• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fan-tastic vent

noynoy

HBK Medlem
Inlägg
475
Kommun
Nacka
HBK-Nr
6739
Medlemskap
2024
Funderar på att sätta i en friskluftsfläkt... Det kan bli lite varmt i bilen nu när solen ligger på..

Nån som vet nåt om denna eller liknande?
Tips om vad man ska tänka på?

Mvh Noynoy
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Fan-tastic vent

Hejsan, om man tar fram bilder på originalet och den europaanpassade så ser man att det är samma fläkt men det finns en extrafläns som gör att den täcker ett 40x40 hål.
Jag vet inte om extraflänsen är smidd i rent guld med tanke på det mycket fantasifulla priset på europaluckan.


Europastorlek.
9963212_1öö.jpg


USA standard.
s-l500ööö.jpg

Det måste vara bättre att göra en egen extraram av typ 5m.m. plast eller aluminium och först limma den på taket och sedan skruva dit en USA lucka i den.
Storleksskillnaden fyller man med isolering eller kanske helst en träram, och som avslutning en snygg förminskningsram även på insidan.

M.v.h. JANKRO.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Fan-tastic vent

Jag provade först med en plast (Plexiglas) men denna var inte seg nog utan sprack innan jag hunnit få dit den. Sedan gjorde jag en ram av aluminium 5mm (tror jag), och denna limmade jag fast med Sika. För att underlätta så monterade jag fast ramen först i FantasticVent ramen sen limmade jag fast hela paketet i taket. Invändigt använde jag ramen och myggnät/mörkläggning som var standard till den gamla luckan (se inlägg 84). I mitt tycke ett proffsigt montage.
 
Senast ändrad:

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Fan-tastic vent

Hejsan, om man tar fram bilder på originalet och den europaanpassade så ser man att det är samma fläkt men det finns en extrafläns som gör att den täcker ett 40x40 hål.
Jag vet inte om extraflänsen är smidd i rent guld med tanke på det mycket fantasifulla priset på europaluckan.

Det måste vara bättre att göra en egen extraram av typ 5m.m. plast eller aluminium och först limma den på taket och sedan skruva dit en USA lucka i den.
Storleksskillnaden fyller man med isolering eller kanske helst en träram, och som avslutning en snygg förminskningsram även på insidan.

M.v.h. JANKRO.

Håller med dig, lika bra att sluta jaga en billig Eu-modell, det får bli en US.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Fan-tastic vent

Ahaaa, där kan man skåda problemet med prissättningen i Europa.
Europaluckan kostar alltså ca. 50 Dollar mer än originalet och inte 500 Dollar mer.
De missade säkert antal nollor då de satt priset här i Europa och klämde dit en nolla för mycket :D.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen