• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Läckagetest Alugastankflaskor

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Har fått problem med mina flaskor känner gasollukt har kollat med läckagespray men ser inga läckage misstänker att backventilen läcker ut gasol
Någon annan som har haft samma problem ?
Hur provtrycker man backventilen den som sitter längst ut på påfyllningsslangen ?
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Läkagetest Alugastankflaskor

Sitter det inte en backventil även i flaskan där påfyllningsslangen skruvas i. Jag har i varje fall fyllt flaskorna ofta utan påfyllningsslang, innan jag hade det ordnat på plats. Jag skruvade bara i påfyllningsbajonetten i mässing direkt i flaskan.

Min påfyllningsslang är lång och delar sig sedan till båda flaskorna. Har märkt att efter påfyllningen tror jag känna mig gaslukt, men är rätt säker att det är kvarvarande gasen i slangen som läcker via backventilen i slangen?

Skall kolla hur det är efter säsongens slut.

Är det ALUGAS flaska du har?

hälsning
jyrki
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Läkagetest Alugastankflaskor

Ja det är alugas flaskor har 2st har en 50cm lång påfyllningsslang har känt av gasollukt ett par dagar efter påfyllning har kollat alla kopplingar och lindat på ny gängtejp efter demontering
det är nog en backventil även i flaskan som du säger
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Läckagetest Alugastankflaskor

Hej Anytec!
Även jag tycker ibland att det luktar i gasolskåpet men jag "saknar" ingen gasol och stänger tank-/behållarventilerna oftast möjligt.
Luktämnet, etylmerkaptan, luktar fruktansvärt starkt. Vid byte av flaska eller efter påfyllning kan det lukta länge utan att någon gasol kommer ut. Kopplingar, som har varit i kontakt med gasol kan också lukta länge. Jag har kollat med gasolvarnare utan att den varnar, trots att det luktar lite. Gasolvarnaren skall reagera på de luktlösa gasolmolekyler och inte på etylmerkaptan.
Ovanstående kanske inte är till någon större hjälp vid din misstänkta gasollläckagesökning, men jag vill påminna dig om att diverse gasolfilter har en förmåga att helt eller till stor del filtrera bort etylmerkaptanlukten. Ju bättre filter, ju mindre lukt! Personligen känner jag större säkerhet i systemet när gasolen stinker som inget annat. :)
Julian
 

Hjulnissarna

HBK Medlem
Inlägg
390
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2024
Sv: Läckagetest Alugastankflaskor

Vi har för några veckor sedan varit hos "Gasfachfrau" i mycket lilla orten Mörsdorf en bit från Moseldalen och köpt en 11kg Alugasfyllflaska med alla tillbehör och infästanordning. Mycket trevligt bemötande på alla sätt av fru Nöfer men firman är inhyst i källaren på en privatvilla på en smal villagata...
Nu till den aktuella frågan. Under senvåren har tillverkaren ALU-gas skrivit på sin hemsida (Aktuelles) - på tyska - om att de pga problem med den s.k. INDI-ventilen bytt till en ny ventil och samtidigt satt in en mätare. Kanske ditt "läckageproblem" sitter i den gamla ventilen?
Vi fick dessutom utan kostnad en vinklad spegel ovanför mätaren så att det är lätt att se när det är dags att tanka. Nu skall vi bara fästa flaskan och montera den utvändiga ventilen med påfyllnadsslangen.
/Boo 1025
 

hans p

HBK Medlem
Inlägg
312
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
782
Medlemskap
2024
Sv: Läckagetest Alugastankflaskor

jag hade en pilote med aut omkopplare den var man tvungen att ha båda flaskorna i kopplade annars läckte det ur den slangen som inte var ikopplad
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Läckagetest Alugastankflaskor

Vi har för några veckor sedan varit hos "Gasfachfrau" i mycket lilla orten Mörsdorf en bit från Moseldalen och köpt en 11kg Alugasfyllflaska med alla tillbehör och infästanordning. Mycket trevligt bemötande på alla sätt av fru Nöfer men firman är inhyst i källaren på en privatvilla på en smal villagata...
Nu till den aktuella frågan. Under senvåren har tillverkaren ALU-gas skrivit på sin hemsida (Aktuelles) - på tyska - om att de pga problem med den s.k. INDI-ventilen bytt till en ny ventil och samtidigt satt in en mätare. Kanske ditt "läckageproblem" sitter i den gamla ventilen?
Vi fick dessutom utan kostnad en vinklad spegel ovanför mätaren så att det är lätt att se när det är dags att tanka. Nu skall vi bara fästa flaskan och montera den utvändiga ventilen med påfyllnadsslangen.
/Boo 1025
Jag har mätare på mina flaskor (gamla modellen)har sprayat på och omkring
ventilen ska kolla jag kan köpa lösa ventiler (vi monterar sådana på jobbet )
Har inte hittat några läckor med läckspray ska provtrycka för att vara på säkra sidan
 

Bilagor

  • DSC_1388.JPG
    DSC_1388.JPG
    2,1 MB · Visningar: 3
Senast ändrad:

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Läckagetest Alugastankflaskor

Tyvärr så kunde inte verkstaden provtrycka flaskan
Verkar vara svårt att köpa ventilerna får hoppas Alugas tar sitt ansvar
Får låna verktyg fr jobbet hylsa och momentnyckel spec för ventilen
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Läckagetest Alugastankflaskor

Hur fyller du dina tankflaskor? Har du en externt monterad tankningsmunstycke eller sitter det monterat inne i gasolskåpet? Det pyser ju alltid ut en liten gaspuff när du tankat färdigt och lossar påfyllningsslangen. Sitter då munstycket inne i skåpet så lär luktämnet hamna där och "gas"-lukten kännas ett bra tag efter tankning.

Eftersom det inte visar något läckage när du testar med spray så skulle jag inte vara så orolig. Läs av mätaren noga innan ett längre uppehåll och kolla om det ändrat sig efter några veckor. Ett litet läckage borde visa sig då.
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Läckagetest Alugastankflaskor

Påfyllningen sitter inne i skåpet får hålla koll på det tycker att det går mer gasol numera
Mätaren är inte så exakt
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
993
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Sv: Läckagetest Alugastankflaskor

Hej Anytec!
Även jag tycker ibland att det luktar i gasolskåpet men jag "saknar" ingen gasol och stänger tank-/behållarventilerna oftast möjligt.
Luktämnet, etylmerkaptan, luktar fruktansvärt starkt. Vid byte av flaska eller efter påfyllning kan det lukta länge utan att någon gasol kommer ut. Kopplingar, som har varit i kontakt med gasol kan också lukta länge. Jag har kollat med gasolvarnare utan att den varnar, trots att det luktar lite. Gasolvarnaren skall reagera på de luktlösa gasolmolekyler och inte på etylmerkaptan.
Ovanstående kanske inte är till någon större hjälp vid din misstänkta gasollläckagesökning, men jag vill påminna dig om att diverse gasolfilter har en förmåga att helt eller till stor del filtrera bort etylmerkaptanlukten. Ju bättre filter, ju mindre lukt! Personligen känner jag större säkerhet i systemet när gasolen stinker som inget annat. :)
Julian

Jag har samma erfarenhet. Svag lukt i gasolskåpet även om flaskorna varit stängda lång tid. Inga läckage detekterade vid tryckprov eller med spray. Kan det vara så att lukten 'trängt in i' gummislangarna och avges från dem? (Har ej Alugas utan konventionella flaskor)

/Mats
 

KaMa1

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
8710
Medlemskap
2024
Sv: Läkagetest Alugastankflaskor

Sitter det inte en backventil även i flaskan där påfyllningsslangen skruvas i. Jag har i varje fall fyllt flaskorna ofta utan påfyllningsslang, innan jag hade det ordnat på plats. Jag skruvade bara i påfyllningsbajonetten i mässing direkt i flaskan.

Min påfyllningsslang är lång och delar sig sedan till båda flaskorna. Har märkt att efter påfyllningen tror jag känna mig gaslukt, men är rätt säker att det är kvarvarande gasen i slangen som läcker via backventilen i slangen?

Skall kolla hur det är efter säsongens slut.

Är det ALUGAS flaska du har?

hälsning
jyrki

hej,jag tror inte,att det sitter några backventiler i gasflaskorna,jobbade på AGA GAS i tjugo år från sjuttio till nittiotalet.

själv kör jag med compositflaskor,lätt att se,hur mycket det är kvar.
-luktämnet i gasolen lämnar tyvärr bestående doft efter sig i gasolutrymmen,men det behöver inte tyda på läcka,testa varje år på besiktningen!
hälsning Kai
 
Senast ändrad:

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Läkagetest Alugastankflaskor

hej,jag tror inte,att det sitter några backventiler i gasflaskorna,jobbade på AGA GAS i tjugo år från sjuttio till nittiotalet.

själv kör jag med compositflaskor,lätt att se,hur mycket det är kvar.
-luktämnet i gasolen lämnar tyvärr bestående doft efter sig i gasolutrymmen,men det behöver inte tyda på läcka,testa varje år på besiktningen!
hälsning Kai
Det är tankbara gasflskor som man kan fylla på macken det finns bl.a.
Ett överfyllningskydd stänger vi 80% fyllnad
Är inte som vanliga gasflaskor som man byter
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Läckagetest Alugastankflaskor

Jag har ingen anledning att vara kritisk till andras installationer men jag vill ändå framhålla fördelen med att ha LPG-påfyllningen på utsidan. Vid påfyllning öppnar jag sällan/aldrig gasolskåpsluckan. I en del länder (bl.a. Italien) finns oftast betjäningspersonal som sköter gaspåfyllningen på bränslestationen. Jag skruvar påfyllningsadaptern på plats på utsidan och personalen sköter fyllningen, utan att ställa kritiska frågor. Det är även en fördel att eventuella gasrester från påfyllningshandtaget (vid påsättning och borttagning), håller sig utanför husbilen. Se bilder: http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/333525
Påfyllningsanslutningen sitter i aluminiumkjolen, på insidan kjolen sitter ett vinkelbeslag för färstärkning av infästningen. Slangen efter anslutningen går genom en av ventilationshålen in till gasolskåpet och tankarna.
Julian
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Läckagetest Alugastankflaskor

Jag har ingen anledning att vara kritisk till andras installationer men jag vill ändå framhålla fördelen med att ha LPG-påfyllningen på utsidan. Vid påfyllning öppnar jag sällan/aldrig gasolskåpsluckan. I en del länder (bl.a. Italien) finns oftast betjäningspersonal som sköter gaspåfyllningen på bränslestationen. Jag skruvar påfyllningsadaptern på plats på utsidan och personalen sköter fyllningen, utan att ställa kritiska frågor. Det är även en fördel att eventuella gasrester från påfyllningshandtaget (vid påsättning och borttagning), håller sig utanför husbilen. Se bilder: http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/333525
Påfyllningsanslutningen sitter i aluminiumkjolen, på insidan kjolen sitter ett vinkelbeslag för färstärkning av infästningen. Slangen efter anslutningen går genom en av ventilationshålen in till gasolskåpet och tankarna.
Julian
Jag har funderat på den monteringen av påfyllninganslutningen men hur gör man vid en försälning av bilen blir inget snyggt med hål i karossen
Det går förstås att lämmna kvar anslutningen när man säljer bilen
Jag brukar alltid stänga kranarna på flaskorna vid tankning har haft problem vid vissa mackar att kunna låsa påfyllningspistolen går bättre med stängda
 

Hjulnissarna

HBK Medlem
Inlägg
390
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2024
Sv: Läckagetest Alugastankflaskor

Jag har funderat på den monteringen av påfyllninganslutningen men hur gör man vid en försälning av bilen blir inget snyggt med hål i karossen
Det går förstås att lämmna kvar anslutningen när man säljer bilen
Jag brukar alltid stänga kranarna på flaskorna vid tankning har haft problem vid vissa mackar att kunna låsa påfyllningspistolen går bättre med stängda

Men om du säljer bilen måste väl en "fast gastank" som kan lösa den resandes gasfyllningsproblem i Europa ha en värdehöjande effekt då du säljer bilen. Annars är väl några "förlorade" tusenlappar på din investering en spottstyver vid ev försäljning eller?
/Boo
 
Toppen