• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Alf,
vad menas du när du säger att inte bilen finns hemma??? Allt i Norrbotten är ju bara ett staenkast bort..........
Fin båge förresten
Ha det gott
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Tack Bror, bågen kommer nog att fungera.
Vår bil är inlåst bara 3 km från huset men jag har tyvärr inte fri tillgång till den.
Ägaren av lokalen är mycket vänlig och låter mig komma till vår husbil efter avtalad tid vilket är mycket bra men inte fullt lika bra som om den stod här hemma i ett uppvärmt garage.

Ha det // Alf
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Hej
Ny som jag är med husbil (30-år med Husvagn) men har varit lite "skeptisk" till husbil, det är ju både husvagn och bil. Och bilar det vet vi är inga problemfria saker. Har följt denna tråd och blivit mäkta imponerad av era kunskaper och också fått lite komplex. Det ni kan göra och fixa är för mig rena ja, jag kan inte ge ord för det. Nu är det så att jag i min feghet inte vågade satsa 400-500 tusen på en husbil utan det blev en Deffleth byggd på en Fiat Vento 1,9 d av årsmodell -91. (ja det är en sugdiesel så jag brukar ringa upp en kompis om jag någon gång gjort en omkörning):) OK den var väldokumenterad på alla vis och jag och frugan har gjort några svängar i somras på så där en ca 500 mil, vi (HON) är helfrälst på husbil numera:). Det jag gjort är att ljudisolera för det "lät liksom mycket" i hytten, det har minskat otroligt, jag är nöjd faktiskt och lite stolt över att klarat detta.
Vad jag kan förstå så har en sugdiesel begränsade möjligheter att trimma upp, visserligen gör det inte oss så mycket, vi tar det lugnt på vägen ligger på 80-85/km och är nog nere i 60/km om backen är lång. Men det som är trevligast när jag läser era inlägg är att det finns de som har äldre husbilar, som kan fixa med dessa och som frugan säger, vår gamla är ivarfall rymmligare i bodelen och det gillar hon efter att sett de nya flådiga.
Jag tar gärna emot tips på vad jag kan göra för att kolla om min sugdesiel är "rätt inställd" för max prestation. Nu ligger den under gynnsamma förhållanden strax över litern/mil
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Kanske det Bror men mer amatör än jag finns knappast efter att ha läst på denna tråd. Men trevligt med husbil verkar det vara. Vi tänker göra ett riktigt äventyr till sommaren, vi skall försöka köra ner till Ungern med "den gamle". Visst vi har varit långt söderöver både med Husvagn och till och med med Tältvagn, men nu är det vår lilla pärla som skall göra turen och jag är faktiskt lite "småskraj" för att något skall gå sönder på bilen, inte husdelen men själva bilen om du förstår.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Inte mycket som går sönder på en gammal sugdiesel faktiskt. Tillräckligt med olja i motorn,friskt oljefilter samt kylvätska så är det nog bara att åka.
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

:)Det låter tryggt, jodå olja+ filter i motorn bytt. Bytt oja (Redline) i växellådan med någon x-tra dl för att "kompensera" det som sägs vara dålig smörjning av "femman" på dessa bilar. Nu står den i vintervila i sonens maskinhall.
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Hej Vingen3, roligt att även du har köpt en äldre husbil.
Du ska naturligvis inte ha komplex för något och speciellt inte då det gäller denna tråd, vi är alla okunniga på olika ämnen.
Intressant att du lyckade så bra med ljudisoleringen, vad använde du för material?
Jag delar Brors åsikt (som vanligt) att det inte är så mycket som ska behöva rackla med en äldre sugdiesel som fungerar bra här hemma.
Service med olja+filter var alltså klart och startar sedan motorn bra (alla cylindrar på en gång) så är den med all säkerhet riktigt kry, en diesel med kompförlust startar illa.
Sedan är den övriga dragbilen enkelt uppbyggd och vanligt i europa, får du problem med bromsar, hjulupphängning mm. är hjälpen inte långt borta.

En lista för den som verkligen vill ha koll på sin gamla bil:
Kamrem bytt nyligt?
Man känner sig alltid lite tryggare när den är nybytt!
Stora dieselservicen: Spridarspetsar rengjorda och öppningstrycket injusterat, insprutningstidspunkten korrekt (ger både lägst förbrukning samt högst effekt), glödstift kontrollerade och ventilspel justerat (spelet har en tendens att minska hos dieslar)
Sedan är det bara att köra.
Men yrkesskadad som jag är har jag funderingar även på generator samt startmotor.
En äldre bilelfirma (gamla typen, de som reparerar allt inom bilel) kan till måttlig kostnad kolla upp dessa och se om kol, lager samt bussningar är slitna.
Detta är givetvis överkurs för oss som gillar att skruva i förväg.

Men följ Brors tanke, det är inte mycket som kan gå sönder!
Trevlig resa
//Alf
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Hej Bäckmark. Ljudisolering av "hytten".
Började med att isolera frontplåten i motorrummet (Biltemas ljudmatta självhäftande) Därefter insidan på dörrarna som totalt saknar isolering, ren plåt (Biltema butylmatta) framkärmarna sprutades med Biltema rostskyddsmassa. Sedan inköptes inneskärmar av plast passande till en Fiat Dukato -91-95, till ett mycket facilt pris, som jag isolerade på ovansidan (Bitemas ljudmatta). Slutligen isolerade jag under "golvet" på alkoven, så att taket på hytten, som även den är ren plåt uppåt (Biltema ljudmatta). Det var det enklaste bara att lyfta på alkovgolvet. Därefter instegslådan till bodelen med butylmatta för den är bara en "trälåda" som bör ge en del vägbuller. Resutatet blev nästan över förväntan, nu kan jag och frugan hålla normal samtalston när vi kör.
Allt detta med vetskapen att det är just däckljud och vindbrus som är största boven.
Mest nytta gjorde nog just inneskärmarna. Funderar på om det inte skulle gå att tillverka en "kåpa" som kapslar in motorn, som det finns i moderna dieslar numera. Då skulle mycket av "motorknacket kanske försvinna?
Kamremen var bytt när jag köpte så där är det lugnt, för övrigt var faktiskt bilen väldokumenterad vad gäller sevicar och vad som gjort med den med specade kvitton.
Tackar för tipset, får ta en sväng i vår till en erkänt bra dieselexpert i trakten för just koll av det du nämner.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Låter som ett bra recept för en tystare färd, tackar.
Nu blev det mer att göra till våren, detta måste man kopiera.

Trevlig helg, nu far vi till Gullträsk för en trevlig middag.

// Alf
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Hej Alf,
ett annat ställe som är totalt oisolerat är hjulhusets förlängning från motorutrymmet till A-stolpen. Att ljudisolera dessa tror jag tar bort en massa vägljud och även ljud från motorutrymmet. Skall göra detta på min bil när jag har motorn urtagen.
Ha det så trevligt i Gullträsk och trevlig helg
Hälsningar Bror
 
D

DeVille

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Sedan inköptes inneskärmar av plast passande till en Fiat Dukato -91-95, till ett mycket facilt pris

Vart hittade du dina innerskärmar? Någon firma eller privata kontakter?

Ljudet i min hytt är också för högt i mina öron.

Att ljudisolera alkoven som du gjort, det var ett bra tips!

Det ska jag göra så fort jag varit på biltema. Det måste ju vara bra som värmeisolering också. Två flugor i en smäll, toppen!

/DeVille
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Vart hittade du dina innerskärmar? Någon firma eller privata kontakter?
Ljudet i min hytt är också för högt i mina öron.

Att ljudisolera alkoven som du gjort, det var ett bra tips!
Det ska jag göra så fort jag varit på biltema. Det måste ju vara bra som värmeisolering också. Två flugor i en smäll, toppen!

/DeVille

Jag köpte härifrån Välkommen till Lokari i Sverige
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Köpte mina hos Granaths Bildelar Roddargatan 3, 553 03 Jönköping 036-12 99 90.
De hämtar hem från något "centrallager" mina kom från Tyskland leveranstid ca 7 dagar.
Pris? 500 kr för två inkl. frakt till Jönköping:). Dessa inneskärmar var av tunn plast. Det var busenkelt att montera dessa. Jag fick fästa dessa i nerderkanten med "självborrande" plåtskruv. Bara att plocka bort däcket, en värmepistol (jag tog frugans hårtork;)) för att få plasten lite mjukare om du behöver justera. Obs, jag vinterkör inte så inneskärmarna är monterade endast för att fungera som "ljuddämpare" och det gör de med besked:music-icon:
Det vore trevligt om någon har ett/flera andra tips, skrev och berättade om de upplevt någon förändring på ljudnivån i hytten:)
 
Senast redigerad av en moderator:

kentsynne

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Mark
HBK-Nr
5161
Medlemskap
2024
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Nu har vi testkört!
Jag tänkte som sagt mäta helt original samt med laddluftkylare men då jag tydligen inte haft allt i ordning så vet jag tyvärr inte hur den borde ha fungerat standard.
Wastegate-ventilen var som sagt helt stum och när jag fixade den förstod jag att den inte var helt stängd, den stod lite på glänt!
Trycket kom ändå men först på högre varv, på låga varv hade jag knappast något tryck alls men där reglerade rökgasbegränsaren ner bränslet så motorn fick inte för mycket trots det låga trycket.
Nu har jag 0,5-0,6 bar vilket kanske är det denna motor ska ha?
Den går fantastiskt mycket bättre, en helt ny bil!
Jag har nu mätt temperaturerna och turbon lämnar från sig luft på ca 70 grader när utetempen är 16.
Ca 54 graders temphöjning alltså och 70 grader är den temperatur på luften som motorn får om man ej har laddluftskylare med 16 grader utetemp.
Det stämmer ganska bra med tumregeln om 10 graders temphöjning per 0,1 bars laddtryck.
Efter laddluftskylaren är det 27-32 graders temperatur vilket är en tempsäkning på 40 grader!
Luften som motorn får har alltså samma temp som om turbon endast hade laddat 0,1-0,2 bar.
Effektiviteten hos laddluftkylaren är alltså 70% vilket är mycket bra, en betydligt större kylare ger givetvis ytterligare tempsänkning men mer än ett par procent bättre kan det knappast bli så kylaren är korrekt till denna motor och dess flöden
Motorn har då en kallare förbräningstemeratur samt mer luftöverskott vilket ger en visss effekthöjning samt mycket renare avgaser.
Sedan har motorn möjlighet att förbränna mer bränsle utan att temperaturen i förbränningsrummet stiger för mycket eller att avgasvärdena blir allt för höga.
Man kan med andra ord ge den mer diesel och då få en väsentlig effekthöjning.
Redan nu går den kanonbra, tänk med 10-20 hk till.
Mer kommer

// Alf
hej Alf har kopplat in tryckmätare nu men har inget tryck på tomgång? men vid gaspådrag när jag kör kommer han upp till 0,9 vid belastning har inte kopplat ic ännu. mvh Kent
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

En turbomotor ger inte tryck på tomgång eftersom det inte finns energi nog i avgaserna för att driva turbon tillräckligt för att tryck i insuget ska uppnås.
När varvtal och effektuttaget ökar kommer turbon att leverera tryck så det beror på varvtal, effektuttag samt till viss del tid när man får laddtryck (turbon behöver delar av sekunder för att varva upp).
Därför behöver man en rökgasbegränsare som inte tillåter full bränslemängd innan turbon ger korrekt luftmängd(tryck).
En äldre turbodiesel får laddtryck någonstan mellan tomgång och 1/4 (ibland upp mot 1/3) av maxvarvet.
Din bil verklar med andra ord fungera som den ska.

Jag får en del frågor på mail om detta, kanske dags för en tråd om turbodieselteknik?
 

kentsynne

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Mark
HBK-Nr
5161
Medlemskap
2024
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

hej Alf jag tackar så mycket för ditt svar, som alltid ger du begripliga svar och delar med dig av din kunskap på ett fint sätt. jag bugar mig Tack mvh Kent
 

kentsynne

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Mark
HBK-Nr
5161
Medlemskap
2024
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Hej igen Alf kommer med en fråga igen ang att koppla in varvräknat är det någon av dom tre som jag löder på en kabel mvh Kent
 

Bilagor

  • generator 002.JPG
    generator 002.JPG
    3,2 MB · Visningar: 32
  • generator 001.JPG
    generator 001.JPG
    3,4 MB · Visningar: 19
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Ny och fin, snygg!
Du löder in en tråd på en av de tre faserna som kommer från lindningen, dessa syns bra på första bilden.
Mvh Alf
 

nergaard

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9296
Medlemskap
2024
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Det er meget interessant det du gør specielt din Intercooler har min opmærksomhed. Håber du forstår mig da jeg er dansker og prøver i første omgang at skrive på dansk.???
 
Toppen