• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddning

F

F.d. 2654

Guest
Hej

Jag har köpt en Fiat Dethleffs 96:a. Har en fråga om laddningen av batterierna. Det jag undrar över är det är okej när den är kopplad till 220 volt att laddaren fortsätter att mata på och bygga upp volt. Det vill säga mäter man efter ett tags laddning via någor 12 volts uttag med hjälp av en multimeter så får man både 15 och 16 volt.

Enligt den firma som jag köpt den vid ska detta vara i sin ordnig. Men jag känner mig tveksam.

Hoppas att det finns någon kunnig som kan bekräfta att firman har rätt och jag fel.

Tack för hjälpen

M v h
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Laddning

För att snabbladda batteriet lägger man på en spänning mellan 14,4-14,8 Volt. Efter 5-8 timmar sänker man spänningen till 13,5-13,8 Volt för slut och underhållsladdning. spänningar över 14.8Volt är skadligt för batteriet.
 
F

F.d. 2654

Guest
Sv: Laddning

För att snabbladda batteriet lägger man på en spänning mellan 14,4-14,8 Volt. Efter 5-8 timmar sänker man spänningen till 13,5-13,8 Volt för slut och underhållsladdning. spänningar över 14.8Volt är skadligt för batteriet.


Tack för svaret.

Men mitt problem är att om man mäter från det den börjar laddar o s v så ser man vart efter att volten ökar, från 12 v vidare 13 v, 14, 15 v upp mot 16 v. Som sagt volten som man kan mäta ur exempelvis ett cig.uttag verkar bara växa ju längre laddningen via 220 v varit i.
Det är detta jag är lite fundersam över
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Laddning

Dette høres ut som en feil!

Det at en laderegulator kjører opp spenning over ca. 14,5V kan skje i enkelte regulatorer som forsøker å lade med konstant strøm uten samtidig å ha regulering på maks spenning.
Dette var et problem med de første "vekselstrøm" generatorene for biler rundt 1970 - koblet en av bateriet med motoren i gang så røk diodene grunnet for høy spenning.
Høy spenning ble det og med batteri som holdt på å bli fritt for vatn/syre - kunne i de siste tilfellene måte spenninger opp mot 17V.
Hva spenningen ble før diodene brøt sammen vet jeg ikke.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Laddning

Vid spänningar högre än 14,4 volt börjar batterierna att gasa och bli varma.
Att ha 15 - 16 volt och därutöver är inte bra.
Du kanske har en gammal laddare med transformator och de får inte vara inkopplade för länge.

Till Knut:
En obelastad 12-volts växelströmdgenerator kan ge en spik (topp) på över 80 volt innan regulatorn hinner reglera ner spänningen när batteriet kopplas loss.
Därför använder man nu oftast zenerdioder som leder tillbaka spänningen till statorlindningen vid spikar.
Kopplar man bort batteriet när motorn går är det stor risk att all elektronik i bilen går sönder.
//W
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Laddning

Drev med service på disse sakene på slutten av 60 tallet - den gangen ble det brukt germanium kraftdioder, og de kollapser ved en spenning på over 50V (omlag). Noe særlig mer elektronikk var det ikke i de fleste bilene den gangen.

Hadde en ekstra erfaring med kombinasjon batteri og vekselstrøm generator sammen med Bosch CD bensininsprøytning på en Peugeot 505 GTI. Bilen stoppet med våte tennplugger flere ganger før jeg lånte en Volvo verkstedshåndbok på innsprøytningen, og så at det var en logikk som skulle strekke tiden ved lav spenning - hva med høy tenkte jeg og brøt forseglingen på det vedlikeholdsfrie batteriet. Hellte på 1,5 liter med destilert vatn og bilen gikk som en klokke - en uke senere fikk bilen et nytt batteri.

Var på ferietur når jeg fikk ideen og hadde ikke med voltmeter.
 
Toppen