• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bodelsbatteri

F

F.d. 50195

Guest
Har skrivits i massor av trådar om problem med bodelsbatterier.
Men nu är jag lite fundersam på något som hände i helgen.
Normalt brukar jag klara två dygn på mitt 95 Ah bodelsbatteri, lite tv o lite belysning sommartid utan värme.
Men sista gången tog batteriet slut före kl 04, exakt när vet jag inte, men jag vaknade av att jag frös då :(
Nåväl vi hade bara några Ledlampor tända på kvällen kl 10 satt jag på Trumavärmare på låg värme, det som jag är lite fundersam på är att frugan laddade sin telefon typ 1,5 timme och när jag drog ur kontakten så var laddaren och förlängningssladdens kontakt ganska varma, någon som råkat ut för detta eller har någon förklaring, misstänker att det är detta som dragit ur batteriet, har mätt förlängningssladden utan att hittat någon kortis, vad det gäller laddaren så vet jag inte hur man skall kolla den, tipps?
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsbatteri

Har de "belastat" ett bodelsbatteri med LED-lampor. Du kan ju driva dem en hel dag med ficklampsbatteri. Ett bättre test är nog att köra TV:n en hel dag, den drar ju i alla fall en del ström
 

smocken

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Falköping
HBK-Nr
7203
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsbatteri

Hej!

11.5 volt med så lite belastning.
Fråga om de har en vanlig belastnings grill? De är bra. Ställ den på 100Ah belastning i ca 25-30 sek mätaren skall inte sjunka nämvärt gör den det är batteriet kass.
Be att få se när de testar batteriet.


MVH
Uno Larsson
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Bodelsbatteri

Husk at har batteriet en spenning under ca. 11,8 V er batteriet ca 50% utladet og regnes da som utladet. En bør ikke lade ut batteriene under denne spenninge, fordi da reduseres levetiden på batteriet drastisk.

Med det forbruket og det resultatet forhandleren fikk, kan man si at det 95Ah batteriet har fått en dramatisk reduksjon av levetiden/kapasiteten. Så batteriet bør helt klart byttes, forutsetter da at det ikke er en "skikkelig" stømtyv.

Det kan jo raskt kontrolleres på måten som er gjenngitt i et annet innlegg i tråden.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Bodelsbatteri

För att kunna testa batteriet så måste du mäta den ström som tas ur batteriet + den tiden som du gör det. då får du ett mätresultat.

Med denna test som är gjord så kan man bara få en vägledning.

17 ledlampor o spot ? hur många watt har du totalt ?

Om vi räknar med att du har 12 leds á 3Watt/st summerar 36 watt plus 5 spot på vardera 15watt totalt 111watt lägger vi till lite annat som drar på sparlåga har vi då en förbrukning på 120 watt

120watt är samma sak som att glömma att slå av halvljuset.

Men mät hur många Amp dom drar för att kunna göra en beräkning.
 
F

F.d. 50195

Guest
Sv: Bodelsbatteri

Jag har själv räknat ut, med de uppgifter om hur de provat, att batteriet bara har en kapacitet om i bästa fall 60 Ah, konstigt att de missat det: (
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Bodelsbatteri

60Ah er nok ikke så langt unna sannheten? Det vil si at en har ca 30Ah til forbruk, drar en ut mer enn det reduseres kapasitet/levetid betraktlig raskere. Er alderen på batteriet ca 2 år er det ca slik som et gjennomsnittsbatteri vil være? Alt avhengig av batteritype og bruk.
 
F

F.d. 50195

Guest
Sv: Bodelsbatteri

Tumbo har accepterat och ser det som garantifel och böt batteriet, plus att jag köpte ett batteri till, så jag hoppas att det blir bättre "gångtid" framöver.
Men två grejer som jag funderar på, varför utrustar man en husbil med bara ett batteri och inte flera på en gång, risken med ett batteri är ju att man riskerar att tömma batteriet helt, vilket inte ska vara så bra sägs det och varför bryter EBL:en strömmen först när batteriet är tomt dvs 10,5v borde ju vara innan man riskerar att skada batteriet.
Ja, jag bara undrar!
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Bodelsbatteri

At det ikke er større batteri, kommer sikkert av at bobilen blir tyngre (95Ah) batteri veier minst ca 25 kg. Har man 2x95Ah trenger man en mye bedre lader. Ergo vil bobilen både bli vesentlig tyngre og ikke minst dyrere.

Ja batteriet er helt flatt ved 10,5V, men da er det 100% utladet og batteri regnes som utladet ved ca 50% utlading. Og 50% utlading eller mer regnes som dyputlading og det er det som ikke batteriene er laget for å "tåle." AGM tåler litt mer dyputladinger og GEL tåler flest.

De fleste forbrukere har også problemer med å virke når spenningen faller under ca 11.8V. Tenker da på elektronikk, TV, tynere, fyren o.l. lyspærene lyser jo til det ikke er noe spenning igjen. Men hva hjelper det med lys, når ikke noe annet virker?

Det er flere EBLer som kutter en og en strømkrets etterhvert som spenningen synker og man har de mest viktige strømkretsene igjen tilslutt.

Det er skrevet mye om batterier både her på forumet og Internett og selv har jeg prøvd og skrive her. Jeg har valt og ikke kople batteriene sammen, men ha et ekstra batteri, så jeg kommer meg gjennom natta om jeg går tom for strøm.
 
F

F.d. 50195

Guest
Sv: Bodelsbatteri

Tidigare batteri var ett Banner AGM 95Ah, Banner har enligt Tumbo haft kvalitetsproblem med batteriet, så jag fick ett Varta Start-Stopp batteri AGM 95Ah i stället , köpte ett ytterligare batteri.
Vad tror ni om det som bodelsbatteri, är ju igentligen ett bilbatteri.
Själv inbillar jag mej att det är ett bra byte, Varta brukar ju ligga bra till i tester.
 

Lasse Musik

FD HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Ringarum
HBK-Nr
6740
Medlemskap
2021
Sv: Bodelsbatteri

Jag har upptäckt att om man använder en spiralformad skarvsladd för att t.ex köra en inverter så blir skarvkabeln med kontakt varm och invertern brukar protestera då den får för lite ström. :music-icon:
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsbatteri

Tidigare batteri var ett Banner AGM 95Ah, Banner har enligt Tumbo haft kvalitetsproblem med batteriet, så jag fick ett Varta Start-Stopp batteri AGM 95Ah i stället , köpte ett ytterligare batteri.
Vad tror ni om det som bodelsbatteri, är ju igentligen ett bilbatteri.
Själv inbillar jag mej att det är ett bra byte, Varta brukar ju ligga bra till i tester.

Gokväll

Helt rätt att du har fått startbatterier istället för fritidsbatterier (står ju faktiskt på dom).

Start-stop batterierna är speciellt framtagna för bilar med start-stop funktion, alltså för att leverera startström ofta, till skillnad från fritidsbatterier som ska leverera lite ström över lång tid.

Har själv råkat ut för detta vid utbyte från GEL batterier till AGM.

Efter kontakt med VARTA fick jeg reda på att bodelsbatterirna ska heta VARTA PROFESSIONAL AGM, och dessa är uppbyggda som fritidsbatterier(tjockare blyplattor) och ska klara många fler uppladdningscykler än Start-stop batterierna.

Mina batterier är numera utbytta mot professionalvarianten enl fabrikantens rekomendationer.

Hejs

Claes 105
 

RichardK

FD HBK Medlem
Inlägg
158
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
10957
Medlemskap
2022
Sv: Bodelsbatteri

Jag har ingen erfarenhet av husbilsbatterier men lite av andra batterier.
Till min solenergibåt har jag två stycken bly-gel-batterier av samma typ som sitter i permobiler.
De är gjorda för djupurladdningar och snabbladdning. Under SolarChallenge-tävlingen i Holland 2008 kunde jag enligt ChargeControllern gå ner till ca 30% SOC (state of charge) för att sedan
med laddning från solcellerna fylla på till 99% vilket tog knappt 3 timmar. (5 paneler, 7,4kvm aktiv yta, 24V och 235W/panel)
Batterierna var trimmade från 78Ah till 83Ah av en batterifreak som luskat ut hemligheten.
Så grov mångtrådig kopparkabel (så rak som möjligt) som du kan hantera och har råd med, spiralsladd i de här sammanhangen är nästintill livsfarligt och borde vara straffbart.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Bodelsbatteri

Detta batteri är helt OK till din bodel det är ett AGM djupurladdningsbatteri med en Startfunktin grova blyplattor.Det tål stryk
du kan starta husbilen med detta batteri om det skulle behövas.

Ett bra val vad kostade det ?
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsbatteri

Claes 105

Lite bättre cyklingstålighet har ditt fritidsbatter men jag skulle ha två på 95Ah och fritidsbatteriet finns bara som 85 o 115 Ah och såå dåligt tror jag inte mitt start-stop-plus är, jag är i alla fall inte orolig :) , kolla dessa länkar.

VARTA Start-Stop Batteries

VARTA PROFESSIONAL DEEP CYCLE AGM - VARTA Automotive

mvh

Gokväll

Vet inte varför du skulle vara orolig att dina batterier skulle vara dåliga, har aldrig påstått detta ,utan jag ville bara betona att det finns olika batterityper och du har bevisligen startbatterier som bodelsbatterier fungerar naturligtvis, men är inte optimala.

Hejs

Claes 105
 
F

F.d. 53022

Guest
Sv: Bodelsbatteri

Jag anser att Claes 105 har helt rätt i det han skriver i inlägg 32.
Varta start-stop plus är inget dåligt batteri, men det finns mycket bättre till bodelen.
Det handlar om livslängd vid cyklisk drift.
Vid 50% urladdning klarar Varta start-stop ca 200 cykler.
Vid 50% urladdning klarar Varta start-stop plus ca 350 cykler.
Varta Professional Deep Cycle AGM klarar ca 600 cykler.
Ett bra Gelbatteri har överlägset bästa livslängden och klarar upp till 800 cykler.

Bosse
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsbatteri

Varför betala för dyra batterier, när Biltema har alldeles utmärkta för bodelen:confused:.
Jag tror inte att man är lika noga med sitt batteri till fordonet.
 
F

F.d. 50195

Guest
Sv: Bodelsbatteri

Claes 105: Har jag påståt att du påståt det :)

Juan.norte: Jag gav ca 3400kr monterat på plats under sätet, dyrt men vad f-n :)
För övrigt fick jag idag hem min Nasa BM-1 som du tippsade om, spännande? ska montera den när jag får tid.

Bosse: Intressant, har du någon källa som man kan läsa?

Esbjörn: skulle nog valt det alternativet om jag nu inte fått ett nytt Varta på garantin, bara halva priset för ett AGM på biltema mot mitt Vartabatteri, men nästa gång.....

Mvh
 
Toppen