• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Boxstar -08 laddar inte bodelsbatteriet när man startar bilen...HJÄLP..

F

F.d. 680

Guest
Det är inte nät laddningen som strular! Utan när bilen är igång, så lyser inte den lilla lampan på manöverpanelen med ett G i och batteriet i bodelen har samma ström(börjar inte ladda när man startar alltså) har mätt och kollat allt nu . är det någon som fått byta kretskortet i fördelningsboxen som sitter under bak sätet vid namn DS-300KN .. Det sitter en 3a säkring med symbolen 2 batteri som det aldrig blir spänning på. allt annat får ström.
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Boxstar -08 laddar inte bodelsbatteriet när man startar bilen...HJÄLP..

Frågan är hur du mät vid säkringen!
mäter du rakt över en hel säkring så blir det inte många millivolt på instrumentet.
Mäter du däremot melan en av ändarna på en hel säkrin och jord (ramdel) så borde du
få dina 12v.
kolla om mätinstrumentet har en omkopplare mellan AC och DC!
En mätare i AC-läge kan inte mäta bilens DC-spänning. En lätt miss som även yrkes-
män gör ibland. :(

I övrigt kan du kolla om sladden från säkringshållaren verkligen har kontakt med bilens
generator, det är INTE plusledningen utan en liten diskret skruv bredvid.
 
F

F.d. 680

Guest
Sv: Boxstar -08 laddar inte bodelsbatteriet när man startar bilen...HJÄLP..

Ja då var problemet löst! Bara att byta hela boxen, något fel på kretskort eller relä i den DS-300KN. Jag har monterat en ny och nu laddas bodelsbatteriet vid körning igen. Ett stort tack till Niklas på Husbilslandet i Kristinehamn för hjälpen!! ringde husbilslandet och pratade oss fram till det troliga felet och 3 dagar senare hade jag en ny box att hämta ut på posten 2500kr fattigare blev jag också.Hi hi
 
Toppen