• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lifebike och laddning?

F

F.d. 50036

Guest
Någon som är bra på ellära?

Funderar på en eldriven cykel som kallas Lifebike. Kan man ladda batteriet till den i husbilen under körning med hjälp av en omvandlare eller om man har en bränslecell ansluten (ger ca 5A/timma) när man står still?

Fakta om batteriet: 24V/10Ah li-ion

Laddare: 220V växelström/60Hz, kapacitet 60W

Är det möjligt eller måste man ha ett 220V uttag?


Mvh Torbjörn :confused:
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Lifebike och laddning?

Det allra enklaste är en liten omvandlare från 12V till 230VAC, för din del räcker egentligen en 100 Watts omvandlare men de minsta hos t.ex Jula ligger väl på 300W eller så.

Visst, du får lite förluster genom att gå över 230V men eftersom batteriet du ska ladda är på 24 V så finns det inte så många alternativ.
Låt bara inte laddarens strömförsörjning sitta ansluten till 12V när laddningen är klar, den ger 50 Hz och din laddare vill ha 60Hz, kolla temperaturen på alla enheterna under laddningen.
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Lifebike och laddning?

Hej Torbjörn.
Det går alldeles utmärkt att ladda batteriet till Elcykeln via Inverter 230 volt men det bör vara en inverter med sinusvåg.
Vi har 2st elcyklar som vi laddar i Husbilen via Inverter.
Dels från solcellen när solen skiner annars laddar vi när vi åker i husbilen.
Det tar ca 5timmar om batteriet är tomt.
Vi använder orginal laddarna.
Vi provade först med en Inverter med modifierad sinusvåg men laddarna blev då överhettade.
Arne.
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Lifebike och laddning?

Tack Arne o Kjell för info. Skall titta vidare på cyklar, Lifebiken var ju fullstor och lite tung (25kg). Mini o lättare vore mer atraktivt.

Mvh Torbjörn:wideeyed::rolleyes:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Lifebike och laddning?

Mest effektivt är att använda en batteriladdare avsedd för elektriska modellflygplan, dom går på 12-18V (en del både 12V & 230V). Fast 24V var ett skumt volttal, LiIon brukar vara på 3.6V eller 3.7V/cell (nominellt).

Peter :)
 

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: Lifebike och laddning?

Hej jag har en lifebike. Batteriet håller länge så du behöver inte ladda det så ofta. Men det är väl bara att sätta i kontakten i något utag i bilen när du kör så laddas den upp för en omvandlare måsta du väl ha i en sådan fin bil.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Lifebike och laddning?

Mest effektivt är att använda en batteriladdare avsedd för elektriska modellflygplan, dom går på 12-18V (en del både 12V & 230V). Fast 24V var ett skumt volttal, LiIon brukar vara på 3.6V eller 3.7V/cell (nominellt).

Peter :)
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej Peter, jag håller också på lite med modellflyg.
Att det är lite skumma volttal på batteripacken beror på att det brukar sitta LI/Fe batterier i cyklar, men de nyaste modelladdarna klarar visst av de batterierna också.

M.v.h. JANKRO.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Lifebike och laddning?

Din laddare ger 24 volt och ca 2,5 Ampere (60 Watt).
Kjell & Co har en 12 volts laddare för laptop datorer som ger 24 volt ut och 5 Amp.
Den kostar 399:-
Detalj nr 44473.
Den borde göra jobbet så slipper du gå via inverter.
//W
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Lifebike och laddning?

---------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej Peter, jag håller också på lite med modellflyg.
Att det är lite skumma volttal på batteripacken beror på att det brukar sitta LI/Fe batterier i cyklar, men de nyaste modelladdarna klarar visst av de batterierna också.

M.v.h. JANKRO.

Tänkte på det också fast dom är på 3.3V/cell.

Aha, (Googlade lite), industripacken är på 12V och 3.0-3.1V/cell nominellt, modellflygsackarna 3.3V/cell (och kallas A123) fast det är samma kemi (LiFePO4).

Man lär sig något nytt varje dag, tack :)
 

Åke Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
7195
Medlemskap
2024
Sv: Lifebike och laddning?

Hej!

Köpte husbil i höstas och var iväg på en tripp till Orsa innan jag vände, kommer från Kalmar. Utrustade min bil med 180W solceller, till som jag tycker ett mycket bra pris. ca 8500 kr Köpte också en omvandlare från Kjell och Kompani på 1000W för det fasila priset av 995 kr. Slängde på mina två lifebike och drog på semester. Helt fantastiskt. När alla andra trängdes bland elstolparna, låg vi ensamma nära sjön, med miljövänlig el utan att känna rädslan för att den skulle ta slut. En solig dag var batteriet uppe igen runt tio på förmiddagen. Har ett 220Ah batteri. Gick ypperligt att ladda cyklarna( som verkligen gjorde nytta i Moras backar), köra datorn, kaffebryggaren, tekokaren, damsugaren och inte minst till allas förvåning den elektriska grilltändaren. En fantastiskt skön och avkopplande semester, med helt fantastiska och stora platser att stå på. Medans resten trängdes som flugor på en sockerbit runt elstolparna. I Mora fick vi dessutom halva priset om vi ville stå nere vid sjön, vem tackar nej till det. Nästa steg är nu att koppla in omformaren via ett 1 0 2 vred i garderoben, så jag får ut den på det befintliga 240 Voltsnätet i husbilen om jag vill, kommer att kunna välja på 240 Voltintaget eller omformaren, (en kompis som är elektriker hjälper mig).
Glada sommarhälsningar
Åke:cool:
 
Toppen