• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inverter

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Vilken Inverter rekomenderar ni att man ska man köpa. Jag är lite novis innom detta och hur mycket man kan köra med en Invertor.

Jag har två st 100Ah batterier samt en 100w solcell.

/R
 

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Sv: Inverter

Hej, då har du teoretiskt 200 Ah att använda men i praktiken betydligt mindre.En tumregel är att du har ca 100 Ah att använda i realiteten eftersom det inte är bra att tömma en batteribank helt och hållet.

Det är med inverter beror först vilken effekt du väljer.Bra hjälp är P=UxI som kan vara vägledning hur länge du kan använda en omformare 12v till 230v.

Var försiktig om du skall koppla in en laptop t.ex eftersom du förmodlingen inte får en ren sinuskurva vilken kan skapa problem för din laptop.

Själv har jag byt till ledbelysning. Min TV drar 55 W..dvs ca 5 Ah (I=P/U). Så det är bara till att räkna hur mycket effekt som du förbrukar.

Hoppas att det är lite hjälp för dig.
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Inverter

Jag håller på med samma frågeställning, och har samma förutsättningar som du dvs två batterier. Har dock en EFOY1600 istället för solcell.

Jag har bestämt mig för att satsa på en 1500w-inverter. Visserligen drar den snabbt ut banken om den skulle gå för fullt, men jag vill, under kort tid, kunna köra tex en kaffebryggare eller en micro. Till vardags är det betydligt mindre effekter vi talar om.

Har också beslutat mig för att satsa på en inverter som ger ren Sinusvåg för att inte behöva fundera på vilka apparater som kan gå sönder eller bli för varma.

Tänker också ansluta den via ordinarie matning i husbilen, med nätprioritering. Mitt problem är att jag ännu inte fått fram ett 230v-schema för husbilen, så jag slipper mäta mig fram...
/Bertil
 

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Sv: Inverter

Om du söker en med ren sinuskurva så kostar dom en del...ca 6000kr. Men det beror ju på också vad du skall koppla in. det finns billigare förståss med modifierad sinuskurva som mindre känslig utrustning tål...
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Inverter

Vilken Inverter rekomenderar ni att man ska man köpa. Jag är lite novis innom detta och hur mycket man kan köra med en Invertor.

Jag har två st 100Ah batterier samt en 100w solcell.
/R

Beror på vad ni ska använda den till. Ska ni köra laptop så är det bättre att skaffa en omformare från 12V till datorns arbetsspänning (ofta runt 19V). Då slipper ni bekymra er om orena sinusvågor och slipper hälften av de förluster som uppstår vid transformering.

Vi har en billig 1000W inverter från Harald Nyborg. Vet inget om kvaliteten på sinuskurvan, men den funkar till våra laptops (Dell och Asus). Fast nu använder vi 12 > 19V omformare istället.
Funkar oxå ua till att ladda våra Nokia telefoner.
Däremot funkar det inte bra att ladda eltandborstar (induktionsladdare). Brände en av två sådana laddare direkt. Den andra funkar (?).
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Inverter

Beror på vad ni ska använda den till. Ska ni köra laptop så är det bättre att skaffa en omformare från 12V till datorns arbetsspänning (ofta runt 19V). Då slipper ni bekymra er om orena sinusvågor och slipper hälften av de förluster som uppstår vid transformering.

Vi har en billig 1000W inverter från Harald Nyborg. Vet inget om kvaliteten på sinuskurvan, men den funkar till våra laptops (Dell och Asus). Fast nu använder vi 12 > 19V omformare istället.
............................. .

Håller med.

Min erfarenhet från den första 150 watt i 1997 till 600 watt - och nu 1000 watt (Harald N. 900,- danske) är den kvadratiska kurva är utmärkt.

Jag har använt 4 olika laptop'per genom åren - inga problem.

Av hänsyn till avledning och fläktljud, föredrar jag samma 12 till 15-22 volts omvandlare, ström för den fjärde bärbar dator.
Ta inte med 230 volt omformaren - 12 volts omformaren är alltid i husbil.
- - -

När AC har gått igenom en transformator( del av omformer - spole ), är kurvan omtrent jämnat ut.

Om der finns en transformator i omvandlaren, kan du ofta se utan på.

Mer tunga och klumpiga.
 
Senast redigerad av en moderator:

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Sv: Inverter

..glöm verkningsgraden inte vid skattning hur mycket Ah förbrukas då en inverter användes. T.ex Biltemas har en verkningsgrad på ca 83 %..dvs 17% "eldas för kråkorna" så att säga
 
Toppen