• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hundfoder på långresa?

W

wikman

Guest
Hur gör ni som tar med hundarna på långresa i tex Tyskland betr.hundfoder ?
Tar ni med hela beräknad förbrukning ,eller finns det bra foder att köpa ?
Vi ska åka med två hundar ,en väger 30kg och en 3 kg ,så det går åt en hel del foder.
Man måste ju också tänka på lastvikten!
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.666
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Hundfoder på långresa?

Vi har köpt torrfoder i Tyskland och Spanien och dom har ungefär samma typ av foder som vi har hemma. Nu äter ju Zacko (5,5 kg tung) i stort sett allt foder och har inga allergier.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Hundfoder på långresa?

Du kan vara helt lugn, foder finns, samma eller likvärdigt kvalite som här.

Själva köper vi faktiskt i utlandet och tar till sverige, eftersom vi kan få
likvärdiga produkter men till avsevärt lägre pris.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Hundfoder på långresa?

Vi lagar all mat åt Freddie-hunden (35 kg och hungrig) själv.

Köttfärs, ris, morötter, laxolja och lite av vår mat som godisbitar. Fungerar bra även i bilen, lagar mycket åt gången och fryser ner. Finns överallt, köttfärsen bara mycket bättre kvalitet i sydeuropa än här hemma.

hälsning
jyrki
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Hundfoder på långresa?

Har med mig några kilo kraftfoder, då min hund bara käkar ca 4dl om dag.
För hundens del blir tillvaron rätt så inaktivt under färden och därmed energiförbrukningen låg. Sedan använder min hund mig som provsmakare, allt jag äter är ok. Därför får hon rester av min portion, oavsett vad jag äter, fast inte choclad och lök! (de är giftiga för hunden) Köttbullar är jami, jami, liksom korv.
Tycker inte att maten har varit problem, eller orsakat huvudbry, fast Afghan lär vara den knepigaste hunden av alla kategorier...
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Hundfoder på långresa?

Hur gör ni som tar med hundarna på långresa i tex Tyskland betr.hundfoder ?
Tar ni med hela beräknad förbrukning ,eller finns det bra foder att köpa ?
Vi ska åka med två hundar ,en väger 30kg och en 3 kg ,så det går åt en hel del foder.
Man måste ju också tänka på lastvikten!

En säck med sedan köper vi i utlandet. Du vet väl att hundar har känslig mage därför skall det nya foderet smygas in. 3 dagar 25 % , 3 dagar 50% , 3 dagar 75% sedan kan du använda det svenska foderet till 25 % tills att det tar slut. Omvänt får du göra när du kommer hem.
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Hundfoder på långresa?

Jag har givit mina hundar Hills o Royal Canin här hemma, båda fodren har jag hittat runt om i Europa i djuraffärer.
 

Ce-eN

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
632
Medlemskap
2025
Sv: Hundfoder på långresa?

Vi tar med oss en storsäck torrfoder (Hills). Tyvärr kan vi inte ta med mer på grund av risk för övervikt på husbilen. Eftersom att vi är borta ca.6 mån. och då mesta tiden i Spanien så får vi handla nytt foder efter ett tag. Vi har hittills hittat vårt foder (Hills) hos veterinär på de orter som vi befunnit oss på. Storsäck har vi inte lyckats hitta hos någon veterinär hittills.
Hälsn..... Ce-eN !
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Hundfoder på långresa?

I min barndom fanns det överhuvudtaget något hundfoder att köpa i butiken.
Men hur otroligt det kan låta så överlevde de i alla fall i huvudsak på rester från husses middag kompletterat med annat som man ansåg vara bra för jycken.;)
 
F

F.d. 8325

Guest
Sv: Hundfoder på långresa?

Tänk på att torrfoder är färskvara, och enligt mig i öppnad förpackning, förbrukas inom 2-3 veckor och under denna tid så skall den förvaras torrt och svalt, så det inte blir härsket och gör hunden ev. magsjuk.
Köp i affärer där de har hög omsättning som tex "Odal", så det inte redan har lagrats för länge innan ni ens har fått hem det.
Kvalster i fodret är inte trevligt, vilket det även kan bli om det står fel och för länge......och kan vara en orsak till en del hundar får hubesvär.
Skall man lagra längre tid, så skulle jag rekomendera att man fryser ner torrfodret.
mvh Stig
 

gunnar20

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Orust
HBK-Nr
760
Medlemskap
2024
Sv: Hundfoder på långresa?

Veterinärer och djuraffärer finns överallt i Spanien och där finns dom flesta vanliga märken eucanuba, hills osv..... Inga problem.....De finns stora säckar och små precis som här. Både torrfoder och blötmat och allt vad man i övrigt behöver till sina djur.

Pet Vet Kamu - Veterinary Clinic in Fuengirola här är en svensk veterinär i Fuengirola tex
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hundfoder på långresa?

Om jag inte är felinformerad så köper de stora världsomfattande djurmatskedjorna sina råvaror (huvudsakligen spannmål) från länder i bl.a. Sydostasien billigt. Samma skräp överallt på klotet numera. Stora pengar att tjäna i denna bransch! Sedan vi gick ifrån de stora kedjorna och började köpa lokalproducerat så mår både Millan och Lurven bättre! Lurven har dessutom fått mycket finare päls! Inga stora tovor mer!

lv.jpg

Jappe
 
Toppen