• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bodelsbatteri

F

F.d. 50195

Guest
Har skrivits i massor av trådar om problem med bodelsbatterier.
Men nu är jag lite fundersam på något som hände i helgen.
Normalt brukar jag klara två dygn på mitt 95 Ah bodelsbatteri, lite tv o lite belysning sommartid utan värme.
Men sista gången tog batteriet slut före kl 04, exakt när vet jag inte, men jag vaknade av att jag frös då :(
Nåväl vi hade bara några Ledlampor tända på kvällen kl 10 satt jag på Trumavärmare på låg värme, det som jag är lite fundersam på är att frugan laddade sin telefon typ 1,5 timme och när jag drog ur kontakten så var laddaren och förlängningssladdens kontakt ganska varma, någon som råkat ut för detta eller har någon förklaring, misstänker att det är detta som dragit ur batteriet, har mätt förlängningssladden utan att hittat någon kortis, vad det gäller laddaren så vet jag inte hur man skall kolla den, tipps?
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Bodelsbatteri

Du kan vara nöjd med detta batteriet, visserligen är det andra batteriet bättre.

Ditt användningsområde är 12V och kommer inte att köra ned det till 0V.
Till skillnad av en elektrisk motor, rullstol, utombordare, mm
EBL stänger av batteriet när spänningen har sjunkit och batteriet skall laddas. Nassas batterimonitor varnar när batteriet är tomt 0% som anses vara 10.7V
under denna spänning börjar sulfatering av ett vanligt startbatteri, ditt ligger något lägre vill jag minnas, kolla.

Dessutom så tål batteriet att starta bilen, inte heller fel

Att koppla in NASSA går fort och är lätt glöm inte att shunten kopplas till minuspolen. Dessutom kan du kopla in startbatteriet till samma monitor och ha koll på båda batterierna.
 
F

F.d. 53022

Guest
Sv: Bodelsbatteri

Hej.
Sök på Christer Svensson Tudor, han kan allt om batterier har jobbat och undervisat på Chalmers, finns numera på Tudor, har skrivet mycket om batterikunskap.

Bosse
 
Toppen