• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bodelsdörr till Bürstner.

Picasso

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
1988
Medlemskap
2024
Jag har under ett års tid haft problem med bodelsdörren till min Bürstner Aviano. 2010 i juni gick låsmekanismen sönder, dörren gick inte att öppna vare sig inifrån eller utifrån. Dörren lagades med buntband av verkstaden, men problemen har inte uteblivit med denna åtgärd.
Är det mer än jag som haft dessa problem och vad har det gjorts åt detta problem?

Picasso:mad:
 

Ulf 216

HBK Medlem
Inlägg
92
Kommun
Örebro
HBK-Nr
216
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsdörr till Bürstner.

Vi fick inte upp dörren från insidan, det fixade dom med att korta av en pinne.
Sen har det fungerat.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bodelsdörr till Bürstner.

Høres ut som Hartal dør, velkjent problem. Det finnes to varianter på fiksen for låsemekanisken som hopper i småbiter, ene er med er par skruvor - den andre er med 4 buntbånd, vet noen har forsøkt med bare 2 - tror det kan lett bli ustabilt. Min dør er fikset med 4 buntbånd som på dette bildet:
PICT0002.JPG
Båndene går i kryss for å låse fast bryggan som holder spiralfjæren.
 

Sussie o Bernt

HBK Medlem
Inlägg
378
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
244
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsdörr till Bürstner.

På vår bil med Hartaldörr hade vi också problem. Mycket svår att öppna och man fick nästan slämma igen den. Verkstaden hann inte titta på dörren under semestern så jag fixade det själv. Det största ingreppet jag gjorde var att flytta de 3 låsjärnen som sitter på karmen. Sedan dess har det gått lättare att både stänga och öppna dörren.

Bernt
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bodelsdörr till Bürstner.

For trege Hartal dører så prøv å gjøre ren skinnen på toppen av døren med olje og tørkepapir. Dette og en dråpe olje på hver av de tre hengslene kan gjøre døra nesten for lett å lukke. Et knep kan være å ta et punkt om gangen :D:D
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Bodelsdörr till Bürstner.

Finns det ingen representant för denna firma i Sverige? För dörren är ju allt annat än bra.

Mvh Torbjörn
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bodelsdörr till Bürstner.

Hartal er som Bürstner en del av Hymer konsernet. Har som underleverandør til påbyggere ikke egne service avdelinger. Dørene brukes i dag på de fleste bilmodeller fra konsernet. Har et par klare fordeler sett fra fabrikkene sin side - bygges for de enkelte modeller av bilene og leveres klar for å skrus inn i bilen, God isolasjon i selve døren.

Men som en designer på en av konsernets fabrikker sa: konstruer en bedre dør som ikke blir dyrere enn Hartal dørene og du har et kjempemarked - alle vil bytte til den bedre døren. Det finnes bedre dører, men de er mye dyrere i innkjøp. Det finnes billigere dører, men de holder ikke mål for dagens produksjon (tynne dørblad med svak konstruksjon og lite isolasjon).
 

StJeP

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsdörr till Bürstner.

Vi drabbades av detta felet för någon vecka sedan, sökte på forumet och fann denna smarta lösning. Vi spände fast med ett långt buntband från nederdel och upp och den låser fast plastbryggan så att den inte hoppar av. Tack för bilden den underlättade mycket/Staffan
 

Wickevire

HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4030
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsdörr till Bürstner.

Någon som vet hur man kan spärra upp en Hartaldörr så den inte blåser igen?
Om man har myggdörren stängd finns det ju risk att den blir skadad om dörren kan blåsa igen.
 

Joffe

HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Klippan
HBK-Nr
12378
Medlemskap
2025
Sv: Bodelsdörr till Bürstner.

Alla husbilar utom Concord har dörr hållare som är ett stort skämt; alltså åk till Forsbergs och inhandla dörrhållare till Concord.
 

Wickevire

HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4030
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsdörr till Bürstner.

En Hartaldörr öppnar ju bara 90 grader så vanliga dörrstoppar fungerar ej.
 
Inlägg
137
Kommun
Herrljunga
HBK-Nr
6701
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsdörr till Bürstner.

Själv har jag löst det med ett band och ett spänne typ som finns på ryggsäckar, har kapat i längd som jag sätter innsidan av bodelsdörren och fram till dörrhandtaget på passagerardörren (passar till halvintegrerade bilar )tycker att det fungerar smidigt då jag alltid låter bandet sitta kvar runt handtaget och lägger ändarna i facket innsidan på dörren (bodelsdörren)
 

Lantvallen

FD HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Umeå
HBK-Nr
14396
Medlemskap
2023
Sv: Bodelsdörr till Bürstner.

Har samma problem med vår Burstner Nexxo T720 2015. Har satt ett band runt handtaget som jag fäster i passagerardörrens handtag. Lite bökigt men bättre än att förstöra myggnätsdörren. Behövs ju bara när det blåser.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bodelsdörr till Bürstner.

Det er mulig å legge noe opp i sporet for dørstopperen på toppen av døren slik at en ikke klarer å lukke døren før dette er fjernet. Det finnes en friksjonsbroms i sporet, men den holder ikke for litt vind og kan bli helt uvirksom med litt smurning.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bodelsdörr till Bürstner.

En kompis "tog mig på orden" och for iväg till Moseldalen och står f.n. i Traben-Trarbach.

trtr.jpg

Han har en Bürstner och naturligtvis har låset i bodelsdörren gått sönder. Ett kardinalfel hos Bürstner verkar det som. Han har besökt en låsfirma och en husbilsverkstad utan framgång.

Någon som känner till en bra husbilsserviceverkstad i Moseldalen som klarar en sådan här sak?

Jappe
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsdörr till Bürstner.

Från Traben-Trarbach till Kehl (där Bürstner-fabriken med utmärkt service-center ligger) är det ca 28 mil på vackra vägar.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsdörr till Bürstner.

Någon som vet hur man kan spärra upp en Hartaldörr så den inte blåser igen?
Om man har myggdörren stängd finns det ju risk att den blir skadad om dörren kan blåsa igen.

Vi fäster ett långt "gummiband" (bungy cord) med krokar i båda ändar mellan dörrhandtag
och fälgen på höger framhjul.
 

Andreas S

FD HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
17529
Medlemskap
2021
Sv: Bodelsdörr till Bürstner.

Vi brukar ta en "gummistropp" och dra mellan dörrhandtaget på passagerardörren och bodelsdörren. Inte så snyggt men funkar kanon

Någon som vet hur man kan spärra upp en Hartaldörr så den inte blåser igen?
Om man har myggdörren stängd finns det ju risk att den blir skadad om dörren kan blåsa igen.
 
Toppen