• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fråga ang. eldragning.

F

F.d. 18374

Guest
Hej!
Har nu köpt min nya bostad, en MB 307d-77 påbyggd av Abc husvagnar.
Med en 2,4 liter Mb diesel.

Håller på med batterierna och kommer installera ett 100ah start och 2st 100ah bodelsbatteri. Sedan ett skiljerelä emellan som bryter 12,8v och ansluter vid 13,3v.

Tänkte spara in en slant och köpte grova startkablar för att dra emellan start och bodels. Såg när jag började skala att den var mycket gummi och kanske lite mindre koppar än vad jag tänkt. 35mm2, enligt tillverkaren.

Den stora frågan.

När jag startar motorn, kommer:
1. Dom tunnare kablarna att bara smälta bort?
2. Spänningen sjunka under 12,8v och skiljerelät koppla ifrån bodelsbatterierna så kablarna klarar sig.?
3. Allt kommer gå bra.

Tack för mig.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Fråga ang. eldragning.

Hejsan willhelm88. Måste komma med en fundering. Varför kopplar du inte som brukligt är på husbilar. Att skiljereläet mellan bilens batteri och bodelsbatterierna styrs av generatorn som när den börjar ladda och det kommer ström ut från D+ stiftet på generatorn används till att dra skiljereläet för laddning av bodelsbatterierna ?
Då behöver du inte bekymmra dig om ev. strömrusning vid start eller hur mycket som dras ut ur bildelens batteri innan frånkoppling, när du förbrukar ström i bodelen.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Även om kablarna skulle tåla ev. strömrusning så gör nog inte reläet det.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 18374

Guest
Sv: Fråga ang. eldragning.

Sant!
Låg uppe sent och grubblade och utfallet kommer nog bli som du skriver, då kanske man kan ha en manuell strömbrytare, när man har fullt uppladdade bodelsbatterier, som förbigår reläet så alla tre hjälps åt vid tex -30.

12,8v i ett startbatteri är väll ingen större prestation.

Ska utforska okända fiskevatten mitt ute i ödemarken så vill vara på en säkra sidan. :)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Fråga ang. eldragning.

Hejsan igen. Ja det låter vettigt om du kopplar som vanligt på D+ med ett skiljerelä, så har du ju alltid ett fulladdat startbatteri, och om du sedan drar en extra pluskabel mellan bil- och bobatterierna med en kraftig huvudbrytare monterad mellan som kan koppla ihop dem om du behöver all samlad kraft från alla batterier i midvinternatten för att starta dieseln så borde det funka bra. Kolla för säkerhets skull upp jordsidan, ev. med en extra kabel som kan vara ansluten hela tiden, så inte jorden blir den svaga länken när du tar extrakraft från bodelsbatterierna.

Lycka till JANKRO.
 

karwis

HBK Medlem
Inlägg
101
Kommun
Linköping
HBK-Nr
318
Medlemskap
2024
Sv: Fråga ang. eldragning.

Det är ju viktigt att tänka på att "Startbatteriet" är konstruerat för att klara momentant höga startströmmar.
När det gäller bodelsbatterierna är de ju kontruerade för mer långvarigt uttag av låga strömstyrkor, och tål normalt sett inte så många djupurladdningar. Så jag är mycket tveksam till att koppla i hop batterierna över huvudtaget vid start.
Höga strömstyrkor medför ju alltid en brandrisk.
Känns som att det räcker att koppla in så att samtliga batterier laddas när motorn är i gång via D+.

Lennart W
 
F

F.d. 18374

Guest
Sv: Fråga ang. eldragning.

Jankro

Ja, nått sånt. Har gått igenom all jord idag och har 35mm^2 + 35mm^2 från startbatteriet.
Sen dragit lite extra mellan chassi och motorn.

Kanske man kan få ett tips på vars man inhandlar ett relä?

Krawis

Bra skrivet!
Den tanken började falla idag, nu när man läst mer om hur olika batterier är uppbyggda osv, svårt att både få svart och vitt. Men det optimalaste vore att
begränsa bobatteriernas urladdning till ett viss volt, om jag nu vill brygga dem. Men sant som du säger, mitt i vintern med nästan solid olja och 2,3kw startmotor så kommer några ampere i rullning.
Undrar verkligen hur många...

Visst belastas alla batterier lika mycket i en parallellkoppling?
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Fråga ang. eldragning.

Wilhelm,
1 hk = 735W -> 735 / 12 = 61.25A !!

3.5 x 61.25 = 214.38 A totalt !!! :oops:

Tror inte att fritidsbatterier vill vara med om detta så många gånger.
Även om 3 batterier delar på lasten så kommer det med säkerhet att
resultera i bugglade plattor i firtidsbatterierna.
Detta ger i sin tur(?) kortslutning mellan polerna i battericellen.

Bara köpa nytt batteri!!

Klart avråd!
Jag skulle inte pröva denna koppling annat än i yttersta nöd!
 
F

F.d. 18374

Guest
Sv: Fråga ang. eldragning.

Hans, Tack för räkningen.

Tillverkaren anger 100ah och 760Aen.

Alla tre batterier är alltså startbatterier, skulle inte blanda in stackars fritidsbatterier i min stridsvagn.

Kanske blir ett annat utfall nu?
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Fråga ang. eldragning.

Det var ett annorlunda sätt att se på saken.

Att ha att satartbatteri i bodelen är som att ha en en vattentank på 100 liter som du inte kan tömma mer än till 50 liter.
Startbatterier är gjorda till att starta en bil med en mycket högt uttag under en kort tid och sedan laddass det igen.

Sedan finns det mängder med batterier som är gjorda för att lagra energi och att plocka ut den under en längre tid. ett fritidsbatteri är ett av dessa med en egenskap att det är mycket ekonomiskt. Det finns mycket bättre lösningar med andra batterier, men dessa rusar snabbt upp i pris

Bodelsbatteriet kopplas till d+ så att det inte är inkopplat vid start.
Att ha tjocka kablar är en fördel, men att ha startkabel area är väl tilltaget dock ingen nacktdel. Relét som nämdes åvan klarar inte heller en start utan då får du sätta dit ett huvudströmbrytande relé som klarar flera hundra Amp.
Så det där med stridsvagn har du nog missupfattat. En tidsinställd bomb nog mera sant.
 
F

F.d. 18374

Guest
Sv: Fråga ang. eldragning.

Tidsinställd bomb, ja kanske. Bra med reflektioner, men tanken var ju att överdimensionera bobatterierna just därför det är startbatterier. Så jag inte behöver plocka ur just så mycket att ja skadar dem. 2st 100ah borde ju ge en hel del innan spänningen blir för låg.

Men tror ni att 35mm^2 kabel kan klara av strömstyrkan då?

Har tidigare jobbat med segelbåtar och väldigt många använder sig av vanliga startbatterier till bodelen för att sedan kunna brygga när det blir kärvt. Då har dom som jag planerat använt sig av många.

Relät har jag redan räknat bort, vill inte använda brandsläckaren.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fråga ang. eldragning.

En mulighet om batteriene ikke allt er innkjøpt: Du kan finne AGM batterier med "Deep cycle" og stor strøm, i praksis kan disse benyttes både som startbatteri og som bobatteri. Slike og en hovudstrømsbryter for nødstart sammen med et D+ styrt rele for ladning under kjøring - passe store sokringer på relekabelen og saken skulle være ok.
 
F

F.d. 2699

Guest
Sv: Fråga ang. eldragning.

Tjena!
Jag har en MB 307D -80 och kombinerar ett startbatteri (under förarstolen) med ett fritidsbatteri. Dessa skiljer jag från varann med hjälp av manuella brytare. Detta har fungerat prickfritt i 14 år! Står jag på samma ställe i flera dagar och brukar mycket ström, så bryter jag kretsen mellan batterierna så att startbatteriet alltid är fullt. När jag kör så är naturligtvis båda batterierna inkopplade.
 
Toppen