• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ingen el i bodelen

F

F.d. 12358

Guest
Vi har ingen el i bodelen från bodelsbatteriet. Elen fungerar bara via solcellerna när solen är igång...
Jag har kollat alla säkringar, men behöver lite hjälp hur reläet på bilden fungerar:

Det kommer ström till den stora kontakten framtill på reläet. Det kommer också ström via den bruna kabeln från bilbatteriet. Men reläet ger inte ifrån sig någon ström...
Det blå reläet till höger tror jag fungerar som säkring eftersom strömmen från det svarta reläet går igenom den och sedan till bodelen.
I bodelen sitter en jordfelsbrytare och det fär som sagt ingen ström alls.

Är det här reläet nåt som borde bytas ut, och var får man tag på sådana?

Bilen är en gammal Elnagh från 1994, och felet uppstod när frun låg och läste kl 4 en morgon då ljuset slocknade.
Vattenpumpen är bytt eftersom jag trodde att det var kortslutning i den, bodelbatteriet är också sprillans nytt.

Tills vidare kan vi bara bruka el när solen är uppe... inte kul :(
 

Bilagor

  • elfel.jpg
    elfel.jpg
    40,3 KB · Visningar: 47
T

Teddi

Guest
Sv: Ingen el i bodelen

Vi har ingen el i bodelen från bodelsbatteriet. Elen fungerar bara via solcellerna när solen är igång...
Jag har kollat alla säkringar, men behöver lite hjälp hur reläet på bilden fungerar:

Det kommer ström till den stora kontakten framtill på reläet. Det kommer också ström via den bruna kabeln från bilbatteriet. Men reläet ger inte ifrån sig någon ström...
Det blå reläet till höger tror jag fungerar som säkring eftersom strömmen från det svarta reläet går igenom den och sedan till bodelen.
I bodelen sitter en jordfelsbrytare och det fär som sagt ingen ström alls.

Är det här reläet nåt som borde bytas ut, och var får man tag på sådana?

Bilen är en gammal Elnagh från 1994, och felet uppstod när frun låg och läste kl 4 en morgon då ljuset slocknade.
Vattenpumpen är bytt eftersom jag trodde att det var kortslutning i den, bodelbatteriet är också sprillans nytt.

Tills vidare kan vi bara bruka el när solen är uppe... inte kul :(



Kontaktuppgifter

Adress: Bergsjövägen 10
42835 KÅLLERED Telefon: 031-795 45 88 Mobil: 0706-95 45 75
hej här får du den bästa hjälp du kan få,,inte så långt från ditt ,tror ja,,med mycke bra priser,,bara inte han e på semester,,,,,teddi,,
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Ingen el i bodelen

Hejsan, svårt att råda utan att kunna mäta i härvan, men reläna skall inte ha något att göra med om du har ström i bodelen när bilen är avstängd. Det svarta har stora anslutningar så det borde vara skiljereläet som drar när generatorn laddar och det blåa kan ev. vara reläet som ger kylskåpet 12V när bilen är igång.
Eftersom du har ström från solcellen men inte batteriet så måste det skett något där mellan eller vid anslutningen till batteriet. Har du kollat det simplaste i sammanhanget...kablarna/kabelskorna på batteriet och jordanslutningen.
Har du ström i bodelen när solen inte lyser men om du startar bilen??
Måste nog fråga om du är säker på att det inte finns någon säkring kanske nära batteriet på pluskabeln som är gången.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Jordfelsbrytaren...är väl 230V du menar och den har ju inget med 12V att göra?
 
Senast ändrad:

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Ingen el i bodelen

Det svarta reläet är kasst.Det är sönderbränt via den svarta kabeln.
Det borde ha luktat ?
Det blå reläet kan vara ett spärrelä och inkommande från solcellsregulatorn.
Jordfelsbrytaren har inget med 12v att göra,det är till för felström på 220v sidan.

Jojje
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Ingen el i bodelen

Jag är helt inne med Jojjes teori
Den svarta kabeln ser ut som den har blivit för varm troligtvis P.g.a att kabelskon har haft dålig kontakt med stiftet på relét. Dom här kabelskorna som man klämmer med en enkel tång ger ofta dessa problemen.
Byt relét och kabelskorna till riktiga profesionella eller löda fast kablarna i kabelskorna. Dom skall sitta hårt fast speciellt när du har stora strömmar igenom. Koppla gärna 2 relén paralellt.
Det set till och med ut som om kabeln sitter fast tejpad med eltejp. ta bort eltejpen och kolla
 
F

F.d. 12358

Guest
Sv: Ingen el i bodelen

Många tack för alla svar!

Ang. det svarta reläet, var får man tag på sådana?

PS den tjocka svarta kabeln kommer från bodelsbatteriet och är fastlödd till reläet.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Ingen el i bodelen

Relét är då tydligen ett skiljerelé 12v 50A.
50A kan låte mycket, men är bodelsbatteriet urladdat och laddas via startbatteriet och generatorn så räcker inte detta.
Ett större relé eller paralell kopla 2-3 relé så löser du detta problemet.
Investera i en krimptång och byt alla dom där oproffsiga kabelskorna.
Biltillbehörsfirmos säljer dessa och hållare för relén
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Ingen el i bodelen

"PS den tjocka svarta kabeln kommer från bodelsbatteriet och är fastlödd till reläet"

Det ser ut som den svarta ledaren är fastlödd på en flatstiftshona som har en liten kontaktyta mot reläets hanstift.Fungerar bra i början men sedan alstrar strömmen värme med glappkontakt som följd.
Fastlödning är nog det bästa.

Jojje
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Ingen el i bodelen

Hej, Svedol-butikerna har det svarta reläet-70A.
Det svarta reläet gör ju att bilen troligen inte laddar bodelsbatteriet, men om batteriet är nyinköpt efter problemet började så skulle ju lyset i bodelen funka tills batteriet och solcellsladdningen är helt utsugen.

m.v.h. JANKRO.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ingen el i bodelen

Om du ikke har spenning fra bobatteriet så sjekk at sikringen som normalt sitter i pluss-kabelen like ved batteriet er i orden. Bruk gjerne et voltmeter til kontrollen. Minus på minuspolen på batteriet og sjekk først spenningen på batteriet, deretter på kabelen på begge sider av hovedsikringen (ofte i 50 - 150 A området) som sitter i kabelen (normalt et plasthus montert på kabelen).
 
F

F.d. 12358

Guest
Sv: Ingen el i bodelen

För att göra tråden fullständig tänkte jag berätta vad som hände med vårt elproblem:

Först av allt vill jag rikta ett stort tack till teddi som tipsade mig om den duktige elektrikern i Kållered. Jag har varit där idag och blev mäkta imponerad av hans kunnande om bil-el. En kille som jag kan rekommendera till 150%!!!

Han började med att fixa bättre jordning till bodelsbatteriet. Efter diverse spänningsmätningar kom han så fram till att felet låt i regulatorn till solcellerna. I den fanns en djupladdningsspärr som hade slutat fungera och nu spärrade all el från batteriet. Han tyckte också att det var märkligt inkopplat och drog om en del kablar.
Så sa han: -Varde ljus! och det blev det :)

Under motorhuven anmärkte han på att det saknades säkringar från batterierna, och fixade detta med nya kablar. Det visade sig också att det saknades en kabel från generatorn som styrde laddningsströmmen till bodelsbatteriet.

Så nu har vi äntligen ström i bodelen också när solen gått ner.
 
Toppen