• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batterikabel

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Funderar på att sätta in ett extra bodelsbatteri på 95 Ah ca 2,5 meter från det ordinarie. Min undran är vilken kabelarea jag ska använda?
Hälsn/Lenmar
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Batterikabel

Naturligtvis så tjock som möjligt, men det beror på maxförbrukningen.
Här får du en ledtråd

35 A kräver minst 10 mm2 kabelarea.
25 A kräver minst 6 mm2 kabelarea.
20 A kräver minst 4 mm2 kabelarea.
16 A kräver minst 2,5 mm2 kabelarea.
0-10 A kräver minst 1,5 mm2 kabelarea

Kan tänka mig att i normalfall så behövs det 4-6 mm2
Låt oss säga att du har 20A förbrukning som är väldigt mycket då ränar vi ut följande av en kabel på 4mm2
Spänningsfall av 0.36V och en resistans av 0.035Ohm vilket innebär att den kommer inte att höjas mer en en kvarts ºC
Batteriet jordas på plats med en jorfläta eller en grov kabel.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Batterikabel

Jag tror att det behövs lite mer info om för att du ska få ett bra svar på din fråga.Har du ett startbatteri och vill komplettera med ett bodelsbatteri? eller har du ett startbatteri och ett bodelsbatteri och vill utöka till två bodelsbatterier? Jag kan även rekommendera Skyllermarks.se där finns en hel del som är läsvärt om batterier och laddning. mvh jocke
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Batterikabel

Jag har ett startbatteri och vill utöka med ett bodelsbatteri till. Kan jag parallellkoppla detta batteri till det befintliga? Jag tänker driva en parabol, viasatmottagare och en ny tv, förövrigt är det inga stora förbrukningar
Lenmar
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Batterikabel

Ja du skall paralellkoppla
Minus till chassit
Plus till plus till det andra batteriet

Glöm inte att en del EBL skall programeras om för nytt Amp till batterierna,
ocn att batterierna skall vara identiska. Helst båda två nya.
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Batterikabel

Ja du skall paralellkoppla
Minus till chassit
Plus till plus till det andra batteriet

Glöm inte att en del EBL skall programeras om för nytt Amp till batterierna,
ocn att batterierna skall vara identiska. Helst båda två nya.

Hej

Ska jag inte koppla minus på det nya batteriet istället för chassit?
Lenmar
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Batterikabel

Skyllemarks:
En enkel liten test som motsäger sig alla fabikanters rekomendationer.
Problemen uppstår efter enlängre tid.
Jag litar mer på vad en lärde sig på Chalmers och vad samtliga fabrikanters ingenjörer rekomenderar. Inte för att sälja fler batterier utan att kunna hålla garantin.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Batterikabel

Följ Juan Nortes beräkningar, -MEN om du drar både plus och minuskablar mellan batterierna och inte jordar i chassiet måste du dubbla kabelarean.
Annars fördubblar du spänningsfallet.
//W
 

smocken

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Falköping
HBK-Nr
7203
Medlemskap
2024
Sv: Batterikabel

HEJ JAPPE!
DENNA TABELL HAR JAG ANVÄNT I NÄSTAN 40 ÅR. VI ANVÄNDER DEN FORTFARANDE I VERKSTADEN PÅ ARBETET. DEN FUNGERAR PERFEKT INGA BRÄNDER ELLER KONSTIG VARMGÅNG. ANVÄNDE ALLA VÅRA HBK DENNA BLIR DET INGA PROBLEM.
TILL BATTERI KABEL SKULLE JAG ANVÄNDA 50 M2 KABEL. (ÖVERDIMISIONERAT JA MEN INGETKAN GÅ FEL KOSTAR SÅ LITE EXTRA FINNS I METERVARA).
MVH
UNO LARSSON
SKRÄPET HÄLSAR
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Batterikabel

Bodels batterier 2, har jag försedd med säkringar 40 A och 3 x 40 A - lagen kräver mellan bodel och motorrymmen.
Dessutom använde jag bra startkablar.
Det är helgardering.;)
Ett batteri bodelsbatteri i motorrummet och den andra i bodelen.
De är förbundna med invertern under ett framsäte.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Batterikabel

Naturligtvis så tjock som möjligt, men det beror på maxförbrukningen.
----------------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan Juan, glöm inte att det inte bara är maxförbrukning som styr kabelarian och ev. säkring, de skall tåla maxladdningen som kommer från generatorn och skall in i batteriet också.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 2699

Guest
Sv: Batterikabel

Om jag inte är helt ute och cyklar så kan det behövas grova kablar om startbatteriet av någon anledning är slut och all ström till startmotorn skall tas från det parallellkopplade batteriet. Jag har gjort ungefär som du planerar, och använt utrustningen i snart 15 år utan problem. Jag har även monterat strömbrytare vid båda batterierna.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Batterikabel

Om jag inte är helt ute och cyklar så kan det behövas grova kablar om startbatteriet av någon anledning är slut och all ström till startmotorn skall tas från det parallellkopplade batteriet. Jag har gjort ungefär som du planerar, och använt utrustningen i snart 15 år utan problem. Jag har även monterat strömbrytare vid båda batterierna.
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Hej, på de flesta gamla som är originalkopplade och troligen alla nyare husbilar så är start och bodelsbatterierna separerade och kopplas inte samman förrän motorn är igång och generatorn börjar ladda, så när startbatteriet är dåligt så startar inte bilen alls.

M.v.h. JANKRO.
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Batterikabel

När jag kopplade ström i båtar så påstods det att skiljerälet gjorde att startbatteriet laddades först och när det var laddat då först började bodelen laddas, är det inte så på husbilar?
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Batterikabel

Funderar på att sätta in ett extra bodelsbatteri på 95 Ah ca 2,5 meter från det ordinarie. Min undran är vilken kabelarea jag ska använda?
Hälsn/Lenmar
Holder lenge med 6mm2 kabel og en 25A sikring på + kabelen så nære orginalbatteriet som mulig. Kopl av - ledningen på orginalbatteriet og sett den på tilleggsbatteriet, la + leningen gå inn på orginalbatteriet. Kople så de 2 batteriene i parallell med 6mm2 ledninger og sikring.

Ved å kople - og + på hvert batteri sikrer du at begge batterier får samme utladestrøm og ladestrøm.
 
Toppen