• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterförvaring

Bosse och Elsey

FD HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
7458
Medlemskap
2021
Lite tidigt kanske men börjar tänka påvinterförvaring. Har plats utomhus och funderar på överdrag. Har tittat på några olika modeller. Reklamen säger att materialet "andas" och för bort kondens!!
Någon som har erfarenhet eller funderingar. Undrar mest om fukt, kondens, mögel??

/BJ
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Vinterförvaring

Har alltid haft motvilja mot allt som kan tänkas förhindra den naturliga ventilationen i bilen.

Har haft husvagn/husbil sedan 1977. Dessa har alltid stått ute, fritt och utan några speciella arrangemang.

Har aldrig tagit ut dynor eller annat som hör till den fasta utrustningren, har aldrig använt några torrbollar, som jag anser är lurendrejeri då du hela tiden får in ny uteluft .

Jag ska nämna att min hustru har allergi och märker direkt om det finns minsta mögel eller dylikt.

Har aldrig haft några som helst problem förutom en Frankia som fick fukt i bakstammen, men det berodde på en dålig konstruktion.

Dessa fordon är ju byggda för att vara ute och det skulle i alla fall aldrig falla mig in att sätta in fordonet i t.ex. en lada med dålig lukt, möss och annat.

Enda anledningen till att sätta bilen under tak/överdreg kan vara ur rengöringssynpunkt men se då till att det finns mellanrum så den naturliga ventilationen i takluckorna inte försvåras.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vinterförvaring

Jag har använt Julas överdrag under två vintrar och har enbart positvt att säga om den. Ingen fukt, inga skavsår och absolut inget mögel!

Tänk på att inte köpa det stora överdraget såvida bilen inte är åtta meter eller mer, min bil är sju och jag får vika in både bak och fram trots alkov.

En fördel är också att bilen är ren på vårkanten när bilen avtäcks.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Vinterförvaring

Har du plats och möjlighet till ett mer permanent skydd över husbilen så är ett wirehus en bra lösning. Det skyddar även husbilen för solljus och regn.

husbil-image-258-1170255831.html
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Vinterförvaring

Hej

Har också ett Wirehus och är mycket nöjd med detta. Är faktiskt mitt andra hus då jag var tvungen att byta när jag köpte större bil. Mitt första hus är nu nio år och fortfarande helt och fint trots att våldsamma stormar härjat där det står.

En stor fördel med Wirehuset är ju att du på en dag kan montera ner det och sätta upp det på nästa ställe. Hade jag egen tomt hade jag nog försökt bygga mer permanent det ger ju mer fördelar i framtiden då man kan bygga till o utvecka under tid.

Har haft min husbil utan tak någon vinter men det känns inte bra. Flera av mina kompisar på uppställningen som står fritt har haft problem med frysskador och fukt. Det var en sådan kompis som glatt köpte mitt första hus då han på våren upptäckte vattenskada runt takluckorna i sin bil.

Lycka till Torbjörn
 
F

F.d. 28965

Guest
Sv: Vinterförvaring

Gick in och kollade på wirehus.nu, men det är uppenbarligen "Ett litet företag med stora visioner" som ännu inte lyckas få till en prislista för 2011. :p:

Vad kostade era tält?
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Vinterförvaring

Min vinterförvaring blir i en carport som jag köpt över ebay. Jag fick demontera och frakta hem den själv med plintar och allt. Stommen består av Stolpar 14X14 cm och bärlinor 8x20 cm sparrarna 6x16cm. Taket är av plåt med kondensskydd.
Infartshöjden 3,6 m och innermåttet 4 x 7 m. Komplettpris 705 €.
 

Bilagor

  • IMG_0020[1].JPG
    IMG_0020[1].JPG
    661,8 KB · Visningar: 18
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Vinterförvaring

Ring upp Jarek på Wirehus, han brukar vara hjälpsam.

Tel, 070-545 81 56.

Mitt första hus ca 20000kr, 7m. Mitt andra ca 45000kr, stort 10,5X3,60 och 3m stolpar som var extra kraftiga, otroligt stabilt hus.

En fördel till förutom att det går att flytta lätt är ju att man även kan sälja det om omständigheterna ändras.

Mvh Torbjörn
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Vinterförvaring

Visst, en carport är säkert bättre. Men det är inte alltid det går att bygga carport där man vill ha bilen.

Vi plockar upp och ner vårt Wirehus årligen - tar en dag varje gång. Då skymmer det inte trädgården på sommaren och vi bryr oss inte om att söka bygglov - river det igen inom 6 månader.

Vi är mycket nöjda med vårt wirehus. Vårt hus kostade runt 25000.- för 3 år sedan (8 m).
 
F

F.d. 1256

Guest
Sv: Vinterförvaring

Jag har använt Julas överdrag under två vintrar och har enbart positvt att säga om den. Ingen fukt, inga skavsår och absolut inget mögel!

Tänk på att inte köpa det stora överdraget såvida bilen inte är åtta meter eller mer, min bil är sju och jag får vika in både bak och fram trots alkov.

En fördel är också att bilen är ren på vårkanten när bilen avtäcks.

Hej Anders
Verkar bra, Julas överdrag. En undran bara, hur gör du när den ligger på plats, menar ligger den direkt på tak och luckor och på vintern snö ovanpå ? Blir det inte tätt då ? funnkar det ändå eller har du något annat på taket som gör att den kommer upp lite ?
Tacksam för svar.
MVH
Stefan Bohman
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vinterförvaring

Hej Anders
Verkar bra, Julas överdrag. En undran bara, hur gör du när den ligger på plats, menar ligger den direkt på tak och luckor och på vintern snö ovanpå ? Blir det inte tätt då ? funnkar det ändå eller har du något annat på taket som gör att den kommer upp lite ?
Tacksam för svar.
MVH
Stefan Bohman

Jag låter överdraget ligga direkt på men takluckorna gör att det blir lite luftspalter. Jag har sopat bort snö vid ett tillfälle annars är det ganska självsanerande när det blåser då taket lyfter en aning genom att luft kommer in i nätspalten högt upp på sidorna. När det blåser riktigt hårt liknar överdraget en spärrballong så det gäller att linorna undertill är lagom åtdragna. Jag har trots detta inte märkt några skavsår tack vare överdragets mjuka insida.

Som nämnts tidigare köp inte det stora om inte bilen är uppåt åtta meter.

PS! Det finns fler trådar om överdraget i detta forum.

http://www.husbilsklubben.se/forums/t44899/
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/266195
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/319309
 
Senast ändrad:
F

F.d. 26242

Guest
Sv: Vinterförvaring

Du rekommenderar alltså det mindre till en Dethleff 6,10 lång?:music-icon:
Min bil är 7,31 lång 3,12 hög och det lilla överdraget sitter bra, nedre delen av överdraget
slutar ca 10cm under karossen
 
Senast redigerad av en moderator:

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Vinterförvaring

Min vinterförvaring blir i en carport som jag köpt över ebay. Jag fick demontera och frakta hem den själv med plintar och allt. Stommen består av Stolpar 14X14 cm och bärlinor 8x20 cm sparrarna 6x16cm. Taket är av plåt med kondensskydd.
Infartshöjden 3,6 m och innermåttet 4 x 7 m. Komplettpris 705 €.




Nu har jag förändrat min "vinterförvaring" lite. Använder carporten år runt, skyddar även bra för solen och nyfikna grannar.
Grävt ut för en smörjgrop (handgrävt och kärrat ut mest sand och inga stenar över 2kg) Färdigt mått på gropen är L=4m B=1m och Djupet =1,8m
Förlängt carporten 2m, är nu 9m.
Gjutit golv
Byggt om dörrarna och fixat till en ingång från sidan. Till våren kommer färg på insynsskydden (Bohusgrön)
Mvh. Klas
 

Bilagor

  • 2014-01-12 14.19.30.jpg
    2014-01-12 14.19.30.jpg
    3,8 MB · Visningar: 15
  • 2014-01-12 14.20.05.jpg
    2014-01-12 14.20.05.jpg
    4,1 MB · Visningar: 11
  • 2014-01-12 14.10.54.jpg
    2014-01-12 14.10.54.jpg
    3,3 MB · Visningar: 10
  • 2014-01-12 14.09.29.jpg
    2014-01-12 14.09.29.jpg
    3,2 MB · Visningar: 13
Toppen