• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken är + respektive - i kylboxen.

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Hej.
Har en Kylbox 220 resp 12 V. "Cool Warm"Just nu befinner mig utomlands
och har glömt kabel till 12 V. Det finns ej att köpa . Har ett dilemma : har det betydelse om jag kopplar fel (brinner någon komponent) tex + till - polen och tvärtom.Jag resonerar så att om jag kopplar fel så får jag varmt i kylen och vice versa .
Resonerar jag rätt ?
 

Bilagor

  • Zdjecia w Amandzie.jpg
    Zdjecia w Amandzie.jpg
    1,7 MB · Visningar: 4

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vilken är + respektive - i kylboxen.

Jeg går ut i fra at det er et peltier-ellement, dette snur du kjøling/varme på med å bytte polene. Det eneste som kan være polaritetsavhengig er fläkten, får den feil polaritet så går den motsatt. Dette tåler den ikke mange minuttene av, så prøv går fläkten rett så er det rett. Du kjenner fort om elementet varmer eller kjøler - fl¨kten kan være koblet slik at den alltid går rett.
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Vilken är + respektive - i kylboxen.

Ta en skruvmejsel och öppna boxen till elektroniken. Där kan man se vilken polaritet de olika kablarna har. På kretskort står oftast + där inkommande 12v + är. Anslutningen efterföljs oftast av en säkring.

Sen är oftast kablarna inuti röda för 12V + och svarta för 12V minus.
230 V är fas oftast brun, vit eller svart, Nolla blå och jord grön/gul.

I de enklaste av världar skruvar du lös kontaktstycket för 12V anslutningen och kollar färgerna på baksidan. De borde vara röd resp svart.

Att döma av bilden på anslutningsplinten är den gjord så att den ej skall gå att polvända med anslutningssladden.
 

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Sv: Vilken är + respektive - i kylboxen.

Hej.
Om det vara så enkelt att skruva eller lyfta locket till elektroniken så kunde
jag fixa för länge sedan.Vill inte använda våld och av konstruktionen kan man konstatera att så blir fallet.

Mvh.
 

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Sv: Vilken är + respektive - i kylboxen.

Tack för snabbt svar Knut.Det blev som jag misstänkte a som Du bekräftade att vända på poler ger kyla eller värme.
Det funkar.
Ps.

Jag tackar även övriga
Mvh
 
Toppen