• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Partikelfilter ?

F

F.d. 25057

Guest
Hur ska jag få veta om en Husbil har partikelfilter, står ju ingenting i transportstyrelsens info.
Guy :confused:
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Partikelfilter ?

Mycket bra fråga, då olika motorerkan klara sig utan partikelfilter medan en annan motor behöver detta för att klara samma avgasnorm.

Det enda sättet är nog att titta efter, leta efter en lambdasond efter turbon
och eventuellt en tempgivare.

Kan vara omöjligt (för den ej insatte) att se skillnad på katalysator och katalysator med inbygt partikelfilter.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Partikelfilter ?

hej,,den uppgiften skall du ha i registreringsbeviset,,,teddi,,
 
T

Teddi

Guest
Sv: Partikelfilter ?

OK , men var på reg.beviset ? Gula eller Blåa ?
Guy

vet ej,,men de ju bara att kolla båda två,,stå de inget där får du kolla med återförsäljare,,ja ser ock att du har en bil från 07??

då tror ja knappast att detta före kom på husbilar,,har för mej ett de kom 09,,
 
J

Jarn

Guest
Sv: Partikelfilter ?

På Transportstyrelsen sida för fordonsuppgifter kan du titta nästan längst ner bland uppgifterna.
Där står "Partiklar" om det då är ett mått i hundradelar t.ex 0,0530 då är det inget partikelfilter.
Står det i tusendelar t.ex. 0,0023 då är det partikel filter.
Det kan också stå "Miljöklass 2005 PM" då är det också partikelfilter.

Tror inte det står i reg.bevis i klartext om det är partikelfilter eller ej.

Detta enligt de bilar jag själv har.
 
F

F.d. 52959

Guest
Sv: Partikelfilter ?

Hur ska jag få veta om en Husbil har partikelfilter, står ju ingenting i transportstyrelsens info.
Guy :confused:
Hej
Det står på det blå registreringsbeviset under miljöfakta. I vårt fall ,2005PM =
partikelfilter.
Det var ett av kraven när vi köpte ny husbil. Volkswagen var de första att utrusta
T5an/Transporter med detta från vecka 10 2006.
Partikelfiltret förbränner effektivt alla små sotpartiklar som uppstår vid förbränningen.
Sitter på avgasröret före de övriga dämparna/katalysator för att snabbt bli upp-
värmt och förbränna sotpartiklarna.
Ändröret är helt blankt inuti pga av den effektiva förbränningen i partikelfiltret.
Men det är olika på fabrikat.
 
F

F.d. 25057

Guest
Sv: Partikelfilter ?

Hej
Det står på det blå registreringsbeviset under miljöfakta. I vårt fall ,2005PM =
partikelfilter.
Det var ett av kraven när vi köpte ny husbil. Volkswagen var de första att utrusta
T5an/Transporter med detta från vecka 10 2006.
Partikelfiltret förbränner effektivt alla små sotpartiklar som uppstår vid förbränningen.
Sitter på avgasröret före de övriga dämparna/katalysator för att snabbt bli upp-
värmt och förbränna sotpartiklarna.
Ändröret är helt blankt inuti pga av den effektiva förbränningen i partikelfiltret.
Men det är olika på fabrikat.

Partikelfilter och katalysator är det samma sak ?????
Guy
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Partikelfilter ?

Hej. På min bli ser jag en symbol ( liten grej som indikerar partiklar)på instrumentpanelen när man vrider startnyckeln . Om man ser den när motorn är igång, står det i manualen att man ska rusa motorn lite för att rensa filtret. Hoppas jag fattat detta på rätt sätt, annars kanske någon vet om det stämmer. (Fiat 2,3 09)
/ Sören
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Partikelfilter ?

Partikelfilter och katalysator är det samma sak ?????

Nej, dom gör olika jobb och kompletterar varandra.
Katalysatorn förändrar genom kemi avgasernas sammansättning,
partikelfilteret är ett mekaniskt filter, ungefär som ett melittafilter i kaffebryggaren.
Partikelfiltret är gort av ett så värmetåligt material att det tål att man eldar upp sotet på plats i filtret när det blir fullt.
Sotet brinner också under körning i med husbil, då en husbil går så tungt att avgastemperaturen oftast är tillräckligt hög.

Jag vänder mig i mitt första svar i denna tråd till den som tittar på en husbil utan tillgång till Svenskt bilregister.
 
Toppen