• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bodels batteriet laddas ur på 6 timmar.

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Hej alla kunniga HBKare.

Mina ( 2st ) bodelsbatteri laddas ur, fast jag inte har någonting på som drar ström.
Om jag inte har någonting påslaget laddas dom ut på 12 timmar.
Har jag endast ström på panelen,den panel som visar el och vattenmängd bla, ingenting annat, dras strömen ut på 6 timmar.
Batterierna är helt nya, 105 ah,
Jag har kanske köpt fel batterier, det är inga fritidsbatteri utan troligen startbatteri
enligt en ( kunnig kompis) Kan det bli så att baterierna tar slut utan att användas bara för att det kanske är fel batteri?

Snarken2
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Bodels batteriet laddas ur på 6 timmar.

Hej,

Köp en tångampermeter på Clas Ohlson (36-1203) så kan Du enkelt kolla hur mycket ström som går i olika ledningar (t.ex. från batterierna).

Jag har haft mycket stor glädje av min mätare och lätt kunnat hitta olika elsystemproblem.

Mvh Bengt
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Bodels batteriet laddas ur på 6 timmar.

Om vi säger att batterierna förlorar ca 50% av sin kapacitet, vilket blir ca 120 Ah för enkelhetens skull.
Om batterierna är OK och laddas ur på 6 timmar betyder det att något drar 20 Ampere eller 240 Watt.
Med den förbrukningen så måste något bli varmt. Väldigt varmt!
Känn och lukta dig fram.
Att det är startbatterier skall inte ha någon betydelse eftersom de är nya.
Om du inte har en amperemeter så försök att kppla loss säkringarna på elblocket en efter en så kanske du kan lura ut vilken krets som drar ström.
//W
 

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Sv: Bodels batteriet laddas ur på 6 timmar.

Tack WIZARD
I morgon skall jag börja med att kolla om det går att hitta felet med hjälp av säkringarna.
Nu har batterierna stått på ladning så dom är full laddade.

Snarken2
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Bodels batteriet laddas ur på 6 timmar.

Hej!
Jag hade ett liknande fel på en bil med en Cetekladdare när jag bröt nätströmmen började laddaren ladda ur batterierna med samma fart som dom laddade c:a. Laddaren blev glödhet så jag blev tvungen att sätta en brytare på pluskabeln så jag kunde bryta urladdningen när nätströmmen var bortkopplad.
Jag har beskrivit det i en annan tråd där var det en annan kille som hade samma problem med sin laddning.
Åke
 

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Sv: Bodels batteriet laddas ur på 6 timmar.

Hej Åke
Jag har ingen cetekladdare till bodelen.
Men däremot en till bilbatteriet.
Men bilbatteriet är väl ett separat batteri som inte har med bodelen att göra?
Så där är nog inte felet.

Snarken2
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Bodels batteriet laddas ur på 6 timmar.

Hej igen!
Det kan ändå vara laddaren som spökar eftersom urladdningen är ungefär lika stor som batteriladdaren laddar. Har du kollat så du inte har för lite laddningskapacitet om du stoppat in flera batterier än laddaren klarar av?
Åke
 

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Sv: Bodels batteriet laddas ur på 6 timmar.

Hej igen!
Det kan ändå vara laddaren som spökar eftersom urladdningen är ungefär lika stor som batteriladdaren laddar. Har du kollat så du inte har för lite laddningskapacitet om du stoppat in flera batterier än laddaren klarar av?
Åke
Jag har samma batteri kapacite på dom nya batterien som på dom gammla jag bytte.
Så där är nog inte felet.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Bodels batteriet laddas ur på 6 timmar.

Det finns ett sätt att kontrollera vad som drar ström utan några mätinstrument.
Endast en lampa.

Stäng av alla förbrukare allt

Plocka loss + polen till batteriet och koppla en 12v Ca21W lampa i serie mellan + polen och + kabeln. lampan skall vara släckt om du inte har någon förbrukare. Normalt är att den lyser väldigt svagt det kan vara Minnet till radio, frysventil,Antennförstärkare mm. lyser lampan starkt 50% så plocka ut säkring efter säkring så ser du snart vad det är som drar.
Om du plockar ut alla säkringarna var noga att sätta tillbaka dom på rätt plats.

I en husbil så är en sladdlampa ett värdefullt instrument Voltmeter och amp meter går till och med att använde som OHM meter
 
Senast redigerad av en moderator:

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Sv: Bodels batteriet laddas ur på 6 timmar.

TACK JUAN.NORTE
Det var ett himla bra sätt att leta fel på.
Jag hittade felet direkt.
Det va kylskåpet som har fått någon form av kortslutning.

Tacksam Snarken2
 
F

F.d. 25109

Guest
Sv: Bodels batteriet laddas ur på 6 timmar.

Nu hittade du felet. Ett tips dock för andra i liknande situation även om det inte är fråga om samma storlek på strömmen. En liten modern platt-TV drar ström då den är ansluten utan att vara påslagen. Jag har inte utrett varför bara konstaterat faktum och kopplar alltid ur den.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Bodels batteriet laddas ur på 6 timmar.

En platt Tv som många andra aparater har en vilospänning därför att den har fjärrkontroll. Det är mottagaren till fjärrkontrollen som drar lite ström. En ny internationell lag reglerar förbrukningen till max 1W
 
Toppen