• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur länge håller strömmen i en husbil?

F

F.d. 13010

Guest
Hej alla,

Min första tråd någonsin. Jag och min sambo skall köpa en husbil för första gången och har ingen aning om något. Men så fastnade vi för en viktigt detalj som jag tror att alla är berörda av, EL. Vi har den lyxen och klarar oss inte utan el. Vi är 2 st i vår familj, 1 dator, 2 st iphones mm mm. Vi har kollat på flera uppställningsplatser som vi gärna skulle vilja besöka när vi har köpt vår husbil. Men många ställen saknar el.

Nu till frågan: hur länge klarar man sig på batterierna som finns om man skall driva kyl/frys, LED lampor, tv, dator på en och samma gång?

Jag har köpt ett elverk Honda EU 10
Spänningsreglering: Inverter
Maxeffekt 1000VA/4,3A
Kontinuerlig effekt 900VA/3,9A
Utrustning: Oljevak


Kan denna funka för att ladda?

Riktig amatör som frågar, kan inget om amp timmar mm.

MVH
Jamie
 
F

F.d. 25109

Guest
Sv: Hur länge håller strömmen i en husbil?

Om ni enbart har den utrustning ni nämner (ungefär det vi själva har) så klarar ni er många dagar utan elanslutning, hur många beror lite på årstiden. Sommartid när ingen värme behövs skulle jag säga att ni klarar er ca. fem dagar. Vid behov av värme ca. två dagar. Men om ni ansluter en TV eller en inverter för att driva annan utrustning blir elbehovet genast ett annat och ni kan snabbt upptäcka att elplats måste användas jämt.
Det elverk ni har kan utan vidare både ladda era batterier och driva er utrustning samtidigt. Dock givetvis inte användas för att driva elvärmen i husbilen. Nackdelen med ett elverk är att man inte gärna startar det var som helst p.g.a. ljudnivån.
 
F

F.d. 13010

Guest
Sv: Hur länge håller strömmen i en husbil?

Om ni enbart har den utrustning ni nämner (ungefär det vi själva har) så klarar ni er många dagar utan elanslutning, hur många beror lite på årstiden. Sommartid när ingen värme behövs skulle jag säga att ni klarar er ca. fem dagar. Vid behov av värme ca. två dagar. Men om ni ansluter en TV eller en inverter för att driva annan utrustning blir elbehovet genast ett annat och ni kan snabbt upptäcka att elplats måste användas jämt.
Det elverk ni har kan utan vidare både ladda era batterier och driva er utrustning samtidigt. Dock givetvis inte användas för att driva elvärmen i husbilen. Nackdelen med ett elverk är att man inte gärna startar det var som helst p.g.a. ljudnivån.


Jag tackar verkligen för ditt svar. Nu är jag inte lika orolig längre. Tack. Jag vet att elverket låter mycket, men den är mest som en nödplan och det kommer att kännas tryggt att ha med den i värsta fall.

Kabeln som är ansluten till husbilen, den går att ansluta direkt till elverket?

Mvh
Jamie
 
F

F.d. 13010

Guest
Sv: Hur länge håller strömmen i en husbil?

Och batterierna laddas då man kör omkring på olika ställen. T ex 3-4 timmars körning laddar upp fullt? eller krävs det mer?

Mvh
Jamie
 
F

F.d. 2699

Guest
Sv: Hur länge håller strömmen i en husbil?

Hej på er!
Mig veterligen så går det inte att ladda batterierna helt fullt genom att ladda med bilens generator. Det krävs alltid 220-voltsladdare till det. Annars så är det väl kylskåpet som är den stora förbrukaren. Driver du det på 12 V batteri så går det inte så många timmar. Kör kylen på gas så kan du stå länge! Annars så får du pröva dig fram hur mycket ni förbrukar. Ha med ett reservbatteri första gången ni är ute så att ni kan göra en ordentlig koll!
 
F

F.d. 25109

Guest
Sv: Hur länge håller strömmen i en husbil?

Hej på er!
Mig veterligen så går det inte att ladda batterierna helt fullt genom att ladda med bilens generator. Det krävs alltid 220-voltsladdare till det. Annars så är det väl kylskåpet som är den stora förbrukaren. Driver du det på 12 V batteri så går det inte så många timmar. Kör kylen på gas så kan du stå länge! Annars så får du pröva dig fram hur mycket ni förbrukar. Ha med ett reservbatteri första gången ni är ute så att ni kan göra en ordentlig koll!

Vi har inte några problem med att ladda batterierna till 100% genom att köra bilen men det krävs nog sådär 6 - 8 timmar. Men generellt: så länge man kör dagligen är det inget problem även om man bara kör några timmar. Man förbrukar mindre när man kör och laddar samtidigt telefoner och dator.
Kylskåpet kör vi alltid på gas. Det fungerar bäst så förutom om vi är elanslutna då vi kör på 230 V.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Hur länge håller strömmen i en husbil?

Jag skulle nog vilja säga att batterierna i normala husbilar aldrig blir fulladdade hur långt man än kör! Detta p.g.a. för låg spänning och för dåliga laddare. Undantaget är om bilen är utrustad med en DC-DC laddare vilket nog är väldigt ovanligt! :cool:
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Hur länge håller strömmen i en husbil?

Kyl/frys klarar inte ens EN natt på batteri.
TV, lyse, vattenpump, dator och lite sånt håller väl MAX 2-3 dagar på ett normalstort 70-80aH batteri. Mitt tips är att köra K/F på gasol och skaffa en solcell på runt 100W, då klarar ni er hur länge som helst!

Hur laddning, strömåtgång mm funkar beror nog mycket på hur gammal bil ni köper. Tipset är väl, när ni köpt den, att sätta på allt ni tänkt använda HEMMA och se hur länge det håller och sen lösa ev problem därifrån.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Hur länge håller strömmen i en husbil?

Det är naturligtvis mer än dator och telefon laddare som drar ström.

För att få ned förbrukningen skall du få några tips;

Alla laddare kopplas direkt till 12 volt utan att använda converter 12v-220V
Det finns convertrar för datorer som ökar spänningen till 19.5v.
Och laddare till telefoner för 12v


Byr ut alla lampor till LED här i klubbenkan du få hjälp av medlemmar under företagsforum Lasse Bengt-Áke mfl. En modern LED drar 1-3 Watt beroende på hur starkt den lyser. En glödlampa drar runt 20W.

Det finns nu strömsnåla TV aparater som inte drar mer än 20Watt
När inte TVn används så stäng av den helt och inte med bara fjärrkontrollen. Koppla gärna en knapp som även bryter antennförstärkare. Detta gäller alla liknande aparater även konverters. Tomgånsströmmen är väldigt lite, men flera aparater och många timmar

En solpanel hjälper bra till att ladda batteriet

Finns säkert flera tips.
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Hur länge håller strömmen i en husbil?

Fler tips...

Det finns massor av trådar här i forumet om 12V, laddning, batteri mm läs dessa. Ju mer du vet om 12V ju lättare blir det att förstå när det inte fungerar.

Köp en liten digital mätare (100-200kr) så du kan mäta ström mm. Då är det lättare att hitta fel om det krånglar.

Undvik prylar som kräver 220V om du vill fricampa.

Tänk på att solcellen ger väldigt lite ström under tiden september- mars och regniga dagar(ofta då man kurar bakom TV:n).

Ha koll på batterierna plötsligt kan de bara säcka ihop om man har otur efter ett par år(hände mig i år). Verkstäder har mätare som kan kolla upp batteriet om du är osäker på skick o ålder.

Lycka till med husbilslivet, Torbjörn
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 13010

Guest
Sv: Hur länge håller strömmen i en husbil?

Hej och tack för alla svar, nu börjat det klarna upp för mig
hur saker fungerar och hur man kan göra för att klara sig utan
ström anslutning ett tag. Jag kommer att givetvis byta ut allt
till LED mm och k/f till gas. Vi tittar på husbilar mellan 2003-2007.
 
Toppen