• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

pilote R580 1989

F

F.d. 7794

Guest
Hej på er alla jag är en nybliven husbilsägare som är både nöjd och besviken.

Köpte en pilote R580 1989 som jag undersökte och gick igenom efter alla konstens regler
jag fick även låna en proffs fuktmätare och hittade inget.

Men när jag haft den en vecka så har jag kommit fram till att taket har haft vatten läckage antagligen under lång tid. Jag skulle villja veta exakt hur konstruktionen är gjord , det verkar som det först är ett vanligt innertak med isolering och aluminiumplåt
sen har man lagt en förstärkningsplatta av trä antagligrn plywood sen en aluminiumplåt som man går på. det är den som har läckt in vatten och det ligger kvar emellan.

Taket är mjukt på vissa ställen sen upptäckte jag att under en gummimatta som var klistrad på taket var aluminimplåten sönderfrätt med ett stort hål och trät var ruttet

För att fixa detta tror jag att man måste ta bort den översta aluminiumplåten och sen byta ut ruttet trä och köpa ny aluminiumplåt.

Jag skulle villa ha synpunkter på min beskrivning av konstruktionen och hur man lagar detta.

Har sökt efter ritningar och konstruktionsanvisningar men inte hittat nåt.

Förövrigt är jag jättenöjd med husbilen och har kört 150 mil i år så jag tänker försöka laga den.

Så jag hoppas det är nån som vet om konstruktionen och kan ge mig tipps hur jag ska göra.
 
Toppen