• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kvalitet på diesel,

F

F.d. 7702

Guest
Hej, helt klart är att både Preem och Statoil har den renaste dieseln, detta ä'r ingen reklam utan fakta. Se upp för ovaliga macknamn, där kan man råka ut för s.k. överskottsolja, oren o avsedd bäst för traktorer. Tveksam??, ta då kontakt med Preem o Statoils information, där redovisas skillnaden på "disel o Diesel" Enl. Fiats märkesverksatd rekommenderas "Super-diesel" den finns i Tyskalnd, men man kan ju knappast åka dit o tacka.
Sune
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Kvalitet på diesel,

Frågar du Preem eller Statoil lär du knappast få ngt annat svar än att du ska köpa deras diesel, trpr inte ett endaste dugg på det där. Testade Prrems diesel i sommar, och
blev varken skillnad på förbrukning eller effekt. Så jag fortstätter tanka på den enda riktiga mackkedja vi har i det här landet.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Kvalitet på diesel,

När jag började tanka på Preem så märkte jag att motorn gick bättre på låga varv. Däremot drar den lika mycket som tidigare.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Kvalitet på diesel,

Du provocerar Rotary, eller hur ?
För mig låter det en klar "partsutsaga"...:D
 
F

F.d. 50195

Guest
Sv: Kvalitet på diesel,

Rotary vad är det för fakta du hänvisar till.

mvh
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Kvalitet på diesel,

Hej!
Jag vet inte vilken diesel som är bäst men när jag tankar i Tyskland, Frankrike och Spanien så drar bilen ca 1,5 dl mindre än när jag tankar här hemma!

Är det bra el. dåligt..någon som vet?:confused:

Pilot
 
F

F.d. 29916

Guest
Sv: Kvalitet på diesel,

Hej!
Jag vet inte vilken diesel som är bäst men när jag tankar i Tyskland, Frankrike och Spanien så drar bilen ca 1,5 dl mindre än när jag tankar här hemma!

Är det bra el. dåligt..någon som vet?:confused:

Pilot
Jag har upplevt detsamma. Man blandar väl inte in så mycket "miljövänligt"!
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Sv: Kvalitet på diesel,

Hei.
Jeg har også erfart det samme.
Spurte min venn på min lokale Statoilstasjon og han fortalte, etter litt press, at
kravene til renhetsgraden på diesel i Tyskland var mye sterengere enn i Norge og
Sverige.
Det resulterer i dårligere efekt og mer forurensning, samt at om bilen blir mye
småkjørt vil katalysatoren gå tett.
Mange kommuner i Norge har erfart at de ikke kan bruke biler med dieselmotor til
hjemmesykepleien, og må gå over til biler med bensinmotor.
Mvh. Atle.:twitcy:
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Kvalitet på diesel,

Växer i tanken - kan proppa igen bränslesystemet

Malmö (TT) Allt fler dieselbilar säljs. Ett problem som ägarna kan råka ut för är att motorn plötsligt dör utan synbar anledning. Då är det förmodligen bränslesystemet som slammat igen på grund av bakterier.

Diesel har i dag en inblandning av rapsmetylester (RME) gjord av rapsolja. När bakterier i rapsoljan kommer i kontakt med kondensvatten i tanken börjar de växa och kan orsaka motorstopp.
Problemet är känt sedan tidigare hos bland annat åkerier

:wideeyed:Kan detta vara en bidragande orsak ?
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Kvalitet på diesel,

Växer i tanken - kan proppa igen bränslesystemet

Malmö (TT) Allt fler dieselbilar säljs. Ett problem som ägarna kan råka ut för är att motorn plötsligt dör utan synbar anledning. Då är det förmodligen bränslesystemet som slammat igen på grund av bakterier.

Diesel har i dag en inblandning av rapsmetylester (RME) gjord av rapsolja. När bakterier i rapsoljan kommer i kontakt med kondensvatten i tanken börjar de växa och kan orsaka motorstopp.
Problemet är känt sedan tidigare hos bland annat åkerier

:wideeyed:Kan detta vara en bidragande orsak ?

Det var ett stort problem främst på båtar för en 15 -20 år sedan.
Det kom man tillrätta med genom att blanda i "något" i dieseln.
Nu har problemet återuppstått för våra politiker vill slå sig för bröstet och minsann visa övriga Europa att vi skall vara värst på allting.
:mad::mad:
//W
 
F

F.d. 7702

Guest
Sv: Kvalitet på diesel,

Hej Du
provosera definitiv inte. Detta kan faktiskt vidimeras av olika för sej opartiska utredare. Det finns mycket diesel på den svenska marknaden som är av sämre kvalitet. det säljs "slattar" till vissa mackar, detta är ingen hem lighet. Statoil o Peem är bittra kon kurrenter, men medger att de har en renare diesel med tillsatser som verkar positivt vid såväl ekonmomi som ett argument till de omtalöade CR-ventilerna som på Fiat haft problem. Märkesverkstaden som jag talade med gav mej denna information . thats it:yes:
sune
 
F

F.d. 7702

Guest
Sv: Kvalitet på diesel,

Växer i tanken - kan proppa igen bränslesystemet

Malmö (TT) Allt fler dieselbilar säljs. Ett problem som ägarna kan råka ut för är att motorn plötsligt dör utan synbar anledning. Då är det förmodligen bränslesystemet som slammat igen på grund av bakterier.

Diesel har i dag en inblandning av rapsmetylester (RME) gjord av rapsolja. När bakterier i rapsoljan kommer i kontakt med kondensvatten i tanken börjar de växa och kan orsaka motorstopp.
Problemet är känt sedan tidigare hos bland annat åkerier

:wideeyed:Kan detta vara en bidragande orsak ?

helt riktigt tänkt. CR-ventilerna mår inte bra av oren diesel, där uppstår problemet som du talar om att motorn "dör", ett första tecken på att du kan åka på en ganska dyr rep. av just CR-ventilen. Helt rätt kommentgerar av dej
Sune
 
A

Amatören

Guest
Sv: Kvalitet på diesel,

Växer i tanken - kan proppa igen bränslesystemet

Malmö (TT) Allt fler dieselbilar säljs. Ett problem som ägarna kan råka ut för är att motorn plötsligt dör utan synbar anledning. Då är det förmodligen bränslesystemet som slammat igen på grund av bakterier.

Diesel har i dag en inblandning av rapsmetylester (RME) gjord av rapsolja. När bakterier i rapsoljan kommer i kontakt med kondensvatten i tanken börjar de växa och kan orsaka motorstopp.
Problemet är känt sedan tidigare hos bland annat åkerier

:wideeyed:Kan detta vara en bidragande orsak ?


Jag fick dom här bakterierna i tanken det var ingen rolig upplevelse, det slutade med att vi fick ta ner hela dieseltanken och rensa den grundligt (såg ut som algblomning i Östersjön när man hällde ut eländet. Tråkigt, kladdigt och dyrt och det känns ju inte så kul att läsa sånt här och veta att man genom att köpa dyr svensk diesel från macken riskerar att få det här. Hade väl varit en sak om man hade köpt smutsig diesel från nån farmartank ute i skogen men det här är ju vansinne att mackarna får sälja skiten.
 
Toppen