• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

konvertera peugeot J5, 1,9D till 1,9TD

F

F.d. 4003

Guest
Med risk för för att vara helt ute och cykla.
Finns det någon som har kompletterat sin vanliga 1,9D med en turbo?
Är det möjligt överhuvudtaget?
Alternativet är ju att helt sonika byta till en Turbodiesel.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: konvertera peugeot J5, 1,9D till 1,9TD

Jag har gjort så med en 2.5 D. (numera TD)
i princip är det inga konstigheter. Du får vara lite händig bara.
Enklast är om du hittar en beg, eller rasad td motor som du tar bitarna ifrån.
Då passar de utan modifiering. Möjligt att du får fixa olja in och retur från turbon.
Biltema säljer annars turbos för ca 4000kr. Du behöver också en IC, överdimensionera denna! Insprutningspump tycker jag inte du skall byta, utan använd den gamla men nu något uppskruvad, beroende hur mycket effekt du vill ha.
Om du skruvar upp din gamla pump ca 0.5 varv som jag gjorde på min, så märker du en avservärd effekt ökning samt vridmoment. Hos bilprovning tyckte de att mina avgasvärden var lika rena som i nya bilar!!
Besök forum som Diesel Sweden, Garaget mm..
 

sven-A

FD HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2023
Sv: konvertera peugeot J5, 1,9D till 1,9TD

Afgan, vad är en IC, jag har nyss skafat en diesel och är inte hemma på alla termer. Du skruvade upp pumpen skrev du. >Min 1.9 TD är trött i uppförsbackar, går det att lösa genom att skruva upp pumpen lite?
För övrigt så är min pump renoverad för drygt 20 000.- av föregående ägaren. Bilprovningen trodde att jag varvat bilen rejält på väg till dom. Men så var inte fallet, jag hade kört som fortast 80 km/tim. Värdet låg på 0.5 i utsläpp. väldigt bra enl. deras sätt att se på det.
Men det kan ju vara en av orsakerna till att den är trög i uppförsbackarna, vad tror du.

sven-A
 
F

F.d. 2944

Guest
Sv: konvertera peugeot J5, 1,9D till 1,9TD

Jag har en 2,5 TD från Citroen C 25 ligger hos min mek.
Gomer / medlem
 
F

F.d. 4003

Guest
Sv: konvertera peugeot J5, 1,9D till 1,9TD

Det jag funderar över förutom att det faktiskt alltid går att byta till en 2,5TD är
-1,9 blocket är det identiskt med 2,5l blocket?
-för i så fall borde det vata möjligt att plocka över komponeter som behövs för en turbokonvertering.

Afghan
Skruvade du upp pumpen före du byggde om till TD och faktiskt fick en förbättring?

Vilka risker kan finnas med att mickla med pumpen förutom att bilprovningen kan ha en synpkt?
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: konvertera peugeot J5, 1,9D till 1,9TD

Det jag funderar över förutom att det faktiskt alltid går att byta till en 2,5TD är
-1,9 blocket är det identiskt med 2,5l blocket?
-för i så fall borde det vata möjligt att plocka över komponeter som behövs för en turbokonvertering.

Afghan
Skruvade du upp pumpen före du byggde om till TD och faktiskt fick en förbättring?

Vilka risker kan finnas med att mickla med pumpen förutom att bilprovningen kan ha en synpkt?
Nej! Efteråt.
Men det säger ju av sig självt, att utan turbo händer inte mycket mer än massa svart rök, och, lite mer pulver. Men vill man ha någonlunda civiliserad motor och ekonomi så är det Turbo som gäller- med IC.
1.9 och 2.5 delar mm, mm. tror att det är en hel annan motor..
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: konvertera peugeot J5, 1,9D till 1,9TD

Det jag funderar över förutom att det faktiskt alltid går att byta till en 2,5TD är
-1,9 blocket är det identiskt med 2,5l blocket?
-för i så fall borde det vata möjligt att plocka över komponeter som behövs för en turbokonvertering.

Afghan
Skruvade du upp pumpen före du byggde om till TD och faktiskt fick en förbättring?

Vilka risker kan finnas med att mickla med pumpen förutom att bilprovningen kan ha en synpkt?

Om man är grön på motorer, så är inte diesel insprutningspump rätta stället att börja öva.
Men i princip, det som en människa har skruvat ihop, kan en människa också laga, speciellt om det rör sig om en skruvförband...
Du måste veta lite vad som finns inuti en pump, om du öppnar den, pillar du "bara" justeringskruvar så är det ingen större fara, bara du kommer ihåg ursprungsläget...
 
Toppen