• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård

F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Har du tänkt dig söderut, annars är det väl inte mycket idé med solceller i mörkret uppe i norr :msn_wink:


/DeVille

Hej DeVille.
Visst funderar vi på att fara söderut till sommaren men där nere har ni det så mörkt på natten att solcellen kanske inte gör någon nytta?
Vintertid har vi givetvis ganska mörkt här uppe då vi är nära nordpolen, jag bor endast 10-12 mil från polcirkeln vilket ytterst få människor gör.
Tacka golfströmmen för att det är möjligt att bo här, i nordamerika är det inte lika varmt på dessa breddgrader.
Under sommaren har vi däremot fri tillgång till solljus här uppe, runt midsommar går solen aldrig ner så är det någonstanns som man har nytta av solceller är det här.
Jag minns min första midsommer i värmland när vi hade ficklampor för att hitta i skogen efter 22.00, en märklig upplevelse för en norrläning som är uppväxt med ständigt ljus under sommaren.

Kom att tänka på en historia berättad av Hasse Alfredsson: "Han följde med en eskimåflicka hem och stannade undet natten, i 6 månader"

// Alf
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Hej Bäckmark
Har läst din historia med intresse. Sålde min gamla LMC förra året och köpte en splitter ny Burstner. Börjar nästan ångra det. Det finns ju inget att göra med den under vintermånaderna. Bara att montera elektrisk taklucka och parabol men inget annat.:spinny:
Ha det ...
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Bäckman, nog kan du svetsa Al!
Jag blir avundsjuk.

Den "el-central" som du visar bild på är ju faktiskt riktigt snygg!
Allt samlat på samma ställe:relän, kopplingar och säkringar!

I mitt Ugglebo från -88 sitter det fordonssäkringar i botten på handsfacket.
Reläerna sitter på en täckplåt i "passagerar-tronens" framsida med nät-
laddare (ombyggd till 14V4) och bodelsbatteriet bakom.
Det blir att rita eget elschema.

Men håll med, man blir bra mekaniker med äldre bil! ;)
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Hans! Du nämner elschema!

Fortsätter nu med renoveringen av "den gamle". Eftersom jag har den i carporten med uppsatta "vinterskärmar" så kan jag greja i en skaplig miljö även med bilens utsida. Vi kylig väderlek jobbar jag ändå inuti bilen och har just påbörjat försöket att rita ett elschema. Starkströmsdelen var lätt att lokalisera. Är nu framme vid laddaren. Försöker mäta mig fram med universalinstrumentet och försöker bl.a. hitta förklaringar på spänningsfall som jag kan konstatera p.g.a.hur belysning uppför sig då jag kopplar in olika förbrukare. Skall byta all lampor till led.

Ritar till att börja med lite barnsligt hur ledningarna går och hoppas kunna proffsa till det senare.

Hur har du planerat att angripa problemet?

Hälsningar
Alve
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Har en Bürstner T625 från 1993 med Alko chassi den går inte enligt Alko att väga upp. Men har sett samma bil på blocket som är registrerad för 3500kg. Men den var svensksåld som ny. Det var kanske inte så noga på 90-talet
Ha det
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan Peter och andra med uppvägningstankar. Det här är inget som jag är säker på i totalviktssammanhang men vill ändå berätta för de som inte vet, och om det kan vara till nytta.
Det gamla chassit upp till -94 finns i två viktklasser från början.

Det vanligaste är nog det klenare som brukar vara 3100Kg.
Det jag vet (tror) om det är att...bromsskivorna fram är mindre...bromstrummorna bak är mindre och huvudcylindern är anpassad. Dieselmotorerna är samma men de med bensinmotor har ca. 75Hk. motorn under huven. På Peugeot står det J5 och på Citroën tror jag det kan stå 14 på en liten skylt. Fiat vet jag inte om det finns någon märkning på för jag har aldrig sett någon märkning på dem.

Det större chassit som brukar ha 3400Kg. eller 3500Kg. vet (tror) jag har större bromsskivor fram, större bromstrummor bak och huvudcylindern är anpassad. Dieselmotorerna är samma men de med bensinmotor har ca. 85Hk. motorn under huven.
På Peugeot står det J7 och på Citroën står det 18 på en liten skylt. Fiats märkning vet jag inte inte något om.

Det kraftigare chassit är ovanligare än det klenare och verkar bara finnas i några av de större alkovbilarna, och de största av de helintegrerade. Jag vet att Pilot och Elnagh's helintegrerade finns med det större chassit. Jag tror också att kanske alla har längre hjulbas än det klenare.

Som sagt, en del av det här vet jag, men jag vet inte om något litet chassie har 3500Kg. som total vikt, eller är godkänt för det. Jag har heller aldrig sett någon husbil med det stora chassit som är byggd på Fiat, men där kan jag ha totalfel :). Sedan har vi ju de bilar som har Alkochassi.....Beror det på bromsar m.m. vilken viktklass bilen hamnade i, eller hur kraftigt Alkochassit var byggt.

Jag hoppas att ni kan ha någon nytta av det här, även om det är mycket "tror och kanske".

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Totalvikten är tydligen mycket intressant då det gäller husbilar, man får kanske ta och titta mer på detta?

Jag kollade runt lite tidigare i sommar gällande tekniska skillnader på dessa äldre husbilar och det är inte lätt att få tag i uppgifter om t.ex. vikter som verkar ha rak koppling till verkligheten.
Jag ser ofta två hjulbaser då det gäller detta gamla chassi, 2920 eller 3650 men oftast samma toltalvikt på 3100kg.
Vikten verkar inte ha någon direkt koppling till antal bäddar, passagerare eller vagnens längd/storlek, de flesta har 3100 som totalvikt vilket i vårat fall känns som en allt för låg vikt.
Det ska tydligen finnas två olika chassin men vad skiljer dessa?
Jag har inte lyckats få fram några faktauppgifter om att det ska skilja då det gäller bromsar men "har hört" från flera håll precis som JANKRO skriver att det ska finnas två olika bromsystem, ett kraftigare och ett lite mindre kraftigt.
När man söker reservdelar från eftermarknaden finns det (vad jag hittat) endast en bromsskiva samt en bromstrumma att välja på vilket känns märkligt.
Om det finns två olika system är tydligen det ena mycket ovanligt.

Det finns dock en sak som är lite ovanligare då det gäller vår bil, vi har större hjul än de flesta J5/C25.
Vanligast är 185/75 14" men vår bil har 195/75 16" som standarddäck.
Enligt vissa jag har pratat med skulle det betyda att vi har "det kraftigare chassit" men totalvikten för vår 6,4m bil med 6 bäddar/3 passagerare är max 3100kg.
Så om hjulstorleken har något med någonting att göra så har det inte gett oss en mer verklighetsnära totalvikt alla fall.
De kanske bara monterade 16" hjul på vår bil när den byggdes för att de hade dessa hemma på fabriken just då??
Nästa dag fick de in nya 14" hjul och då monterades dessa på den dagens bilar?

Sedan tänkte jag lite väl snabbt när jag ansåg att en omklassning till 3500kg "inte skulle vara så svårt".
Jag har ökat tjänstevikten på en mängd motorcyklar för 10-15 år sedan vilket var enkelt, några kilo bly skruvades fast och sedan en registeringsbesiktning med den nya viktuppgiften bara.
Detta för att kringå ett bizzart försäkringsystem som ibland kunde dubbla premien när man hade 15 kg "för låg" tjänstevikt.
Att öka tjänsteviten var alltså enkelt med det är en helt annan sak att öka ett fordons totalvikt, då måste någon intyga den tekniska lämpligheten.
Som jag ser det är det knappast någon annan än tillverkaren eller möjligen dennes representant som kan intyga det.
Så frågan är om någon har utfört detta på en gammal Peugeot J5?
Vem utfärdar intygen och vad måste utföras på fordonet?
Är det genomförbart eller ska man bara lägga undan en liten slant till böter för överlast?
Kanske är enklare att bara ta böterna när de kommer.......
 
Senast redigerad av en moderator:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Vi får kolla runt lite Alf.
Är nu tillbaka i Fjolltråsk igen och skall försöka ringa Bilprovningen och höra deras syn. Har deras huvudkontor som granne i Vällingby. Morgan Isaksson borde vara rätt person till det.
Tror att de flesta av oss kan ha eller få problem med övervikt.
// Bror
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Hej igen, som sagt mycket luddiga olika uppgifter. Två bromssystem hör till det jag är säker på, för jag har haft en tanke på att fibbla lite med mina bromsar.
Olika storlek på skivorna fram, samma ok men olika fästen till oken för att komp. för de större skivorna. Olika storlek på trummorna bak och olika diameter på hjulcylindrarna. Olika huvudbromscylinder (och olika diameter på kolven tror jag :D).

Jag undrar också om 16'' hjul användes på en del bilar, kanske de med starkare motorer för att växla upp dem lite och ändå kunna behålla samma utväxling i lådan.

En undrande JANKRO :D.
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Jag kunde inte hålla mig och letade runt lite i transportstyrelsens register.
En 1990 J5 Pilote (helintegrerad) som är ganska lik våran har:
Lite lägre tjänstevikt 2660 mot vår 2710.
Lite kortare totallängd, 6,25 mot 6,4
Hjulbasen är lika, 3650 liksom antal passagerare som är tre.
Denna bil har 3500kg totalvikt och vår har 3100.
Även denna har de mer ovanliga 16" hjulen som vi har vilket alltså skulle betyda "det större chassit" enligt vad jag hörde i sommras.
Frågan är varför Peugeot J5 denna får lasta realistiska 840kg och ha en totalvikt på 3500 medan vår bil bara får ha 390kg last och bara får väga 3100kg?
Intressant....
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Hej igen, som sagt mycket luddiga olika uppgifter. Två bromssystem hör till det jag är säker på, för jag har haft en tanke på att fibbla lite med mina bromsar.
Olika storlek på skivorna fram, samma ok men olika fästen till oken för att komp. för de större skivorna. Olika storlek på trummorna bak och olika diameter på hjulcylindrarna. Olika huvudbromscylinder (och olika diameter på kolven tror jag :D).

Jag undrar också om 16'' hjul användes på en del bilar, kanske de med starkare motorer för att växla upp dem lite och ändå kunna behålla samma utväxling i lådan.

En undrande JANKRO :D.

Den enda bromsskiva fram till vår bil som jag hittar från olika leverantörer har 290mm diameter, är det då den stora eller den lilla bromsskivan?
Även huvudbromscylindern samt bakbromsarna hittar jag bara en typ av men dessa har jag inga uppgifter på.
Finns den ena typen av bromsdelar enbart som original?

Sedan funderar jag om en tillverkare verkligen väljer att justera utväxlingen med hjälp av hjulstorleken
Det låter mer som ett eftermarknadsknep då man får vissa följdproblem med t.ex. hastighetsmätaren.
Att inte byta utväxling men i stället byta hjul samt växla om hastighetsmätaren känns inte som ett sätt för tillverkaren att ge ett fordon rätt utväxling.
Men med all säkerhet ett bra knep för den som vill fixa till sitt gamla fordon och få en mer lågvarvig motor i landsvägsfart.

En lika undrande Alf, trevlig kväll.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Vi tar en vända till......det här är jag dock nästan säker på :).

Det klenare bromssystemet har skivor med diametern 256 m.m.
Det kraftigare bromssystemet har skivor med diametern 290 m.m.

Tror jag...:D...JANKRO.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Är det någon som har en ide hur man kan få reda på vad som gäller. När jag funderade på att väga upp bilen så var jag in på www.al-ko.se Pratade med en tekniker han sa att det går inte att väga upp den. Vill minnas att mitt chassie heter 244. Har 16 tums fälgar och 2.5 Td motor. Men om man tömmer bilen på allt tungt: parabol,markis, reservdäck. Så borde man komma ner 200kg i vikt. Då registrerar man om den med den nya vikten. Men då kanske man får den nya skatten.
Ha det
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Vi tar en vända till......det här är jag dock nästan säker på :).

Det klenare bromssystemet har skivor med diametern 256 m.m.
Det kraftigare bromssystemet har skivor med diametern 290 m.m.

Tror jag...:D...JANKRO.

Jag tror, eller kanske hoppas, att du har rätt
Då har vi alltså det kraftigare bromsystemet med 290mm skivor! samt den längre hjulbasen på 3650, 16" hjul, 290mm bromsskivor men......endast 3100 totalvikt, trist.
Undrar varför?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Sedan funderar jag om en tillverkare verkligen väljer att justera .......................
Att inte byta utväxling men i stället byta hjul samt växla om hastighetsmätaren känns inte som ett sätt för tillverkaren att ge ett fordon rätt utväxling.


En lika undrande Alf, trevlig kväll.
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jag såg inte ditt inlägg innan jag skrev mitt.
Jodå, det går att hitta olika diametrar på det mesta.
Jag vet att någon har plockat femmans drev från en bil med andra hjul och ändå hittat samma utväxling..........Men vem vet, kanske någon har varit där tidigare och bytt hjul eller utväxling.

Ha en trevlig kväll ni andra också, så fortsätter vi internutredningen någon annan dag. JANKRO.
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Vår bil har original "europachassi" Peugeot J5.
Hittade en liten sak på nätet gällande dessa bilar angående 16" hjul:



16" Running Gear
The 16" wheeled Maxi type vans being 3500kg gross vehicles have heavier drive train, larger brakes, bigger c/v joints, larger discs at the front and rear drum brakes, plus bigger wheel bearings all round. These models are more likely to have power steering (it was an option on all models including petrol versions) but it is still rare.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

16" Running Gear
The 16" wheeled Maxi type vans being 3500kg gross vehicles have heavier drive train, larger brakes, bigger c/v joints, larger discs at the front and rear drum brakes, plus bigger wheel bearings all round. These models are more likely to have power steering (it was an option on all models including petrol versions) but it is still rare. [/quote]
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Tack, nu kan jag sova gott med vetskapen om att jag hade rätt.....Tror jag.

homer-05.gif

JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Är det någon som har en ide hur man kan få reda på vad som gäller. När jag funderade på att väga upp bilen så var jag in på www.al-ko.se Pratade med en tekniker han sa att det går inte att väga upp den. Vill minnas att mitt chassie heter 244. Har 16 tums fälgar och 2.5 Td motor. Men om man tömmer bilen på allt tungt: parabol,markis, reservdäck. Så borde man komma ner 200kg i vikt. Då registrerar man om den med den nya vikten. Men då kanske man får den nya skatten.
Ha det
----------------------------------------------------------------------------------------------
Men du får ingen vinst på det med totalvikten.

Om du plockar bort tunga delar så kan du ju lasta mera utan att regga om bilen.
Om du plockar bort tunga delar och reggar om den så får du mindre tjänstevikt, mer lastvikt men samma totalvikt. Om du sedan plockar tillbaka delarna så ingår de ju i lastvikten i stället för i tjänstevikten, men du sitter fortfarande med samma totalvikt, dock med lite mindre ev. procentuell överlast p.g. av att lastvikten ökat, men den vinsten med tanke på böter är nog försumbar.
Dessutom så ingår säkert markis och parabol redan bara i lastvikten.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

För att lämna "piloten" åt sin vårdare så går jag över i en egen diskutionslina ang
"Rita av elschema".
Så blir det lite renare i åtminstone 2 linor. :)

Hans /5003
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Jag har inte hitta något svar på mina funderingar om varför vår bil verkar var av typen "kraftigare chassi" men ändå har endast 3100kg totalvikt.
Ska leta vidare om det och om det är möjligt att klassa om vår bil till 3,5 ton.

Tyvärr kan jag inte jobba med husbilen nu då den inta finns här hemma, ska nog titta till den i helgen igen för planering.
Svågern ska få visa var allt ska monteras in när vi gör nytt 12/230-system i bodelen.
Lite jobb har jag ändå med listerna som ska blästras och lackeras.

I kväll blev det till slut en extraljusbåge även på pendlarbilen, alltså en som behövs och inte en som bara var kul att göra typ den till husbilen.
Nu ska två fästen göras och sedan allt bara kopplas in.
3 x 50W xenon känns helrätt för en gammal Caddy.

// Alf
 

Bilagor

  • IMG_2261.JPG
    IMG_2261.JPG
    1,6 MB · Visningar: 5
  • IMG_2262.JPG
    IMG_2262.JPG
    1,6 MB · Visningar: 7
Senast redigerad av en moderator:
Toppen