• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur gör kylskåpet vid gasolstopp?

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Hej alla kunniga.

Vad händer med kylskåpet om gasolen tar slut eller om brännren är tät?
Går den automatiskt över på 12 volt då?
Någonting har hänt med mitt så det drar ur strömmen från bodelsbatterierna.

Snarken2
 
Senast ändrad:

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Hur gör kylskåpet vid gasolstopp?

De flesta kylskåp går väl bara på 12V om bilen är igång, så då stannar det ju.
Om man inte har 220V dvs, men då behöver man ju inte köra gasolen alls.
 

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Sv: Hur gör kylskåpet vid gasolstopp?

Är mitt kylskåp felkopplat då?
HB är från 04 och det har alltid varit kopplat så, och detta har alldrig hänt förut.

Snarken 2
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.689
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Hur gör kylskåpet vid gasolstopp?

Det bör finnas ett relä som skall stänga av 12v matningen när generatorn slutar ladda, möjligen kan det ha bränt ihop så att det inte släpper?! :confused:
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Hur gör kylskåpet vid gasolstopp?

Det beror på vilken bil och vilket kylskåp du har! På mitt skåp monterat i en HYMER Tramp 2007 har jag ett vred som jag kan ställe på:
  1. gasol, går då enbart på gasol utan gasol ingen kylning
  2. 220v, går då enbart på elnätet utan 220v ingen kylning
  3. 12v, går då på 12v oavsett om bilen är igång och laddar, om du glömmer att stänga av skåpet från detta läge drar den ur batteriet, kan ej stängas via strömbrytaren vi dörren.
  4. automat, väljer då det som finns tillgängligt automatiskt. Om 220 finns väles det, om bilen går väljes 12v, vet ej om den kan dra ur batteriet på detta läge har inte provat.
  5. avstängt
Tidigare kylskåp/bilar jag haft har bara gått på batteri 12v om bilen varit igång.
 
Senast ändrad:
T

Teddi

Guest
Sv: Hur gör kylskåpet vid gasolstopp?

hallå snarken,,har också en 04,,men,,ja ställer själv in allt manuellt,,utan ström över natt,,gasol,,körning-12 volt,,där 220-volt ingår kör ja på de,,

har du ett sådant kylskåp med 4 olika variationer ,,de sista för av stängning..teddi,,
 

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Sv: Hur gör kylskåpet vid gasolstopp?

hallå snarken,,har också en 04,,men,,ja ställer själv in allt manuellt,,utan ström över natt,,gasol,,körning-12 volt,,där 220-volt ingår kör ja på de,,

har du ett sådant kylskåp med 4 olika variationer ,,de sista för av stängning..teddi,,

Ja mitt är likadant som det du har.

Snarken2
 

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Sv: Hur gör kylskåpet vid gasolstopp?

hej,,ja vet inte om du stängt av de nu,,står de på 12volt?? i så fall töms batterier ganska snabbt,,även om du stänger huvudbrytaren o samtidigt har skåpet på 12volt så går de undan,,

hur ser de ut hos dej nu???,,teddi,,

Jag har tagit ur säkringen så skåpet är inte i gång.
Ska se om jag kan hitta felet som drar ur strömmen, Skåpet går altså på 12volt fast knappen är ställd på gasol.

Snarken2
 
T

Teddi

Guest
Sv: Hur gör kylskåpet vid gasolstopp?

Jag har tagit ur säkringen så skåpet är inte i gång.
Ska se om jag kan hitta felet som drar ur strömmen, Skåpet går altså på 12volt fast knappen är ställd på gasol.

Snarken2

nu ska vi se snarken,,om knappen är ställd på gasol ska du ha en lampa som blinkar på höger sida-skåpet,,har du inte detta så tror jag att du har ett fel på "vredet", kolla,,,
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
993
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Sv: Hur gör kylskåpet vid gasolstopp?

Så här står det i installationsanvisningen till mitt Dometic kylskåp (fritt översatt från engelska): "...ansluts till batteriet via ett lämpligt relä så att 12V försörjningen bara är tillslagen när tändningen är på".

Jag tror att det vanligaste är att man styr reläet från generatorns styrsignalutgång istället för till tändningslåset som texten antyder. Då matas inte kylskåpet förrän motorn startar.

//Mats
 
T

Teddi

Guest
Sv: Hur gör kylskåpet vid gasolstopp?

Så här står det i installationsanvisningen till mitt Dometic kylskåp (fritt översatt från engelska): "...ansluts till batteriet via ett lämpligt relä så att 12V försörjningen bara är tillslagen när tändningen är på".

Jag tror att det vanligaste är att man styr reläet från generatorns styrsignalutgång istället för till tändningslåset som texten antyder. Då matas inte kylskåpet förrän motorn startar.

//Mats

hej,,på dessa kylskåp spelar ingen tändning nån roll,,oerhört viktigt att nollställa kylskåpet direkt efter resa,,ja brukar alltid vrida upp ett steg på 220volt,,så vid nästa resa e allt förberett för ett stort antal pilsner som ropar efter kyla:D i princip e de bara kylen som funkar utan nyckel,, därav de viktiga,, en annan viktig grej e att montera en kraftig solcell,,då tar inga batterier slut,,
men däremot räcker inte 12volt till för stillastående då kommer gasolen till som de enda självklara,,
om man inte har tillgång till 220,,hej,,,teddi,,
 

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Sv: Hur gör kylskåpet vid gasolstopp?

nu ska vi se snarken,,om knappen är ställd på gasol ska du ha en lampa som blinkar på höger sida-skåpet,,har du inte detta så tror jag att du har ett fel på "vredet", kolla,,,

Lampan blinkade vid start och lyste sedan oange.
När sedan batteriet tog slut slocknade lampan,
I kylskåpet var det då upptinat.

Snarken2
 

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Sv: Hur gör kylskåpet vid gasolstopp?

Så här står det i installationsanvisningen till mitt Dometic kylskåp (fritt översatt från engelska): "...ansluts till batteriet via ett lämpligt relä så att 12V försörjningen bara är tillslagen när tändningen är på".

Jag tror att det vanligaste är att man styr reläet från generatorns styrsignalutgång istället för till tändningslåset som texten antyder. Då matas inte kylskåpet förrän motorn startar.

//Mats

Måste det inte vara lite styrström på kylskåpet hela tiden.
Hur kan annars den oranga lampan lysa när kylskåpet går på gasol?

Snarken2
 
T

Teddi

Guest
Sv: Hur gör kylskåpet vid gasolstopp?

gomorron,,,ni skriver ju på nätterna,:D,men,,12volt krävs för att få igång de på gasol,,så har du väl startat upp skåpet på gasol så behövs ingen som helst ström,,

ock då skall du heller inte förlora nån batterikapacitet,, så den blinkande lampan skall slockna när de gått igång,,

ja tror snarken att du har ett fel i #vredet#

kolla upp alla tre funktionerna,, framförallt,,,hör av dej,,även om du löser detta,,så,,finner vi felet till detta,,så e vi många med lika kylskåp,,som blir en erfarenhet rikare,, teddi,,
 
T

Teddi

Guest
Sv: Hur gör kylskåpet vid gasolstopp?

Lampan blinkade vid start och lyste sedan oange.
När sedan batteriet tog slut slocknade lampan,
I kylskåpet var det då upptinat.

Snarken2

nu måste ja svara på detta också,,du säger att du har lika skåp som jag,,

när lampan blinkar trycker du in vredet vid lampan tills den slocknar,,,då har skåpet startat upp,,då skall ingen lampa lysa,,gör de detta så har du ett elfel,,

kan du inte få ordning på detta själv så hör av dej,,,då får du ett telenummer till en kille som e outstanding,,teddi,, 4mils resa för din del,,
 

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Sv: Hur gör kylskåpet vid gasolstopp?

Hej Teddi

När kylskåpet skall startas på gasol måste det finnas 12volt som ger gnista.
Tar denna gnista mycke ström?
Det bör väl sitta ett relä som stänger strömen när kylskåpet har startat?
Kan det vara så att detta ev, relä har hängt sej så det matar full spänning till spåpet, och på detta vis tömmer batteriet?
Jag skall se om jag kan hitta vad det är för fel.
Klarar jag inte det hör jag av mig.

Snarken2
 
Senast ändrad:
T

Teddi

Guest
Sv: Hur gör kylskåpet vid gasolstopp?

Hej Teddi

När kylskåpet skall startas på gasol måste det finnas 12volt som ger gnista.
Tar denna gnista mycke ström?
Det bör väl sitta ett relä som stänger strömen när kylskåpet har startat?
Kan det vara så att detta ev, relä har hängt sej så det matar full spänning till spåpet, och på detta vis tömmer batteriet?
Jag skall se om jag kan hitta vad det är för fel.
Klarar jag inte det hör jag av mig.

Snarken2

hej snarken,,du har rätt,,12volt till tändning till gasol..ingen som helst ström skulle ja villa säga,, ingen stängning av ström behövs,,den enda ström du behöver är till den gnistan du menar,,

här får du en annan vägledning snarken,,,nollställ allting,,sätt sedan på huvudströmmen,,sedan kylskåpet på gasol,,tryck in knappen o släck den blinkande lampan,, efter detta,,stäng av huvudströmmen,,låt kylskåpet gå till de blir kallt,,

låt de gå nån timme,,kolla om du förlorat nån batterikapacitet,,vet gärna om va du hade i batteri, från början,,e du med??

kan vi lösa detta??i så fall ett stort steg framåt,,

annars ser ja att du bor i "potätestaden:D" men ida blir de pizza,,annars hade ja kommit o hjälpt dej:) lycka till,,men framför allt,,, hör av dej,,teddi,,

hörs om någon timma,,nakenbad på gång med grannfrun:D
 
Toppen