• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddning iMac, iPhone o iPad...

F

F.d. 50036

Guest
Hej alla ni som är bra på ström...

Har varit ute o åkt tre veckor med en iMac, en iPad och två iPhone. De har används mycket så det har blivit mycket laddning av dessa. Vi har bränslecell men den har gått mycket, slurpat i sig drygt 5 liter metanol?! Lite mycket på den korta tid. Har nu två teorier, ett att batterierna kroknat och inte levererar som de skall eller att Mac:s teknik slukar mycket ström vid laddning. På laddaren till datorn o paddan står det App 18,5V 4,6A på telefonladdaren står det inga siffror att läsa.

Någon som kan ge svar?

Sommarhälsningar Torbjörn
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Laddning iMac, iPhone o iPad...

Det är väl så att om du kör med omvandlaren från 12 v, och sedan omvandlar tillbaka så förlorar du en del effekt.

Jag har köpt en 12 v laddare på Clas O, som funkar till det mesta som behöver laddas datorer, Iphone, telefoner, och det ingick en hel del olika typer av kontakter, tyvärr finns den inte kvar, men det finns liknande på deras hemsida.

Kanske inte svar på din fråga, men ändå ett litet tips.


//Tommy
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Laddning iMac, iPhone o iPad...

Det ver unormalt mye metanol. Vi får ta mulige årsaker, en Efoy starter ladning når den måler en spenning under ca 12,5V og stopper når den tror at batteriet er 80% fullt - dette siste gjøres ved kombinasjon av batterispenning og ladestrøm. Om du har Efoy koblet til elblokken (behaglig en ser på elblokkens panel ladningen) og du har en inverter også koblet etter elblokken som forsyner dine eppleskrotter så kan du ende opp med at efoyen kjører hele tiden. Inverteren har et lite eget forbruk når den er koblet til samt at det utvikler noen prosent med varme utover det forbruket som laderene har - disse har også noen prosent tap i form av varme før epleskrottene får det de trenger for å leve og lade batteriene.

Løsning er todelt:
  1. Lad dine prylar og steng så av inverteren helt (om mulig trekk den ut av 12V) og koble ikke sammen før du trenger å lade på nytt. Du sparer mange Wh forbuk på dette.
  2. Koble ledningene fra Efoy direkte på batteriet, viktigst er de 2 tynne som måler spenningen på batteriet, men gjerne også de 2 tykkere som står for ladning og hvor strømmen måles.
Hadde selv noe av denne erfaringen for snart 4 år siden med min første installasjon. 10 liter på noen mnd med sporadisk bruk!
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Laddning iMac, iPhone o iPad...

Nu kommer lösningen på problemet!

Det var mina bodelsbatteri som plötsligt bara tog slut, hur mycket än bränslecellen gick blev det ingen kräm i batteriet. Hade flyt när jag köpte nya lyckades få tag på Biltemas två sista AGM batterier med fyra års garanti och samma storlek som de jag hade så monteringen blev lätt!

Jag saknar konverter, har bara 12V laddare till varje pryl så det var inget som drog ström när vi inte laddade.

Tack för svar jag fått och lycka till alla där ute på vägarna, mvh Torbjörn
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Laddning iMac, iPhone o iPad...

Jag laddar det flesta prylar i bilen via en cigg.kontakt till usb-adapter.
Funkar kanon (vilket, likt föregående inlägg inte har mycket med originalproblemet att göra alls).

//Stefan
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Laddning iMac, iPhone o iPad...

Våran bil går att köra utan dator och gps

I en modern bil sitter minst en dator som styr insprutning m.m.

Utan den kommer du inte ur fläcken!

Utan navigator (gps) går det förvisso att köra men är ibland omöjligt att hitta rätt om inte den mänskliga kartläsaren är ett riktigt proffs.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Laddning iMac, iPhone o iPad...

Våran bil går att köra utan dator och gps

Så jag tycker det är en bra idé att skapa en tråd om fördelarna med att köra utan en dator och GPS.
Om du har provat tekniken igenom och föredrar utan GPS och dator, har du förmodligen tillräckligt omfattande erfarenhet för att avstå från det.
Du är antagligen inte ensam och alla borde ha en debatt möjlighet i en tråd.
:)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Laddning iMac, iPhone o iPad...

Problemet är löst och var ju inte alls det fel jag trodde från början så nu är denna tråd avslutad.

Tack till er som försökte hjälpa mig!

Rulla lugnt Torbjörn ;)
 
Toppen