• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård

nergaard

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9296
Medlemskap
2024
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Hej Backmark.

Jeg har gjort det samme som dig og bygget en Intercooler og sedan fulgt din anvisning med at justere pumpen enligt din anvisning (90 Grader) og bilen drar mycket bättra specielt i upförsbacke.

Jeg er bare stödt ind i det liten problem at hvis jeg lader den dra for fult i femman over et längre stykke bliver den en anelse varm.

Jeg undrar om du har oplevet något liknande eller det kanske er på grund af min framre kofanger lukker for mycket af for köleluften. (se billede)

5.jpg

Der kommer inte mycket luft gennom dom nederste luftgäller i kofangeren så kanske jeg skal lave en udskäring i indersiden af dom
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Hej nergaard.
Jag såg bilderna i din tråd och det var ett fantastiskt fint jobb, jag jobbar med turbokonverteringar (är med och bygger ca 500 turbosatser per år) och har byggt mängder av IC de senaste 18 åren men ingen så fin!

Vår bil går inte varm men den har inte testats i varmare väder än ca +20 grader, vi har inte heller kört speciellt mycket efter motorombyggnaden så jag vet inte med säkerhet hur allt fungerar i långa backar en varm sommardag.
Under de turer vi har kört har bilen fungerat fantastiskt bra, den går som ett skott jämfört med förr.
Jag har rengjort kylsystemet och har ny kylarvätska och vår bil har inte lika inbyggd front som din.
Om din inte ryker kraftigt ur avgasröret har du inte ökat bränslemängden för mycket och då borde det inte vara problem med ökad kylvätsketmperatur.
Bättre luftvägar in till kylaren är nog en bra idé och kolla att allt är OK i kylsystemet i övrigt.

Mvh Alf
 

nergaard

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9296
Medlemskap
2024
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Hej Backmark

Tak for de snalle ord, jeg har gjort en udskäring i kofangeren i kväll så jeg hoppas det hjälper lite. Den röker inte og går hur bra som helst kanske jeg skal bytte termostaten og hvad med vattenpumpen kan det väre så at den tapper sin
effektivitet med tiden?????????????????????

Kanske jeg skal nämna at med en smule varm mener jeg ca. 90-95 grader den bruker at väre på ca.85-90
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Hejsan, kolla gärna termokontakten i kylaren som startar elfläkten.
Det finns en tendens att tillslaget på den ligger ca. 10° över motortermostaten, så när motorn får jobba hårt eller i långa stadsköer så blir hela vattensystemet varmare än motortermostaten, och då blir det termokontakten som styr tempen på kylsystemet, och motortermostaten står helöppen men inget kallare vatten än t.ex. 92° finns att hämta ur kylaren.
Om man byter termokontakten till en lägre nivå, neråt motortermostatens öppningstemp så brukar man kunna hålla maxtempen lägre.
Men det förklarar ju inte varför motorn verkar gå varmare nu än innan du meckade med den. För det här brukar normalt bara märkas i hög sommarvärme och kökörning i städer m.m. och inte på landsväg i vårluft.
Har du fått bort all luft ur systemet.....du vet väl var man luftar värmeelementet i bilen när trycket i kylaren är uppe antar jag :).

M.v.h. JANKRO.
 

Jeepkungen

HBK Medlem
Inlägg
636
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Ska värmeelementet luftas ?
Det gjorde vi aldrig på min fars bil efter renoveringen, sitter det någon luftnippel någonstans på elementet ?
Det var stadig och jämn temp under hela förra sommaren på bilen.
 

nergaard

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9296
Medlemskap
2024
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Hej Jankro

Jo jeg har luftet ud på blokken+toppen af köleren+varmeapperatet men jeg tror jeg skifter vattenpumpen då jeg har set flere gange på vattenpumper at skovlhjulet var korroderet så den inte havde fuld effekt til at sende vatten rundt i systemet.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Ska värmeelementet luftas ?
Det gjorde vi aldrig på min fars bil efter renoveringen, sitter det någon luftnippel någonstans på elementet ?
Det var stadig och jämn temp under hela förra sommaren på bilen.
---------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan Jeepkungen, öppna motorhuven. På baksidan av värmepaketets vänstersida (passagerarsidan) kan man dra fram en slangstump med en luftningsnippel på i uppkant.
Den ligger högre upp än expansionskärlet, så man måste köra motorn varm så man har tryck i kylsystemet och sedan öppna nippeln så luften trycks ur och vattnet börjar komma.
Om man har haft systemet helt tömt så kan det vara lämpligt att göra det så fort motorn blir varm första gången, och ytterligare en gång till när man kört några mil.

Kolla, det kan kanske ligga en luftficka kvar i fars bil, men den brukar i allmänhet bara försämra värmen i kupén lite :).

M.v.h. JANKRO.
 

nergaard

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9296
Medlemskap
2024
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Hej Bäckmark

Du vet så mycket om turboer så jeg vil gärna stille dig et par frågor:

Det verkor som at min bil träkker bedre men kun i de fire förste växler når den skal drå i femmen verker det som den mangler något kan det väre at jeg efter at han monteret intercooler og ökad bränslemängd at jeg mangler turbotryck.

Den röker inte als og jeg tänkte at den inte giver nok tryck til rökbegränseren.

Håber du inte tycker jeg er for besvärlig men det er svärt inte at fråge når man vet at du har så stor kundskab på dissa ämnan.

Pröv lige og se det sidste indläg jeg har skrevet:

http://www.husbilsklubben.se/forums/t67053-5/

--------------------------------------------------------------------------

Hittade dette tidligere indläg från dig.

Sv: Fixa & Trix Dethleffs A642 / Fiat Ducato 2.5TD - 2011-11-04, 11:54
Tyvärr har jag ingn turbo lös här hemma (halv arbetsdag, kom hem nu) så jag kan inte visa exakt vad jag menar men jag anser att din turbo måste demonteras för reparation.
Axeln som går in i turbon till ventiltalriken i turbinhuset har lossnat från armen där WG-klockasn ögla ska fästas och det beror ytter våld.
Den verkar sitta lite lätt men inte bra alls.
Troligvis har axeln fastnat (vanlig) och någon har våldat så att armen lossnat(vanlig).
Nu sitter armen i fel läge och du kan därför inte justera in korrekt förspänning för att uppnå rätt turbotryck.
Lätt att fixa med TIG-svetsen, är något annat trasig (ventilen i turbohuset, axeln, klockan) så går det också att fixa.

Du bör inte ha för hög dieselmängd med för lågt laddtryck, rökgastätheten ökar, HC-värdet skenar (men NOx sänks) och motorn kan gå varm.
Jag tror dock att din rökgasbegränsare inte tillåter full mängd, annars skulle din bil fungera son en rökgasgranat när du ger fullt.
Du kommer att få en helt ny bil med fungerande turbo om du redan har justerat upp mängden.
En IC rekomenderas som sagt starkt, tyvärr passar inte min rakt av då vi har olika motorer.
Vår bil har en som b.la. Citroen CX har använt.
Jag ska se om jag kan måtta på en likadan bil som din.
Hör av dig om du vill ha hjälp med turboladdaren.

Edit: såg just dina nya bilder, din arm måste TIGas tillbaka på rätt ställe och sedan bör man kolla upp WG mm.
Lös med turbon bara

// Alf
 
Senast ändrad:
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

neargard: Jag svarede i din tråd, fråga mer där om något är oklart.
Mvh Alf

Jag hämtade ut vår bil från vinterdvalan i veckan, kul med en fräch bil till skillnad från förra året.
Min kära svåger hjälpte mig och jag började starkt med att köra fast min caddy på gården då jag parkerade den på gräsmattan för att få plats med husbilen, kul.....

Koppligen på husbilen hade rostat fast så jag fick köra lös den med startmotorn, sedan ville den inte greppa så jag körde hem i 30 km/h med koppligsslir (!!)
Dagen efter fungerade den bättre och nu riktigt bra när har jag kört lite till.
Jag ska vänta med att byta koppling till efter första turen, fungerar den bra så köra jag vidare ett år till.
Motorn startade som stt skott på alla cylindrar och den går så sött så.
Stark som en björn och fin motorgång, det hjälper tydligen att skruva en hel sommar i en gammal husbil.

Film på fastkörningen med min Caddy:
Caddy sitter fast.... - YouTube
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Kall vår här hemma men första turen med hela familjen blev det ändå.
En kopp kaffe på Retro Café och en tur till aldersjön var en perfekt start på årets husbilsaktiviteter.
Grabben har inte åkt husbil förr då han bara är 7 månader men det var som att han aldrig gjort annat, han gillade den på en gång.
Bilen går bra och känns fräch och fin, den är dessutom rent rolig att köra nu när motorn går så bra.
Jag ska montera in duchhandtag i toaletten och färdigställa lite el-dragningar men husbilen är i stort sett helt klar.
Förra sommarens arbete var omfattande men det känns som att vi kommer att få valuta för det i år.
 

Bilagor

  • IMG_0968.JPG
    IMG_0968.JPG
    4,1 MB · Visningar: 24
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Valborg och uselt väder, men våren är här så de så!!
Husbilen är som sagt nästan klar så frågan är vad man nu ska fortsätta med då det gäller framtida byggplaner.
Drömmen är att om ett par år bygga "den ultimata husbilen" baserat på den mängd av erfarenhet man fått tag på i detta forum samt i arbetet med den egna husbilen.
Men borde man inte he ett riktigt bra garage då?
Ett runt 7 x 14 m med 4,0m i takhöjd, bil-lyft, däckmaskin, blästerskåp, TIG-svets och (inte minst) värme hela året?
Fick bygglov på ett sådant förra året, kan vara hög tid att börja nu.......
 

Bilagor

  • Garage 5 001 (2).jpg
    Garage 5 001 (2).jpg
    418,8 KB · Visningar: 17

nergaard

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9296
Medlemskap
2024
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Hej Bäckmark.

Et sånt värksted burde väre drömmen for alle som gillar at meka på deres Husbil jeg er helt avundsjuk.

:spinny:
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Vår husbil hade ingen dusch, nu behöver vi en sådan (grabben kan behöva sanering ibland).
En blandare, ett duschhandtag samt en rostfri plåt och lite jobb!
 

Bilagor

  • IMG_5914.JPG
    IMG_5914.JPG
    1,8 MB · Visningar: 14
  • IMG_5915.JPG
    IMG_5915.JPG
    1,6 MB · Visningar: 9
  • IMG_5916.JPG
    IMG_5916.JPG
    1,7 MB · Visningar: 8
  • IMG_5917.JPG
    IMG_5917.JPG
    1,6 MB · Visningar: 11
  • IMG_5918.JPG
    IMG_5918.JPG
    1,6 MB · Visningar: 9
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Allt är mycket bra, vi ses snart.
Mvh Alf
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Nu har vi även en klocka i instrumentbrädan i vår husbil, den hade märkligt nog inte det standard.
Jag saknade den då jag är van att med en snabb blick kolla vad klockan är när jag kör ett fordon.
Att få tag på en klocka var svårare än jag trodde, denna 52mm köptes via ebay men kvalitén kändes som "något under Biltema"
Vi for en kortare tur i dag och jag fiskade lite i Luleälven, min nyköpta Ambassadeur 2500C var mycket fin att kasta 7 grams spinnare med.
 

Bilagor

  • IMG_5920.JPG
    IMG_5920.JPG
    2 MB · Visningar: 36
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Vi har nu kört några lite längre turer med husbilen och allt verkar fungera suveränt numera!
Bilen är rena muskelmaskinen och tydligen inställd exakt som den bör vara, 3,1 visade Bilprovningens rökgastest.......mer dieselmängd än så bör den nog inte ha...

Vi tog med oss båten på släpvagnen till svärfar för två veckor sedan och det utan problem även i branta backen upp från Harads.
Laglig fart (minst) uppför i alla andra backar efter 97:an och motorn verkar dra lasset helt utan problem.
Motortemperaturen är stabil och resten av bilen verkar inte ett dugg ansträngd med last+släpvagn, en enorm skillnad mot hur bilen var när den köptes.
Vi lämnade båten hos svärfar i Gullträsk och tog ett skräplass med oss till återvinningen på vägen hem, många blickar fick vi när vi kom in på återvinningsstationen med husbil.
Mycket praktiskt med dragkrok på husbil som går så här bra och jag fick testa mitt nya BE-kort dessutom.
Till midsommar ska vi också upp till Gullträsk och då tar jag med motorcykeln på släp, det blir en fin helg.

Jag fick en äldre solpanel av svärfar som heter "BP 164", ska tydligen var på 64W när den var ny.
Snygg och fin trots sin ålder och fungerar gör den, jag ska montera den på husbilen bara för att det är intressant.
Jag har ju redan en Cetek S250 dual med ingång för solcell så det koster inget att montera dit den.

Vi använder husbilen allt som oftast numera, exempelvis när vi bara ska ner på stan eller hällsa på någon.
Nu när den är i så fint skick (relativt sett) är den riktigt rolig att köra och man sitter som en kung i de fina Volvostolarna.
Jag har även kört till jobbet någon regnig dag med den då min pendlarbil har havererat, trist med bruksbilar då de inte är lika kul att reparera som husbilar.....
 

Bilagor

  • IMG_5926.JPG
    IMG_5926.JPG
    1,4 MB · Visningar: 28
  • IMG_5942.JPG
    IMG_5942.JPG
    2,7 MB · Visningar: 25
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Ännu en midsommar i vår gamla husbil och vilken fin midsommar vi hade.
Vi lastade bilen (fullt) och sedan krokade jag fast släpet och surrade fast min motorcykel, en massa bra-att-ha-saker samt grabbens tramptraktor.
Bilen såg detta som helt normal last och motorn drog helt utan protester i alla backar.

Men ett litet fel bjöd ändå vår bil på!

Väl framme i Gullträsk så skulle jag parkera om husbilen på svärfars gård men då var tändningslåset inte på humör, inget hände i startmotorläge!
Det var bottenplattan som inte längre gav kontakt ut på kabel "50" då den var sliten, en kabelstump mellan brun kabel och röd kabel i kontaktstycket från tändningslåset löste problemet.
Tänk vad snäll husbilen var som hade ett så enkelt fel och dessutom visade detta när vi just var framme och inte på resan dit eller när vi skulle hem.

Hela familjen bodde fint i tre dagar och jag fick tillfälle att fiska lite i Fällforssel när jag tog en morgontur med hojen.
Husbil och BE-kort är melodin för mig.
Tänk att färdas med en bil som är ett perfekt boende för hela familjen och dessutom få med hojen, detta är en dröm som gått i uppfyllese!
Solcellen laddar på så man knappt tror att det är sant och allt i bilen fungerar (värme, varmvatten, ventilation o.s.v) så bra det bara kan.
Vi är nu mycket nöjda med vår gamla veteranbil.

Jag ringde Bror och önskade honom glad midsommar, han firade den utanför Arboga och smakade just då på en Norrlands Guld vilket var kul att höra.
Själv satt jag mitt i Norrbotten och smakade på en Arboga stark!

Jag ska koppla in en startknapp så länge tills jag får tag på ett nytt tändningslås, det är för mig inget problem att ha en startknapp så vi får se om det kanske blir en permanent lösning.
 

Bilagor

  • IMG_6075.JPG
    IMG_6075.JPG
    1,5 MB · Visningar: 18
  • IMG_6014.JPG
    IMG_6014.JPG
    2,2 MB · Visningar: 20
  • IMG_6023.JPG
    IMG_6023.JPG
    3,2 MB · Visningar: 12
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Det blev en startknapp i husbilen och det är en lösning som jag som sagt gillar.
Jag ska nog köpa ett nytt tändningslås så småningom men detta får bli sommarens lösning.
Vi har lite annat för oss även denna sommar så det blir tyvärr inte så många turer med husbilen.
Det nämligen är dags för mitt livsprojekt, ett drömgarage/verkstad!
Ett ställe att ha husbilen i under vintern samt en komplett verkstad med tvåpelar-billyft, svets, däckutrustning samt en toalett/dusch!
En del jobb blir det, bara plattan är ganska tung att göra.
Allt jobb görs av mig samt släkt/vänner men det blir ändå helt fantastiskt dyrt.
I dag grävde vi avlopp och fick en del överraskningar hittade (ett underjordiskt rum som ingen vet vad det är!) och sedan grävde vi av elkabeln till fastigheten, en bra dag!
Nu ska invändigt avlopp handgrävas och fjärvärmekulvert samt el in och sedan all isolering och armering och.....allt annat!
 

Bilagor

  • IMG_6197.JPG
    IMG_6197.JPG
    2 MB · Visningar: 14
  • IMG_6199.JPG
    IMG_6199.JPG
    2,5 MB · Visningar: 21
Toppen