till typ 10 Volt, då brukar de flesta elapparater sluta att fungera. Men det finns förbrukare som kan tömma och förstöra ditt batteri totalt, så var försiktig. En inverter som gör om 12 Volt till 240 Volt är också en förbrukare, den tillför inte energi.
Obs! Ett 100 Ampers batteri betyder INTE att du har tillgång till 100 Amper under en längre tid. När spänningen i batteriet sjunker då sjunker den drastiskt.
Jag har tidigare skrivit om hur batterier fungerar, ett slags batterivisualisering. Läs den i bifogad pdf.

Tips om laddning:

Den billigaste påfyllningen av batteriet kommer från vägguttaget.
Solceller är fortfarande dyra vid inköp men sedan sköter dem sig själva, inga löpande kostnader. Fungerar inte under mörka årstider.
Brummande elaggregat är hemska att ha i närheten av husbilen. Arga grannar som inte vill att du skall använda det. Det kostar också mycket i inköp, bensin, hantering och vikt.
Bränsleceller är svindyra att köpain och förse det med bränsle som kräver speciell hantering.
I nödfall kan du låta motorn gå i tomgång om du har en modern motor som inte släpper ut farliga avgaser.

Lite tips av mina egna lösningar:

Jag har enbart LED lampor i bilen och jag har släckt halvljuset. Nya bestämmelser gör att man inte behöver ha hela bilen upplyst på dagen, det räcker med så kallade DRL LED lampor som drar endast 20 Watt jämfört med standard belysning ca 160 W. De 140 W som "blir över" laddar batterierna.
Jag kopplade om kylskåpet som drar 170 Watt/timme till bodelsbatterierna, (2x 95 Amper AGM batterier) så jag kan köra kylskåpet på 12 Volt. Har 3 st. solceller på totalt 360 Watt, det räcker för att jag inte skall behöva stå vid "stolpe" på ljusa sommardagar. Nu skall vi testa hur det går på hösten. Sedan ställer vi av bilen fr.o.m. november.
Den bästa batteritypen till en husbil är en AGM batteri. Den tål höga belastningar och snabba uppladdningar.
Stefan
 

Bilagor

  • Batterivisualisering w97 2 sidor vattenstämpel.pdf
    450,1 KB · Visningar: 73
Senast redigerad av en moderator:

Toskana650

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
4799
Medlemskap
2024
Sv: Laddning

Jag har enbart LED lampor i bilen och jag har släckt halvljuset. Nya bestämmelser gör att man inte behöver ha hela bilen upplyst på dagen, det räcker med så kallade DRL LED lampor som drar endast 20 Watt jämfört med standard belysning ca 160 W. De 140 W som "blir över" laddar batterierna.
Stefan

Stefan!
Det är en missuppfattning att du får mer laddning i batterierna om du använder DRL LED i stället för vanligt halvljus. Det som händer är att generatorn minskar strömmen och effekten med 140 W i ditt exempel och du därigenom spara några droppar bränsle. Så länge generatorn inte ligger på max ström får du inte mer laddning i batterierna om du släcker belysning.
För övrigt blandar du ihop enheterna för effekt (W) och energi (Wh) på ett flertal ställen i ditt inlägg.
PO
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Laddning

Hej.
Har förstått att kylskåpet är den stora elslukaren.Nu undrar jag:

1.Om man kör kylskåpet på 12V under körning riskerar man då att få ett tomt bodelsbatteri eller klarar laddningen av detta?
2.Hur sker laddningen av batterierna under körning?Laddas dom växelvis eller är det någon typ 60-40 prioritering?

Är idiot på detta men man måste ju fråga för att lära sig. Har en Dethleff 00:a 2,5 TD 5420.

1. Nei, det er ingen fare å få tomt batteri når motoren går, da er det generatoren som er spenningskilden og den gir strøm nok. Når generatoren lader er startbatteri ogbodelsbatteri sammenkoplet og 1 av batteriets oppgaver er å lagre overskudsstrøm fra generatoren. Så eneste "ulempe" er at kjøleskap og andre forbrukere tar så mye strøm at det ikke er noe igjen til å lade batteriene. Spenningen vil også bli litt lavere når generatoren gir mer strøm, slik at en kan risikere at det tar lengre tid å lade batteriene hvis kjøleskapet er satt på 12V under kjøring. Forskjellen er antakelig så liten at det ikke er så stor ulempe og kjøre med 12V på kjøleskapet. Samme "fordel" er det også og benytte DRL, da generatoren kan gi mer overskuddsstrøm til batteriene fordi spenningen kan bli litt høyere. Andre strømsparetiltak som også nevnes i tråden her, er det mye mer og hente på enn å ikke benytte 12V på kjøleskapet under drift av motoren.

2. Ladingen av batteriene skjer som sagt paralet, siden de koples sammen når motoren går og de koples fra hverandre når motoren stoppes, eller evt ved en gitt spenning. Slik at er både startbatteri og bobelsbatteri fulladet eller nesten er de sammenkoplet til spenningen f.eks. er 12,6V så bryter EBLen kontakten mellom batteriene.

På enkelte nyere bobiler styres også ladingen av motorstyringen, slik at motoren skal forurense minst mulig, all lading krever enerigi via drivstoffet til motoren og ved belastninger som motoren forurenser mye kuttes ofte ladingen, slik at avgassutslippet på motoren blir reinest mulig.

En annen tanke som er med på å hindre opplading/levetid på bodelsbatteriet, er at man med stort/store bodelsbatteri hindrer ladning av bodelsbatteri p.g.a. startbatteriet. Siden det parallelkoples av EBLen og sammenkopling av ulike batteri ikke er det optimale? 100Ah startbatteri og 200Ah bodelsbatteri, som parallellkoples.

Dette tar man høyde for i enkelte EBLer, ved at de kun er sammenkoplet under lading og/eller har forskjellig ladespenning til bodels og startbatteri

Det finnes også flere tråder her på forumet om montering av DCDC lader til bodelsbatteriet, som sikrer opptil 100% opplading av bodelsbatteriet og minsker ladetiden med 50-75%
 
Toppen