• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Finns det likadana lastbilar/skåpbilar med diesel som är reggade för 3,5 ton? :)
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Som jag nu uppfattad det är det så här då vi ser på vår årsmodell (-89) Peugeot J5 280 med 16" hjul:
Ch nr med början "280Gxxxxx" är en bil med totalvikt på 3,1 ton som vår är.
Ch nr med början "280Kxxxxx" är en bil med totalvikt på 3,5 ton som många bensinare är.

Alla chassidetaljer som jag kan kolla upp verkar vara samma (fjädrar, bromsar, hjul) så skillnaden ligger i angiven totalvikt då man jämför bilar två med 16" hjul.
Jag har inte sett någon dieselbil med "K" i reggnummret här hemma vilket bara visar att jag inte hittat någon, de finns troligvis.
Att Peugeot inte skulle ha byggt någon diesel J5 med högre totalvikt än 3,1 ton är inte troligt men de kan vara ovanliga här hemma, kanske av skatteskäl då det begav sig?
Varför husbilstillverkaren skulle välja en lägre totalvikt när man bygger på ett chassi med en tyngre samt starkare dieselmotor kan knappast förklaras med tekniska skäl.
Tjänstevikten är något högre för dieselbilen vilket är av tekniska skäl (tyngre motorpaket) men varför man valde en lägre totalvikt är alltså en gåta för mig.
Och då det gäller vår bil med den extrautrustning vi vill ha så är det inte bara en gåta, det gör bilen olaglig när den brukas.
Att en bensinmotor skulle göra den mer lämplig för 400kg extra last kan ingen inbilla mig men att detta pappersproblem är svårlöst vet jag nu.
Så fort jag får reda på om detta går att lösa på det sätt jag fundrat på så skriver jag om det här.
// Alf
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

En del saker har nu kollats upp gällande totalviktshöjning.
Först har jag faktiskt hittat en -90 års Peugeot J5 Pilote som är nästan identisk med vår (2,5TD) och "K" i regnumret!
Så det finns 3,5 tons J5 dieslar i Sverige.

Men sedan är det tungt.....eller "för lätt" då man ser till vår totalvikt.
Vår bil är i verkligheten en 3,5 tons bil när vi kör men den har 3,1 ton i pappret och ingen lösning på detta finns, eller?
Intyg från tillverkaren är inte möjligt.
Intressant är att tillverkaren faktiskt är Sevel Sud i Italien men Peugeot "tar på sig " att vara tillverkaren.
Men något intyg som säger att vår "G" motsvarar en "K" går inte att få.

Jag tog kontakt med SFRO (Sveriges fordonsbyggares riksorganisation) och kollade om vår bil kunde registreras som ombyggt fordon.
Den möjligheten finns när man byter motor, drivlina, hjulupphängning så att ett fordon inte längre klarar en vanlig besiktning.
En enklare väg för bilbyggare som då inte behöver registrera fordonet som amatörbyggt fordon.
Jag tänkte förstärka bakvagnen med extra fjädrar(alt luftfjädring) och efter det besikta bilen som ombyggt fordon.
Men det var inte möjligt.
Ombyggnaden var inte tillräckligt omfattande för att det skulle vara ett alternativ, det är inte syftet med möjligheten att besikta ett "ombyggt fordon" helt enkelt.
Jag fick dock ett tips om att söka dispens hos Transportstyrelsen.

Så nu skriver jag en flera sidor lång dispensansökan om att få höja totalvikten med 400kg.
Den tekniska grunden för min dispensansökan är att fordonet dels har samma chassi som de med 3,5 tons totalvikt samt att bakvagnen förstärks för att ytterligare klara högre last.
Det kostar 1200:- att söka dispens och jag gissar att oddsen är som bäst tio mot ett att den beviljas.
Men det är sista utposten för mig när det gäller att köra lagligt med vår husbil, slakta den på utrustning gör jag inte då det tar bort hela vitsen med husbil.
Sedan har jag dessutom börjat med BE-kort, de nya reglerna som kommer efter nyår gör att jag vill ha BE nu.
 
Senast redigerad av en moderator:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Hej Alf,
hur är det i härliga Norrbotten?
Föjler dig med detta om högra vikt på husbilen.
Har ett registerutdrag på min bil och där står det SÄNKT VIKT 3100 KG.
Om bilen är nervägd så borde det inte vara något större problem att få tillbaka ursprungsvikten vilket borde vara runt 3500 kg.
Bif utdraget så ser du och kanske har du samma notering på ditt utdrag.
Ha det gott
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • Registerutdrag FCC055.jpg
    Registerutdrag FCC055.jpg
    713,8 KB · Visningar: 99
Senast ändrad:
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Hej Bror, vädret i dag lördag är strålande här i Norrbotten.
I måndags kväll tog jag hojen till Gullträsk för att hjälpa svärfar med en sak.
16 mil i strålande kvällssol och +16 på roliga vägar, halva sträckan grusvägar.
En underbar kväll med andra ord.

Din bil har hela 730kg lastvikt ser jag, en dröm för mig med 390kg lastvikt på pappret.
När vi far iväg med vår ca 3450kg husbil (verklig brutto) så har vi alltså 740 kg lastvikt.
Nu är det inte 740kg last som ger denna totalvikt då vår bils tjänstevikt är högre än de 2710 som pappret säger.
Alla uppdateringar samt nymonterad utrustning samt lite ljug när bilen var ny ger en verklig tjänstevikt på ca 3 ton och därmed en lastvikt på 100-200kg!!!
Det pappret säger är att vi kör med 90% överlast då det står 390kg lastvikt där, 20% ger körförbud och hur var det nu när man har mer än 50% överlast?.
Vår bil är helt enkelt inte brukbar som husbil med de siffror som nu finns i regbeviset så jag hoppas att jag får dispens men det är som sagt en högoddsare.
Som jag redan har nämnt så kan man givetvis minska totalvikten genom att ta bort utrustning samt att lämna "bra att ha saker" hemma.
T.ex. grillen, stolar, cykel, ombyte, mat drícka kan man vara utan......men då är det ingen husbil längre.
Då tar jag hojen dit vi ska i stället!
Om jag får dispens så ska jag fira med tårta och kaffe hela kvällen!
Får vi inte dispens så blir det enbart korta turer i Norrbotten även nästa år vilket vore synd.
Var nyss med svågern och övade för BE-kortet, inte så lätt som jag trodde.
Har en film men den lägger jag nog inte ut....


// Alf

Hör av dig när du far upp till Murjek Bror Mvh.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Fick just en mail från Transportstyrelsen där de medelar att min dispensansökan nu behandlas och svar ska komma om ca 4-5 veckor.
Ska bli mycket intressant att se hur det går.
Sedan tragglar jag vidare med BE-kortet, prov i mitten Oktober samt uppkörning i November.
Tycker faktiskt synd om de unga i dag, jösses vad svår teorin är numera.
Att parkera lagligt med en bil är klart svårare än vad jag trodde, P-reglerna är ett riktigt mörker!
Misslyckas vi med att höja totalvikten på vår husbil så blir det i alla fall möjligt att med ett BE-kort köra med släp där all (all!!) last läggs.

Tog en liten mc-tur i helgen och traffade en riktig HBK-legend!
Vår egen Bror Axelson var i Murjek och jag hittade honom där.
Det var mycket kul att äntligen träffas och jag fick en snabb genomgång om yrkesliv, flygning samt husbilen.
Tyvärr hade jag allt för kort om tid för att stanna längre än en halvtimma men det blir fler möten.
Nästa sommar så får vi träffas Bror, eller varför inte en skotertur till vintern?

Jag har ett bildbevis på att jag var där och en liten filmning från mc-turen:
KTM 950 SE - YouTube
 

Bilagor

  • IMG_4451.JPG
    IMG_4451.JPG
    2,5 MB · Visningar: 33
Senast redigerad av en moderator:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Hej o tack Alf,
verkligen skoj att träffas men som du sa enbart för en kort stund. Tiden går ju dessutom extra snabbt om man har en massa kul att språka om. Vi hann ju inte ens fika!!
Vi skall absolut träffas igen i sommar då jag hoppas på att tillbringa mycket mera tid i Murjek. Husbil ordentilgt långt norröver plus norra Norge-Finland. Mycket att utforska.

Ps Alf, väntar på sms:et.......

Ha det så gott och lycka till.
Hälsningar. Bror



Vete katten om det var en bra bild på gubben men o.k.
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Ingen bra bild på gubben säger du, det var då en bra gubbe på bilden i vilket fall som helst!

SMS kommer men det vill tydligen vänta en stund till.
Tackar så mycket, vi hörs snart.Mvh Alf

Föresten, har du namnet på din luftfjädring igen?
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

O.K
Kommer inte ihåg fabrikat på luftfjädringen men är hemma i Järfälla sent lördag så får du reda på detta.

Hälsningar Bror
som har fruktansvärd träningsvärk efter att ha lagt ett bodtak och läktat nära nog ett halft hus. Många "muskler" måste ha pensionerats i förtid känns det som.
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Lördagskväll och ingen husbil att jobba med, vad göra??
Jag var och övnigsbackade i eftermiddags med släpet inför BE-kortet (uppkörning snart) och det var som vanligt ett par lampor borta.
Jag kollade på detta redan i torsdags och bestämde mig för att äntligen ta mig tid för att bygga en fin släpljustestare.
Är så less på att koppla dit bilen när jag ska fixa släpvagnar, det är allt för ofta jag hjälper till med dessa jobb.

En aluminiumbox med måtten 250x250x50mm bockades till och Biltema besöktes.
Kontakter för släp och bil, kabel, lampor för alla funktioner samt automatsäkringar/brytare samlat i en snygg palel från marina sidan.
Nu kan jag testa bilens uttag och snabbt se att allt är OK samt kolla släp utan bil.
Jag kopplar in ett löst 12V batteri och sedan kör jag valfri funktion med hjäp av brytarna.
Har kanske inte så mycket med husbilen att göra men då jag troligvs ska dra mycket släp med den till sommaren måste allt fungera.
Nu har jag en kanonfin testapparat så då blir allt så enkelt när släpvagns-el ska kollas.
 

Bilagor

  • IMG_4470.JPG
    IMG_4470.JPG
    3 MB · Visningar: 10
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Höstfunderingar......har som sagt ingen husbil här hemma att jobba med just nu.

Husbil i stället för husvagn, varför?
Eller, varför äger vi en husbil?
Jag och min fru har inte funderat alls på husvagn under de år vi levt ihop men köpte vår gamla husbil helt utan betänketid för 1,5 år sedan, märkligt att vi ville ha en sådan?
Då det gäller mig och varför jag gillar husbilar kanske det finns ett par förklaringar, hittade troligvis en av dessa i kväll.
Var i källaren och sorterade lite i mina gamla leksaker från 70-talet och fann då en kär gammal vän från förr.
En dyr och fin leksak från ca 1975 tillverkad av Mattel.
Den kanske kan förklara en del då det gäller mig och min önskan att äga en husbil när jag blev stor?
 

Bilagor

  • IMG_4477.JPG
    IMG_4477.JPG
    1,9 MB · Visningar: 13

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Den gubben hade jag med, likaså lägerelden och kastrullerna, men jag hade ett tält till och en kanot samt gummibåt! Och jag vistades ju faktiskt i tält på semestern de första 18 åren av mitt vuxna liv!
Grejerna ligger på vinden, har inte viljat ta fram dom för att ungarna kanske har sönder dom...

/Ludde
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Inte än Bror, ska och kolla läget nu.
Tack för länken.
Hälsningar från oss.
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

En liten sak till husbilen kom i dag.
Det finns naturligvis alternativ till denna dryck och som Bosse Bildoktor säger "Endast 3 centiliter om dagen"!
Men kul med en helt egen flaska till just vår husbil.
 

Bilagor

  • IMG_4501.JPG
    IMG_4501.JPG
    1,9 MB · Visningar: 13
  • IMG_4503.JPG
    IMG_4503.JPG
    1,6 MB · Visningar: 21

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Alf,
låt den väl smaka. Kul med lite egen dricka även om det bara blir 3cl varje gång men man kan ju backa......

Hälsningar Bror
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

SnowRider Affe, Pappa. - Snowrider ::: Sveriges hetaste snöskoter tidning

Vi har en ny passagerare i vår husbil nästa sommar.
Vår pojke föddes i söndags och vi vet ännu inte vad han ska heta (!)
Det var honom vi väntade på i sommar och ställde in vår resa med husbilen, detta eftersom han var lite orolig någon månad innan han kom.
Men nu är han här hos oss och allt är som det ska vara!
 

Bilagor

  • IMG_4576.jpg
    IMG_4576.jpg
    1,6 MB · Visningar: 11
F

F.d. 6334

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Hepp.

Har gått igenom denna tråd och känner igen mig själv i det du gör med din husbil :).
Jag har nyligen köpt mig en Pilote R380 -89, Å jag har precis börjat plocka med den.
Har lite sådana planer som du redan genomfört med dig.
Just nu är det genomgång av det som finns i motorrummet.
Sen blir det tätning av fönster och dörrar.
Ska byta säten och har fixat en snurrplatta till förarstolen.
Blir även genomgång av varmvattenberedare och värmen i husdelen m.m..
Kikar in ibland här för att se så det händer något även här :)

Ha det tills dess
 
Toppen