• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Startbatteri kontra bodelsbatteri

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Vad är skillnaden på startbatteri och bodelsbatteri?
Jag har 2 st startbatteri i bodelen, vad kan hända?
Bör jag byta?

Snarken2
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Startbatteri kontra bodelsbatteri

Ikke så utålmodig, været er bra i dag :D:D

Bruk dine startbatterier til de er utslitt, de tåler mye mer juling - veier mer enn fritidsbatterier med samme kapasitet og slites fortere ved dype utladninger. Men det er ingen grunn til å kaste de om de fungerr og du ikke har en bedre anvendelse som startbatteriene. På forrige husbil døde 2 sett med fritidsbatterier på 3 år, satte inn startbatterier og de holdt i alle fall de 5 år jeg hadde bilen - vet ikke om den som kjøpte den har byttet i løpet av de 3 år som er gått nå.
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Startbatteri kontra bodelsbatteri

Snarken 2,
skillnaden mellan startbatteri och fritidsbatteri är cellplattornas tjocklek.

Detta gör att startbatterier har tjockare cellplattor och kan därför lämna
mycket högre ström till startmotorn. Men bara under korta tillfällen!
En startmotor kan vara på 3,5 Hk = c:a 3 000 W.
3 000 : 12 = c:a 200 - 230A = grova kablar.

Fritidsbatterier har tunnare plattor i sina celler och kan därför lagra mer
energi. Dessutom så kan batteriet lämna betydligt mer låg ström under
en mycket lång tid. MEN, drar man för mycket ström så riskerar cellplattorna
att förvridas och skapa kortlutning i den cellen.
muiltiplicera den risken med de 6 celler batteriet har så förstår man den
viktiga skillnaden mellan < startbatteri > och < fritidsbatteri > !

"Allt annat känns i plånboken!" :(
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Startbatteri kontra bodelsbatteri

Bodelsbatteri Fördelar:
(tål flera djupurladdningar).
Förbättrade köldstartsegenskaper.
Obefintlig gasning
Spillsäkert
Helt underhållsfritt
Sbatteriet kan monteras liggande, men det rekommenderas alltid att batterier monteras stående.
Nackdelar:
Begränsad användning vid höga temperaturer.
Maximal temperaturskillnad mellan cellerna 5°C.
Högre vikt i relation till kapacitet.
Det är viktigt att endast använda moderna laddare där laddningen sker vid en konstant spänning på 14,4 volt. Det är viktigt att ställa om GEL laddning

Höga tillverkningskostnader vilket ger ett högre inköpspris.
Startbatteri
Ett så kallat startbatteri är konstruerat för att ge kunna ge en hög startström under kort tid. Det är med andra ord bra för att driva startmotorn. Ett startbatteri är mest känsligt för djupurladdningar av de ovan nämnda.

AGM elektrolyten är uppsugen och bunden i en glasfibermatta.

Gelbatterier kallas de med gelad-elektrolyt (kiseldioxid som tillsats) vilket gör elektrolyten till en massa

Min åsikt Ett billigt fritidsbatteri så får du nog mest AMP för pengar/tid.

Eftersom du nu har startbatterier kör dom så länge du kan och se till att inte köra slut dom
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Startbatteri kontra bodelsbatteri

Jag funderar på om det inte kan vara en fara med gasningen vid laddning av ett vanligt startbatteri. Knallgas inne i bilen och att man sedan tänder gasolspisen låter inte så bra. Jag stod en gång två meter från en kompis som koppla loss batteriladdaren utan att först bryta strömmen till laddaren och det var en smäll som hette duga.

Gel-batterierna som oftast sitter som bodelsbatteri är ju helt täta och ger ingen knallgas
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Startbatteri kontra bodelsbatteri

For 10 år siden var det bly/syre med sentral utlufting via slang som var normen. I dag er mange batterier lukkede med regenerering av gassingen på samme måte som i gel og agm batterier. Batterier somhar annen ventilasjon må ikke benyttes inne i bodelen.
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Startbatteri kontra bodelsbatteri

Batteriproblemet är ett stort bekymmer för oss alla husbilsägare, speciellt för Concorde ägare som har varit hårt drabbade med för tidig batteridöd.
Stora dyra gelbatterier som inte höll garantitiden ut bara.

På Concorde fabriken fattade man ingenting utan skickade ut nya batterier på löpande band, utan att ta reda på orsaken, man litade på batteritillverkarnas rekommendationer trots att verkligheten visade på något helt annat.

Till saken….
Jag hörde nyligen en förklaring till varför Gel batterierna har så dålig livslängd i vissa husbilar som just Concorde.
Förklaringen skulle vara att batterierna är placerade ovanför bakaxeln med påföljd väldiga vibrationer. Gelbatterierna skakar helt enkelt sönder.

Vederbörande person som sa detta verkade vara mycket insatt i batteri-problematiken, långt utöver det vanliga snacket man hört och läst om.
Han rekommenderade att man skall använda batterier avsedda för traktorer i sin husbil, som tål skakiga miljöer.
Att använda konventionella Gel batterier är helt förkastligt, menade han.

Kanske kan detta vara förklaring till varför nästan alla Concordes gelbatterier rasat ihop i förtid.
I mitt fall hände det efter en Kroatien resa med mycket dåliga vägar, efter resan blev bägge gel-batterierna kass och detta på en 9 månader gammal Concorde !!

Ytterligare en teori att lägga till handlingarna.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Startbatteri kontra bodelsbatteri

Niesmann gikk over til AGM etter en kort periode med døde GEL, det som der ble notert var at bilene med de kraftigste 230V laderne 45A og større drepte GEL relativt fort, det samme i biler med forsterket generator. Stort stømforbruk og kraftig ladestrøm varmer opp batteriene over det som gel-batteriene tåler. 3 løsninger. mykere ladning, temperaturkontrol på ladningen elelr annen kjemi. Trodde nesten Concorde også har byttet til AGM, men det var muligens fel.

Har selv drept GEL på ett år, og det med en 35A lader. Den gangen byttet jeg til startbatterier, og de holdt så lenge jeg hadde bilen.
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Startbatteri kontra bodelsbatteri

När det gäller gelbatterier så är det en sak jag lurat på, om man har solceller hur blir det då med laddningen om dom är så känsliga för laddströmmen, klarar regulatorn detta?
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Startbatteri kontra bodelsbatteri

Helt rätt Knut, idag sitter det AGM batterier i Concorde.
Om de har bättre livslängd får tiden utvisa.
Något som talar lite emot det är att Concorde erbjuder nu med årsmodell - 11 Lithium batterier som tillval.
Vad ger det för signaler ?
Att AGM batterier inte heller håller så länge eller..

En sak är säker, om jag råkar ut för ett batterihaveri en gång till så blir det Biltema startbatterier i husbilen, inget snack om saken.
Det finns inte på kartan att kasta ut 18 000:- för 3 st AGM batterier.

Sen kan man fråga sig vad tyskarna håller på med när de konstruerar husbilarna.
Idag använder sig Concorde, tillsammans med flera andra tillverkare, inverters på 4 kW och som tillval kan man få 5 kW.
Vad tror husbilstillverkarna vi har med oss, kanske en kolvkompressor och en Mig svets i fall något händer ???
Sen monterar man 100 Amp laddare ovanpå detta för att få in strömmen snabbt igen.
Finns det över huvud taget några batterier som klarar dessa belastningar..
- Tror det inte.

Inte konstigt att vi får problem efter en tid.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Startbatteri kontra bodelsbatteri

De to viktigste fordeler med Lithium batterier er forholdet Ah/kg som er 60% bedre enn for beste bly teknologi. Den andre er at de tåler å lades helt ut, og at de avhengig av LiXX variantene kan ha svært mange laderunder.

Største ulempe for LiFe og LiIon er prisen og behovet for styringselektronikk.
Ubeskyttede Li batterier ble laget rundt 1970, men ble fort funnet for farlige.
Et batteri på ca 1 liter kunne brukes som startbatteri i en bil, men om det ble kortsluttet så detonerte det.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Startbatteri kontra bodelsbatteri

En sak är säker, om jag råkar ut för ett batterihaveri en gång till så blir det Biltema startbatterier i husbilen, inget snack om saken.
Det finns inte på kartan att kasta ut 18 000:- för 3 st AGM batterier.

Varför inte Biltemas AGM-batterier. Jag har tittat på deras 80 Ah som kostar 1 599 kr, är nog ett bra pris för AGM
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Startbatteri kontra bodelsbatteri

Varför använder inte husbilstillverkare NiFe-batterier.
De används i bl a u-båtar.
Hittade följande på "nätet", dessutom en svensk uppfinning:
Nickel-järnackumulatorn
NiFe-cellen har funnits sedan början av 1900-talet och användes för bärbar radioutrustning fram till 1970-talet, då den ersattes av NiCd-cellen. Spänningen är 1,2 V och den laddas på samma sätt med strömbegränsning. Under laddning bildas gas så att ventilproppen behöver lossas för att metallhöljet inte skall svälla. NiFe-ackar har varit ute ur bilden i ca 30 år men röner ett nytt intresse bland dem som vill lagra energi från solceller. De innehåller inte miljögifter, drabbas inte av sulfatering som kortlivade blyceller, har inte minnesproblem som NiCd eller hög självurladdning som NiMh.
En fulladdad cell har slutspänningen 1,75-1,8 V, vilket är betydligt högre än för NiMh, men i likhet med den ska urladdning avbrytas vid 1,0 V cellspänning. Självurladdningen anges till endast 15% under 6 månader och NiFecellen kan förvaras i urladdat tillstånd utan att skadas. Laddning sker i 6-10 timmar och inmatad kapacitet skall vara 50% större än ackumulatorns nominella kapacitet. Underhållsladdning kan göras med 1,4 V per cell.
Jag använder 40 år gamla NiFe-batterier och har endast fyllt på destillerat vatten som underhållsåtgärd. Egentligen skulle jag ha fyllt med rätt elektrolyt, en kaliumhydroxidlösning, men man tager vad man haver och det fungerar ändå. NiFe-cellen sägs klara minst 2000 fullständiga urladdningar.

//W
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Startbatteri kontra bodelsbatteri

Et 10-celler NiFe kan godt benyttes, men igjen så er prisen høy og det er ikke funnet noen god løsning på gassingen - en må etterfulle med destilert vatn og ha god lufting. Burde være mulig å finne NiFe med sentral utlufting og lufteslang. Kapasitet pr. kg mellom Pb og LiPo.
 
Toppen