• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård

F

F.d. 24414

Guest
"Ska ni inte köpa vår husbil" sa min kusin i telefonen tidigt i våras.
Tja, varför inte sa jag och den 8/7 satt jag och frun på flyget till Stockholm.
Jag har aldrig ens åkt med en husbil men just detta exemplar hade vi faktiskt tillbringat en natt i för 1,5 år sedan.
Den användes som extrastuga på gården hos min kusin och vad jag minns så var den jättefin, i kvällsljus.....
"Den har en liten annan ton från avgasystemet" sade min kusins man "den har kanske ett lekage?"
Min åsikt vara att det var helt av just bakom motorn, gissa vem som hade rätt!
95 mil hem utan avgasystem i en husbil som definitivt behöver en stor service, kul början på semestern.
Den lät ganska manligt i uppförsbackarna, en kille släppte sin gräsklippare för att se vad det var som bullrade på vägen!

Väl hemma var det dags att städa, städa och städa.
Sedan syntes rosten allt för bra och då fick rondellen samt svetsen jobba.
Alla oljor byttes samt broms och kylarvätska.
Kamremmen har "endast" 3000 mil så det blir till vintern.
Vilket jobb det var tyckte jag tills jag lästa Brors renoveringstråd.
Bilder från vecka ett:

Pixbox: AOS album "Vår husbil"

Nu börjar det roliga, att äga en husbil!
En tur till Edefors med min syster och hennes familj var kanon.
+29 hela dagen och minsta grabben fick en fisk!
Den döptes och släpptes sedan tillbaka.

Vi for hem vid 02.00 med två sovande grabbar längst bak i husbilen, en bra dag:
Pixbox: AOS album "Edefors-11"
Kolla bilden på tysken som har en MAN terränglastbil som husbil, tufft!


Jag ska i denna tråd ta upp en del saker som jag har tänkt göra med vår husbil.
Närmast blir det en laddluftskylare som ska byggas men då vi far till Rörbäck i morrgon kan (får) jag inte riva ner fronten just nu.

Mer kommer
Mvh Alf
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Motormysteriet!

Vår bil har en 2,5l 55kW diesel motor enligt bilregistret men har turbo???
En sådan motor finns inte då U25/661 har 55kW men saknar turbo, U25/673 har turbo men 70kW.

Jag frågade om detta i Brors tråd som är länkad längst ner i inlägget, LasseJ gav ett bra förslag..
Nu var jag tvungen att hitta motorplåten (gav upp för en stund sedan) i under 2mm smuts hittade jag den!
Vår bil har en U25/673 motor och med all säkerhet 70kW/95hk!
Varför är det fel effekt i bilregistret?
Kan det vara ett räknefel?
man har räknat ner effekten två gånger när man omvandlade den till kW?

Citat från Brors tråd:
Bäckmark skrev:
"Jag är övertygad om att vår motor har en originalmonterad turbo och att den då bör vara en -673 med 95hk (när den var ny), "



Vad står det på motorplåten då ?

/Ljungberg
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

IMG_1641.JPG

IMG_1642.JPG

IMG_1643.JPG

IMG_1644.JPG

IMG_1645.JPG

Laddluftskylare
Vår bil har alltså turbo men saknar laddluftskylare, det är fel i min värld.
Genom att kyla laddluften får man in med massa luft per liter samtidigt som temperaturen sänks i hela systemet,
Man kan då öka bränslemängden vid samma laddtryck eller öka både mängd samt laddtryck för att få mer effekt utan att öka motorns termiska belastning.
Kort sagt, man ska ha laddlyftskylare!
Jag har här börjad måtta in det cellpaket jag ska använda men det dröjer minst en vecka innan jag har tid att göra det färdig.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2944

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Hej
Har just bytt drivlina i min Pilote 89a.
Har en hel del prylar ligger. Säg till om du letar efter nått, kanske finns det i "högen" Delar till dom här gamla damerna växer inte på trän har jag lärt mig.
Gomer/medlem
 
F

F.d. 25279

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Go Afton

Va bra Bäckmark, då har vi samma motor.
Visserligen mår min lite illa för tillfället och den skall in till doktor diesel
om ett par veckor.:msn_sick:

Under tiden kanske du hinner utveckla klart din IC
så att en annan kan plagiera rätt av.:D

Kommer att följa denna tråd med stort intressen

/Ljungberg
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Visst är det kul med husbil och intercooler skall det ju vara på en turbo , blev det något avgassystem som sänkte motståndet lite ?
Jag monterade även ett tvättbart KN-filter i min Pilote samt monterade en laddtrycksmätare och den laddade 0,8 som mest .

Svetsar du gavlarna själv till intercoolern ? du har väl satt den där dieselfiltret satt eller ?

KLRacing har ju annars mängder av olika intercoolers om du skulle sätta den under kylet längs med typ denna 70cm bred (550x230x65) 2,25' anslutn.

Flera intercoolers Intercooler
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Hej Alf,
välkommen med din tråd här på forumet. Skall föjla den med största intresse.
Hälsningar från ett soligt Grundsund
Bror
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Kunde inte hålla mig, jag gjorde gavlarna samt utloppet på lunchen!
Inloppet ska måttas in sedan fästena är färdiga, mer nytt efter helgen.
Nu ska vi till Rörbäck
 

Bilagor

  • IMG_1651.JPG
    IMG_1651.JPG
    2 MB · Visningar: 35
  • IMG_1650.JPG
    IMG_1650.JPG
    1,6 MB · Visningar: 22
  • IMG_1652.JPG
    IMG_1652.JPG
    1 MB · Visningar: 24
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Hej
Har just bytt drivlina i min Pilote 89a.
Har en hel del prylar ligger. Säg till om du letar efter nått, kanske finns det i "högen" Delar till dom här gamla damerna växer inte på trän har jag lärt mig.
Gomer/medlem


Tackar, jag hör av mig om det är något jag behöver köpa av dig.
Mvh Alf
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Nu är allt lastat och vi ska till och fara.
Tänkte bara berätta hur illa ställd det är med mitt intresse för husbilen.
Jag tänker testa insugstemp samt laddtryck standard, sedan med IC och därefter med IC+högre laddtryck samt mer bränsle.
Testerna ska ske uppför samma backe och med samma startfart och då ska givetvis farten i slutet mätas med GPS för att se förändringen i prestanda samtidigt som temperaturen noteras.
Jag är övertygad om stor skillnad i temp men snart vet jag.
Instrumentet jag mäter temperatur med är mycket snabbt så det blir bra värden.
Kul grej va?
Jag vet, lite överkurs men kul.

Trevlig helg alla/ Alf
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Det är ingen överkurs det är ju "bara" att det görs på en husbil .
Det finns ju andra spridarspetsar också .
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Nu är laddkylaren klar och monterad.
Nya slangar behövdes då original tryckslang mellan turbo och motor inte var riktigt tät (!)
Bränslefitret flyttades en bit mot batteriet och kylaren hänger nu i tre gummibussningar.
Turbons Wastegate (ventilen som släpper avgaserna förbi turbinen när det behovet finns) kärvade, eller den var helt stum.
Turbon har alltså laddat sin maximala kapacitet så jag har haft en del luftöverskott samt allt för högt avgasmottryck, intressant!
Men tryckslangen var som sagt inte tät så en hel del for nog den vägen vilket i detta fall kanske var en fördel.
Nu är ventilen fixad och löper lätt, jag börjar med ca 3mm förspänning och ser hur allt verkar fungera när jag kör.

Nu tar det ett par dagar innan jag får tid att testa temperaturerna samt justera upp bränslet men det kommer.

Mvh Alf
 

Bilagor

  • IMG_1723.JPG
    IMG_1723.JPG
    2,9 MB · Visningar: 45
  • IMG_1730.JPG
    IMG_1730.JPG
    1,4 MB · Visningar: 36
  • IMG_1729.JPG
    IMG_1729.JPG
    1,2 MB · Visningar: 35
  • IMG_1728.JPG
    IMG_1728.JPG
    1,7 MB · Visningar: 36
  • IMG_1727.JPG
    IMG_1727.JPG
    1,1 MB · Visningar: 46
  • IMG_1726.JPG
    IMG_1726.JPG
    1,7 MB · Visningar: 39
  • IMG_1725.JPG
    IMG_1725.JPG
    1,4 MB · Visningar: 31

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Fantastiskt fint jobb du gjort här. Hoppas att du blir nöjd med detta nu. Följer med och tar efter............
Hälsningar Bror
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Vill du kyla intercoolern mera så får du fixa som grabben hade på sin Mitsubishi EVO 5:a = spolarmunstycken riktade mot intercoolern .
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Nu har vi testkört!
Jag tänkte som sagt mäta helt original samt med laddluftkylare men då jag tydligen inte haft allt i ordning så vet jag tyvärr inte hur den borde ha fungerat standard.
Wastegate-ventilen var som sagt helt stum och när jag fixade den förstod jag att den inte var helt stängd, den stod lite på glänt!
Trycket kom ändå men först på högre varv, på låga varv hade jag knappast något tryck alls men där reglerade rökgasbegränsaren ner bränslet så motorn fick inte för mycket trots det låga trycket.
Nu har jag 0,5-0,6 bar vilket kanske är det denna motor ska ha?
Den går fantastiskt mycket bättre, en helt ny bil!
Jag har nu mätt temperaturerna och turbon lämnar från sig luft på ca 70 grader när utetempen är 16.
Ca 54 graders temphöjning alltså och 70 grader är den temperatur på luften som motorn får om man ej har laddluftskylare med 16 grader utetemp.
Det stämmer ganska bra med tumregeln om 10 graders temphöjning per 0,1 bars laddtryck.
Efter laddluftskylaren är det 27-32 graders temperatur vilket är en tempsäkning på 40 grader!
Luften som motorn får har alltså samma temp som om turbon endast hade laddat 0,1-0,2 bar.
Effektiviteten hos laddluftkylaren är alltså 70% vilket är mycket bra, en betydligt större kylare ger givetvis ytterligare tempsänkning men mer än ett par procent bättre kan det knappast bli så kylaren är korrekt till denna motor och dess flöden
Motorn har då en kallare förbräningstemeratur samt mer luftöverskott vilket ger en visss effekthöjning samt mycket renare avgaser.
Sedan har motorn möjlighet att förbränna mer bränsle utan att temperaturen i förbränningsrummet stiger för mycket eller att avgasvärdena blir allt för höga.
Man kan med andra ord ge den mer diesel och då få en väsentlig effekthöjning.
Redan nu går den kanonbra, tänk med 10-20 hk till.
Mer kommer

// Alf
 

Bilagor

  • IMG_1740.JPG
    IMG_1740.JPG
    1,9 MB · Visningar: 24
  • IMG_1741.JPG
    IMG_1741.JPG
    2 MB · Visningar: 26
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Vill du kyla intercoolern mera så får du fixa som grabben hade på sin Mitsubishi EVO 5:a = spolarmunstycken riktade mot intercoolern .

Det fungerar bra men är lite mer åt "Race hållet" men visst vore det fränt i en gasmmal husbil!
Jag har även testat laddluftskylare som dränkts i -40 spritlösning för dragracing, ska man vinna får man ta till tuffa knep.
Jag föredrar dock alltid vanlig luftkylda IC i bruksfordon.
 

Lämmetorparen

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Finspång
HBK-Nr
8735
Medlemskap
2024
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

En dum fråga kanske, men heter du/ni Bäckmark i efternamn?
Jag heter själv Bäckmark i efternamn och det namnet är ju inte så vanligt.

//Bäckis
 
Toppen