• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård

Monaco

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Västerås
HBK-Nr
6560
Medlemskap
2025
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Bamse GRATTIS till ER från oss!



SnowRider Affe, Pappa. - Snowrider ::: Sveriges hetaste snöskoter tidning

Vi har en ny passagerare i vår husbil nästa sommar.
Vår pojke föddes i söndags och vi vet ännu inte vad han ska heta (!)
Det var honom vi väntade på i sommar och ställde in vår resa med husbilen, detta eftersom han var lite orolig någon månad innan han kom.
Men nu är han här hos oss och allt är som det ska vara!
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

SnowRider Affe, Pappa. - Snowrider ::: Sveriges hetaste snöskoter tidning

Vi har en ny passagerare i vår husbil nästa sommar.
Vår pojke föddes i söndags och vi vet ännu inte vad han ska heta (!)
Det var honom vi väntade på i sommar och ställde in vår resa med husbilen, detta eftersom han var lite orolig någon månad innan han kom.
Men nu är han här hos oss och allt är som det ska vara!

Grattis!
Bra med en riktig skoteråkare till i gemenskapen ;-)
Blir ju ett bra team med kunnig mekaniker bakom iaf =)
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Nu är det klart....vår husbil förblir olaglig....
15/11 2012 fick vi svaret från Transportstyrelsen, något undantag från kravet på tillverkarintyg för ökad totalvikt ges ej och beslutet kan ej överklagas.
Så vår Peugeot J5 får endast ha 3,1 ton bruttovikt då totalvikten ligger fast där eftersom tillverkaren Peugeot (men den verkliga tillverkaren är Sevel Sud i Atessa) inte kan ge intyg om ökad totalvikt.
Så vi har en husbil som är byggd för minst 3,5ton men bara får väga 3,1 ton och därmed har en laglig lastvikt på runt 100-200kg vilket är helt orealistiskt.
När vi sedan åker med denna har vi runt 90% "överlast" p.g.a. att den i forntiden registerades med för låg totalvikt och därmed är "olaglig" om man har tänkt att bruka den som en husbil.
Alla alternativ är nu provade så det återstår nu att inte köra med husbilen där det finns risk för att en vägning kan ske.
Lite trist då vi tänkte åka neröver nästa sommar, nu blir det bara inlandet i norr/västerbotten även i fortsättningen för oss (här finns ingen polis som väger husbilar).

Nu läste jag lite i den senaste "vikt-tråden" och fick se att många har detta problem, vad jag lärt mig under resans gång med vår bil är detta:

1: En husbil med verklig lastvikt under 500kg är ingen husbil om man inte är ensam och utan intresse av att ha med sig saker, har man familj och vill leva bra i sin husbil är 500kg lastvikt på gränsen till att det alls går!
2: En husbil samt en husvagn är de två enda fordon/släpvagn som jag kan komma på där lastvikten är så låg att fordonet är obrukbart om man vill vara laglig.
3: Många köpare av husbilar/husvagnar känner inte till detta med den löjligt låga lastvikten, t.ex. jag som har jobbat med att reparera dessa typer av fordon men trots det inte visste om hur illa det var.
Det är gränsen till skandal att det finns nya, svindyra husvagnar med under 200kg lastvikt som exempelvis min bekant äger.
4: Nästa husbil vi köper (eller troligast, bygger) ska tveklöst vara lastbils/bussbaserad och ha en verklig lastvikt på minst ett ton, helst två!

Men vår fina veteranhusbil är så bra att både åka med samt bo i numera så varför deppa över ett litet fel i regbeviset?
Nu ska vi åka och bo husbil till sommaren, vi ska bara se till att inte åka där farbror polisen är och leker med sina vågar bara........
 

Bilagor

  • TSV 001.jpg
    TSV 001.jpg
    200,5 KB · Visningar: 57

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Det går eventuellt att registrera om fordon med hjälp av en tillförlitlig bilverkstad som intygar att de delar som behövs för att bilen skall klara 3,5 ton har blivit monterade.
Naturligtvis måste det på ett intyg anges vilka delar detta är, helst med reservdelsnummer m.m. så att det ser riktigt vederhäftigt ut. Delarna ifråga bör ju gärna se fräscha och nybytta ut? :wink:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Utan intyg från tillverkaren går det inte alls, det är enbart tillverkaren som kan skriva intyget och denne kan kräva tekniska förstärkningar som då monteras hos verkstad.
Tro mig, jag har verkligen kollat upp detta och satsat tid samt en del pengar.
Det enda alternativet är att köpa en risig J5/C25 på 3,5 ton runt samma årsmodell och knacka in dess chassinummer i vår bil......kanske i gränslandet för lagligt?
Eller varför inte registrera det som amatörbyggt fordon....för att det tyvärr inte går vilket SFRO sa i klartext...

Alltså, ett intyg från tillverkaren som intygar att man får öka totalvikten krävs om fordonet ska ha kvar sin identitet, det finns ingen som helst tvekan om att man måste ha ett sådant intyg från just tillverkaren.
Så: fixar någon ett intyg från Peugeot så är jag intresserad av att köpa det, jag har inte lyckats att få ett sådant intyg till vår bil och är numera övertygad om att det inte är möjligt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Jag förstod det som att din bil redan hade 3,5 tonschassiet? Men var registrerad för 3,1 ton?
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Tekniskt har vi det chassi som säljs som 3,5 ton med "K" i chassinumret, allt är lika ner till minsta detalj då det till 100% ett 3,5 tons chassi.
Bilen är "ner-registrerad" som en 3,1 ton med ett "G" i chassinumret, troligvis av skatteskäl på någon marknad på den tiden det begav sig (när Samatha Fox var het).
Att registrera om vår bil till en 3,5 ton är alltså omöjligt vilket TSV nu slog fast, att den tekniskt är en 3,5 tons bil spelar ingen roll.
Mycket om detta finns redan i tråden.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Ja, då kanske ett skrotningspobjekt är en bra lösning? :wink:
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

I dag körde jag upp och nu har man BE-kort, klart svårare än vad jag föreställde mig men allt är nu klart!
Så nu kan vår Peugeot J5 Pilote färdas på vägarna med ett 1500kg släp och mig som förare, den lösning som finns för att åka lagligt med denna "husbil".
Så om all last (ALL!!!) är på släpet inkl gasolen, kläder, vatten, det extra bodelsbatteriet mm så kommer vi med ett nödrop ner till 3020kg bruttovikt (3,1ton minus 80kg kultryck).
När man sedan kommer fram där man tänkt vara så lastas allt in i husbilen och man kan efter 1-2 timmar bo i den.......
Varför den kallas "husbil" kan man kanske fråga sig?
Fy för den låga totalvikten(som ger den löjliga lastvikten) och fy för hur man beräknar överlast.

I verkligheten så lastar vi allt i bilen och sedan kör vi med den på vägar där ingen vägning kan ske.
BE-kortet behövs när vi har släpet med motorcykeln eller vår lilla båt med oss.
Att åka på en vägning här i norrbotten är knappast möjligt men att köra en kombination som kräver BE på vanligt B-körkort är ingen bra idé.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24414

Guest
J

Jimbo

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Vi roar oss också med lite pojkleksaker på fritiden ;)

Sista resan innan snön försvann hade vi med oss en Apex Mtx med största MCX-kittet på,
En Timbersled Nytro med MCX 270,
Lite småpreppade Nytro XTX:er utan turbo...

Apexen är det brutalaste jag brutit runt i skogen......hittills..
Den vrålar bara: "Aaaajjj killl yooouuuu" när laddet kommer...ha ha ha helt underbar =)
Nytro 270 framstår som tämligen snäll i jämförelse.

Kul, då hade jag rätt.

Trevligt att ha en "guru" på detta forum också...ja vi har "träffats" på det andra forumet också som innehåller betydligt mer slädar än detta =)

Ha det gott/
J
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Häftiga filmer! imponerande! :D:D

Grattis till körkortet också.

mvh jocke
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Lördag och fest med familjen här hemma.
Jag och min svåger klarade som sagt BE-kort i tisdags.
Svågern har jour men jag är ledig, kanske dags för 3cl (inte mer enligt Bosse bildoktor) Whisky?
Ha det alla!
 

Bilagor

  • IMG_5051.JPG
    IMG_5051.JPG
    1,8 MB · Visningar: 5
  • IMG_5052.JPG
    IMG_5052.JPG
    1,6 MB · Visningar: 9
Toppen