• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tändningslås

S

Stråken

Guest
Hel alla HBK:are!
Vi är på väg söderut, och stannade vid ICA i Smålandsstenar. När vi skulle åka igen
Så gick inte startmotor igång, full spänning på batteriet. en bärgningsbil bogserade igång mig, vid ett nytt startresultat var det lika livlöst.
Nu står vi på Hörsjöns camping och väntar på att någon verkstad skall hjälpa oss på
måndag. En granne som är bilmeck påstår att det är fel på tändningslåset. är det någon som är bekant med problemet. Bilen är en Knaus 2006.

Vänlige Svenne.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Tändningslås

Det kan ju vara även att soniloinden ( eller hur det stavas ) i startmotorn som kärvar .
Om du ser startmotorn så kan du se om du kan knacka på den samtidigt be någon att vrida på nyckeln

Om någon verkstad grejar be att dom även kollar över plus och jord till startmotorn .
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tändningslås

Et knep som vi brukte i gamle dager var å ta en kortslutning mellom den grove el-kabel og den tynne nede på starteren. På dagens bile kan dette være umulig grunnet plasering på undersiden av bilen og dekseplate under motoren.
 

sven-A

FD HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2023
Sv: Tändningslås

Kolla den tunna kabeln som kommer ner från tändningslåset till startmotorn. Har du ström i den? då är det något med startmotorn. Försök att ta bort skyddet runt rattstången vid ratten och kolla om du har ström ut från tändlåset. Använd en nål för att nå in i kabeln så slipper du skala den. Har du ström där men inte vid startmotorn, dra ny kabeln från ratten ner till startmotorn, jag har själv fått göra så på min HB. Men den är en -91 så du kan ha relän på vägen det har inte jag. Jag har en startkabel direkt från tändningslåset till startmotorn.

Lycka till.
sven-A
 
S

Stråken

Guest
Sv: Tändningslås

Hej! nu är vi hemma igen. det var fel på startmotorn. en verkstad i hyltebruk bytte den för 5400 kronor. en utbytesmotor som levererades dagen efter.
Svenne
 
Toppen