• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batteriindikator (antal amp kvar?)

A

Amatören

Guest
Har precis köpt och installerat en 80W solcell och skulle vilja ha lite bättre koll på hur mycket som finns i batteriet. Nu är det en lampa på regulatorn som är antingen grön eller röd.

På det tämligen antika (bilen är en -84) elblocket som heter ZIG CF2000 kan man också kolla men även där är den en lampa som visar normal eller low.

Men jag vill veta exakt, finns det ingen mätare som kan se hur många ampere det är kvar i batteriet? Alltså ingen amperemätare som visar förbrukning såna finns ju överallt. 1-100% är väl med okej men som det är nu med två lägen är lite för oexakt.
 
A

Amatören

Guest
Sv: Batteriindikator (antal amp kvar?)

Tack så mycket Juan det verkar vara en sån jag har letat efter, kanske lite väl avancerad men prylar är ju kul :)

hmm hittade den för 1380kr på Marinwebben.se - NASA BM-1 batterimonitor det var ju en del...

Går den att hitta billigare eller är det det priset man får ge?

/Mikael som precis köpt solceller och är på semester...
 
A

Amatören

Guest
Sv: Batteriindikator (antal amp kvar?)

okej ja då är det ju lika bra att beställa från den sidan jag hittade så skickas den från göteborg och man får den snabbt.
 

Larry

FD HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
23484
Medlemskap
2021
Sv: Batteriindikator (antal amp kvar?)

Har just beställt en från marinwebben
Eftersom allt hos dom är fraktfritt är det ju ingen större ide att krångla o skicka efter i Tyskland eller England, om den pajjar är det ju bra mycket lättare att ringa gbg ;-)

// L
 
F

F.d. 50195

Guest
Sv: Batteriindikator (antal amp kvar?)

Nu har jag provat min Nasa BM1 och den funkar inte riktigt som den ska, Volt o Amp fungerar under V&A men stapeln sjunker inte trots att jag körde ner batteriet till 12,3V under 2 dygn.
I funktionen Time händeringet under förbrukning, stapeln är full hela tiden och den står på 104% och 0hr hela tiden trots att att batteriet sjunkit till 12,3V
Vid laddning ser det ut att fungera.
Några tipps?

Jerry
 
F

F.d. 50195

Guest
Sv: Batteriindikator (antal amp kvar?)

Esbjörn, jag jag ska kolla sladdarna i helgen, kan ju ha blivit felkopplat eller dålig kontakt.
juan.norte, den nollställningen är gjord.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Batteriindikator (antal amp kvar?)

Er det noen som har prøvd og kople shunten på + siden og slyttet de tynne ledningene? Har søkt på nett, men forhandler sier det ikke går, men er det noen som har gjort det?
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Batteriindikator (antal amp kvar?)

Det er kun spenningen en kan avlese på startbatteriet/batteri nr 2.

Ser forøvrig ut som jeg har en hoved minuslablel inn på EBLen og jeg slipper å kople på + siden. Har nå bare koplet den midlertidig på for å se hvordan det virker. Mistenkte at spenningenvar feil på det orginale kontrollpanelet, men jammen er det noen 10 deler forskjell på A også. Hvem er riktig?

Tastet inn 1/2 batterikapasitet for å få reelle timer igjen til batt er flatt. Er nå spent når jeg skal lade igjen om det blir feil på kapasiteten? Og displayet blir så dominerende på plassen det må monteres, så jeg er litt usikker på om det blir montert? Får måle litt til før jeg bestemmer meg.
 
Toppen