• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fan-tastic vent

noynoy

HBK Medlem
Inlägg
475
Kommun
Nacka
HBK-Nr
6739
Medlemskap
2024
Funderar på att sätta i en friskluftsfläkt... Det kan bli lite varmt i bilen nu när solen ligger på..

Nån som vet nåt om denna eller liknande?
Tips om vad man ska tänka på?

Mvh Noynoy
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Fan-tastic vent

Fick min fläkt idag, levererad till ytterdörren av posten. Ingen tullavgift här inte. Så nu ska jag förbereda montaget.
Hej!
Var har du beställt den och vad kostade den inkl. frakt?
Och vilken nummerbetäckning har din fläkt? Det är tydligen många olika nr., olika spec.
VH Julian
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fan-tastic vent

Det finnes MANGE modeller, for de som selges til forbrukere er det en oversikt over dagens modeller på Fan-Tastic Vent's Retail 12 Volt Fans

Ser ut som første siffer i det 4-siffrede modell nummer er hovedtypen, de videre siffer forteller om opsjoner som er satt inn på denne pakken. En samlet oversikt over hovedtypen og hvilke opsjoner husbilsfabrikkene kan velge mellom finnes på Fan-Tastic Vent's OEM 12 Volt Fans

Første siffer 5 eller høyere gir variabel hastighet på fläkten, de med lavere nummer har 3-speed.

Skal du ha en med alle opsjoner så er det 7350 som er modellen :D
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Fan-tastic vent

Cheeses! Kollat på Ebay!
Jag ser inte "skogen" för alla fläktar!!!
Ni som har en så'n! Vilken är bäst då?
VH Julian

Att det finns många är sant men det finns också många företag som säljer dom. man får leta lite så hittar man den billigaste. Det är inte alla företag som skickar till Sverige men det ser man på beställningssidan. Jag återkommer med var jag handlade och pris.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Fan-tastic vent

Hej!
Var har du beställt den och vad kostade den inkl. frakt?
Och vilken nummerbetäckning har din fläkt? Det är tydligen många olika nr., olika spec.
VH Julian

Här köpte jag min, fick den levererad till dörren av posten. Modellen är 87350 och den har ersatt 6600. Den har allt som går att få till denna fläkt. Behövde inte betala tull. Priset står i länken med fläkten kostade ca 1960sek och frakten ca 650sek. Leveranstiden var 10 dagar och jag betalade med mitt kort via PayPal.

807350 Fantastic Vent 6600R417 12 Volt Fan Thermostat Remote 14 Speed | eBay
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Fan-tastic vent

Här köpte jag min, fick den levererad till dörren av posten. Modellen är 87350 och den har ersatt 6600. Den har allt som går att få till denna fläkt. Behövde inte betala tull. Priset står i länken med fläkten kostade ca 1960sek och frakten ca 650sek. Leveranstiden var 10 dagar och jag betalade med mitt kort via PayPal.

807350 Fantastic Vent 6600R417 12 Volt Fan Thermostat Remote 14 Speed | eBay
Tommy! En likadan fläkt är beställd för $300 inkl. frakt. Tack för hjälpen!
Julian
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Fan-tastic vent

Lycka till Amstel! Hopas du får samma tur som jag, att du slipper betala tull. Någon här på forumet fick betala 750:- i tull. Kan i och för sig vara "olyckskorpar" som skriver. Jag har handlat från Amerika ett antal gånger och sluppit tull alla gångerna.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Fan-tastic vent

Utan att anse mig vara en olyckskorp:wink: så åkte jag på att betala c:a 250:- i tull o moms när jag beställde mitt uppgraderingskit från den firman i höstas.

Blev ju bra pris ändå och dollarn var ju också billigare då.

Fabriken hade missat att lägga med fjärrkontrollen i paketet, så de sände det snabbt på några dagar. Jag var då orolig för att betala extra för det också men jag slapp.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Fan-tastic vent

Utan att anse mig vara en olyckskorp:wink: så åkte jag på att betala c:a 250:- i tull o moms när jag beställde mitt uppgraderingskit från den firman i höstas.

Blev ju bra pris ändå och dollarn var ju också billigare då.

Fabriken hade missat att lägga med fjärrkontrollen i paketet, så de sände det snabbt på några dagar. Jag var då orolig för att betala extra för det också men jag slapp.

Nej, jag vill heller inte kalla dig "olyckskorp".
Jag bara undrar vad är det som gör att vissa får betala tull men inte andra. Mitt paket stod vid dörren utkört av posten (bor i Sälen så vi är kända av posten där) när min fru kom hem. Det har tidigare beskrivets här på forumet att man har fått lösa ut paketet hos postombudet med motsvarande vad tullkostnaden är. Jag har köpt från Amerika 6ggr och aldrig behövt betala tull. Måste hålla med Amstel att det är ändå affär även om man får betala tull, så jag fortsätter att handla där.
Ha de gott!!
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Fan-tastic vent

Självklart har jag kalkulerat med tullavgift också!
Det har jag råd med!:)
Kolla bara vad den kostar i Sverige! Fan-tastic Vent
Men jag skall förmedla fortsättningen här vid tillfälle.
Julian

Fläkten på sidan du länka till är avsedd till ett 40*40 hål. Jag har i tidigare inlägg uppfattat att den bara fanns till 35*35 hål och att man själv fick fixa till "glappet".:confused::confused:
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Fan-tastic vent

Fläkten på sidan du länka till är avsedd till ett 40*40 hål. Jag har i tidigare inlägg uppfattat att den bara fanns till 35*35 hål och att man själv fick fixa till "glappet".:confused::confused:
Knappast ett problem!
Jag fyller och limmar skillnaden runtom med hård isoleringsmaterial och tillverkar en aluminiumram (ca. 1 mm tjocklek ) som limmas på yttertaket. Behövs det tillverkas även en ny innerram. Skall göra ett litet reportage när jag blir klar nå'n gång.
Bagateller för en händig tekniker!:)
Julian
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Fan-tastic vent

Vid rätt årstid/klimat är Fantasic Vent fenomenal!
Ställ önskad inne temp, fricampa, lämna bilen, den
gör jobbet och även stänger lucka vid ev. regnskur. (option)

Men, den låter något, finns överseende över det, grymt bra fläkt!

Vänl. Magnus
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Fan-tastic vent

Men, den låter något, finns överseende över det, grymt bra fläkt!
Hej Magnus! Vad menar du? Låter den mer än andra fläktar?
Jag antog att den lät mindre än andra, därför fastnade jag för den!
Ofta är ljudnivåer subjektiva upplevelser. Därför är Kenths önskan om bullermätning på fläktar, relativt luftomsättning och strömförbrukning, mycket intressant. Hoppas någon kan åta sig den studien.
VH Julian
 
Toppen