• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jag skämms!

F

F.d. 2944

Guest
Sv: Jag skämms!

Styrelsen i HBK har med intresse följt den här tråden.
Självklart skall vi ha högt till tak, olika åsikter och meningar.
Men någonstans i botten är det viktigaste att vi är husbilskompisar, vänner på vägen och i naturen.
Vi skall inte kommentera varandras förmåga att skriva utan försöka läsa in vad våra kamrater menar och svara efter bästa förmåga.

Efter ett inlägg i den här tråden har en medlem och medarbetare i en arbetsgrupp blivit utsatt för telefonhot.
Det här är något som styrelsen ser som mycket allvarligt och kommer att vidta åtgärder därefter.
Vi ber samtliga medlemmar än en gång läsa de forumregler som ni hittar längst ner på startsidan.

Utlagt på uppdrag av styrelsen HBK
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.163
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Jag skämms!

Innehållet i den här tråden har ju upprört mig lite, och många med mig. Men nu blir jag riktigt förb----d. Hur kan det gå så långt att man ringer till någon uppenbarligen hotar någon för något som har skrivits i detta forum. Snacka om icke acceptabelt beteende. Jag har ånyo läst forumreglerna och ställer naturligtvis upp på dessa till fullo. Bra att styrelsen tar tag i detta och de har mitt, och säkert de allra flesta andra medlemmars fulla stöd.

Johan Kinneryd
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Jag skämms!

En fråga.
Är det en medlem som ringt och hotat?Då är det väl inga problem att gå vidare med detta hot.Är det en icke medlem så hoppas att den hotade har nummer presentatör.
Då blir det inte svårt att anmäla den personen.
HaDe Hasse
 
F

F.d. 2944

Guest
Sv: Jag skämms!

OK, inlägget från styrelsen som gjorts i mitt namn kanske kräver ett klarläggande och mer information.

1 Det senaste inlägget med mig som avsändare gjordes på uppdrag av styrelsen. Så "skjut inte budbäraren", utan kontakta styrelsen via mail om ni har synpunkter på det inlägget, så står det i stadgarna.

2 Anledningen till styrelsens uppmärksamhet är att en medarbetare i en arbetsgrupp som uttalat sig i den här tråden utsatts för fysiskt hot via telefon. Den medarbetaren kontaktade mig via privat meddelande och bad om att bli entledigad från sitt uppdrag då han var upprörd och skrämd. Hotet byggde på att han som förtroendevald i klubben skulle passa sig och många medlemmar åker förbi hans vistelse och därför kunde göra ett "besök"
Han fick klart för sig att "huve satt löst"
Uppringaren är en tuff typ som valde att ringa från dolt nummer och uppgav inte heller sitt namn.

3 Jag meddelade styrelsen via styrelserummets forum om saken och informerade om situationen. Styrelsen valde då att göra detta uttalande i den aktuella tråden.

4 Vår aktiva medarbetare har efter en stunds övervägande valt att behålla sitt uppdrag, att finnas kvar och jobba för oss allihop och för att vi skall ha fler och bättre, billigare ställen att parkera på. Han har efter positiva reaktioner från medlemmar på sin privata post och dessutom ett aktivt deltagande från styrelsen valt att fortsätta.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Jag skämms!

Tyvärr går väl inte HBK oskyddat förbi det antal dårar/idioter som finns i samhället,
utan även inom denna fina klubb lär en "viss" % kanske inte vara lämpade till både det ena eller det andra...

Herregud, det är väl inte alltid som vi varken skriver perfekt eller läser/tyder saker korrekt, så är det med forum!

Visst kan några (bland dem jag) av oss hetsa upp sig ibland, so what? det är Skriven text,
där det med förhoppning går att återställa ordningen vid tillfällen av missförstånd!

Men En sådan sak som att ringa upp en person, över ett inläggs skull, med tillhörande hot...

Stackar liten sate till person som ens kan med! Genfel....
Hahaha, DU, för Du läser så klart detta! Skulle ringt mig, då skulle du få se på f... :wall:

Till övriga, Vänligen, Magnus
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Jag skämms!

Jag har också varit i kontakt med Stefan Källbäck. Kände efter Stefans senaste inlägg här i tråden att något gått väldigt snett. Ville veta varför och min ev del i hans reaktion.

När jag förstod att Stefan blivit hotad blev jag riktigt förbannad. Valde dock att inte reagera här, eftersom jag inte såg något konstruktivt sätt att göra det på.

Stefan har gett mig sitt OK att berätta om vår kontakt. Jag skriver som klubbkamrat.

Jag är inte alltid en lugn och sansad person. Jag avskyr instiktivt sådant och sådana som är beredda att begränsa andra människors liv. Så den som hotat Stefan, är på väg att skaffa sig fiender! Eftersom hoten tillkommit efter skrivningarna här på HBK, vet jag att den som hotat Stefan läser detta! I nuläget förutsätter jag dock att det föreligger någon form av missförstånd och att du som känner igen dig berättar det för Stefan!

I ett förlängt perspektiv är annars olaga hot ett allvarligt brott, som i princip ger fängelse. Utredningarna brukar ta viss tid, men i det här fallet anser jag att det finns information som redan nu pekar åt ett visst håll.

Men som sagt, det är onödigt att driva det så långt om det är ett missförstånd. Men då måste Stefan få reda på det!

Krister N
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Jag skämms!

Jag har svårt för att tillföra något ytterligare i denna tråden men lätt för att, i likhet med flera andra, känna besvikelse och irritation över att en engagerad medlem i klubben blir hotad för ett inlägg i detta forum. Mycket märkligt agerande och helt förkastligt.
V-backen :mad:
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Jag skämms!

Märkligt att det alltid finns ett klientel som inte kan hålla sig till spelreglerna och sköta en disskussion på en normalt sansad nivå.

Att det ska sluta med personangrepp, påhopp m.m. när vårt gemensamma intresse är en ren fritidssysselsättning som husbilslivet.

Ynkligt rent ut sagt, skärp er GUBBAR som gör detta, för inte är det tanterna i klubben som står för påhoppen och hoten.

Inte konstigt att det pågår blodiga krig på vårt jordklot, när man inte ens kan hålla sams i en husbilsklubb. Hade det inte varit för att Stefan hade blivit hotad så vore det hela rent skrattretande, men av hänsyn till den drabbade så kan jag bara känna sorg och ilska.

SUCK.

/Ludde
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Jag skämms!

Ja när jag läst igenom listan vad som skrivs om åtgärder mot buset med hbk dekaler på bilen.
Så kommer jag att tänka på detta.
Som kärringen sa när hon klippt grisen det var mycket skrik för lite ull.
Ta ett snack i styrelsen vad kan vi göra för att förhindra och stoppa medlemar som bär sig så illa åt.
Vi vet ju inte om de ens är med i HBK kan vara så att de har köpt bilen i andra hand.
Byter ni bil ta bort dekalen själva så behöver inte ni få skullden för vad andra gör.
Våld polis uteslutning står det att läsa.
Tänk på att vi har ett öppet forum så en uteslutning är verkningslös.De som vill komma åt infomation har alltid någon som de får hjälp av.
Något annat måste till.
Så lägg er energi på detta och ge tipps till styrelsen så kanske vi kommer till skott.

2179:music-icon:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Jag skämms!

Vet inte vad det är som gör att en del måste vara så elaka och förtala andra människor. Kanske är det avundsjuka eller mår man kanske inte bra. Eftersom jag själv även blivit utsatt har min besvikelse gått över till ett lite mer "tycka synd om" känsla. Att sitta och läsa på vårt forum och hela tiden leta fel måste vara ett destruktivt liv att leva. Tyvärr tror jag inte vi helt slipper dessa påhopp, så min tröst är att det är människor som inte mår speciellt bra och då är det lättare att acceptera.
 

Essal

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2280
Medlemskap
2024
Sv: Jag skämms!

Upplevde samma sak i helgen på Nossebro Nostalgi marknad. En dam vill att jag skulle låsa upp toaletten för henne, menjag svarade att hon kan få nycklen om hon betalar till Campingen 180:- för allt. Kommer aldrig att hjälpa någon som inte vill betala.

Lasse
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Jag skämms!

Vilken tråd!
Tror att jag kan ge en udda vinkling som en del av er borde fundera över.
Jag är uppvuxen i Finland och kom hit via Danmark. Det är 35 år sedan. Trivs bra, men jag begriper inte svensk jante riktigt, att man skall jämna nedåt osv.
Vidare skall man anmäla anonymt. Tredje man anser sig kunna bedöma ifall någon gör rätt för sig. Vad andra gör, eller snarare inte gör, är viktigt, fast det är inte ens ansvarsområde. Moralisk majoritet. Unken atmosfär. Broder folket. Alt går hand i hand, fast i olika skalor. Tänker ni aldrig hur det kommer sig att mobbning är så vanligt i Sverige, börjar i hemmet, fortsätter i skolan och i arbetslivet, samma mentalitet.
Kanske har beteendet historiska orsaker?
Sverige under 1900 talet var som en saga där sammhället fixade det mesta, var och hur det gick snett, vet jag inte, men förmodligen var det "satsa på dig själv" som fick allt att rasa. Hur som, frånvaron av riktiga problem får folk att bete sig konstigt...

Tack för uppvisningen av småskurenhet av gigantiska mått !!
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Jag skämms!

Tack själv Afghan!

Din uppvisning i tråden "Bytt hjulen fram mot bak", går inte heller av för hackor! :D

Jag tror dock inte på ditt resonemang att det är så stor skillnad på folk och länder. Tycker inte heller att det var bättre förr eller bättre nån annanstans.

Vi människor behöver alltid jobba med våra relationer, det är nog viktigare ju bättre materiellt vi får det. Verkar som om vi annars uppförstorar skitsaker till verkliga problem. 80 -90 % av alla konflikter beror på brister i kommunikationen. Särskilt svårt är det med skriftlig kommunikation. Betänker man då att vi idag lever i ett kommunikations- och informatinossamhälle, så ökar möjligheterna till konflikter dramatiskt.

Den här typen av inlägg är bra social träning. Att vi lär oss "tala ut", utan att bli förbannade! :)

Krister N
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Jag skämms!

dil20110809.gif


:)
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Jag skämms!

Tack själv Afghan!

Din uppvisning i tråden "Bytt hjulen fram mot bak", går inte heller av för hackor! :D

Jag tror dock inte på ditt resonemang att det är så stor skillnad på folk och länder. Tycker inte heller att det var bättre förr eller bättre nån annanstans.

Vi människor behöver alltid jobba med våra relationer, det är nog viktigare ju bättre materiellt vi får det. Verkar som om vi annars uppförstorar skitsaker till verkliga problem. 80 -90 % av alla konflikter beror på brister i kommunikationen. Särskilt svårt är det med skriftlig kommunikation. Betänker man då att vi idag lever i ett kommunikations- och informatinossamhälle, så ökar möjligheterna till konflikter dramatiskt.

Den här typen av inlägg är bra social träning. Att vi lär oss "tala ut", utan att bli förbannade! :)

Krister N

Helt rätt om "bytt hjulen fram mot bak", en övereaktion från min sida.
Annars tycker jag att det är stor skillnad mellan folk och folk. Men individerna överraskar alltid. Glömde nämnda en svensk särart, nämnligen konfliktångest, den i sin tur ger groteskt övertro på experter och får alla att rusa åt samma håll.
Detta är mina objektiva observationer, och jag lider inte av hemmablindhet, då blott Sverige svenska blåbär har... ;)

Tycker vidare att man bör inte stänga tråden, den är intressant...
 
Toppen