• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

laddningslampan lyser svagt

kentsynne

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Mark
HBK-Nr
5161
Medlemskap
2024
Hej därute, behöver hjälp ladningslampan lyser svagt efter att jag har startad bilen. har mät generatorn ger 14,5 volt till bilbatteri, har även mät från d + där får jag 12,2 volt står nu som ett frågetecken och vet inte vad jag skall kolla mer tacksam för lite hjälp MVH Kent
 
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: laddningslampan lyser svagt

Laddningslampan får full spänning så fort du slår på tändningen och jordas då genom magnetiseringslindningen i generatorn och då lyser den.
När sedan generatorn börjar ladda så ökar spänningen i magnetiseringslindningen mer och mer varvid lampan slutar att lysa. När jag arbetade med detta så berodde ofta glödande laddningslampor på dålig laddning från generatorn el dåliga kontakter. Om det är som du säger att du har 14,5 volt från batteriet och bara 12,3 volt från D+ uttaget så är det fortfarande en spänningsskillnad mellan 14,5 och 12,3 volt och då borde lampan fortfarande lysa lite.
Det kanske finns dom som vet bättre men detta är vad jag lärt mig.
Lycka till med felsökningen.
 

kentsynne

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Mark
HBK-Nr
5161
Medlemskap
2024
Sv: laddningslampan lyser svagt

låter som jag måste plocka ner generatorn, det jag var rädd för, måste nämligen plocka ljuddämparen från grenröret för att få ner den
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: laddningslampan lyser svagt

En generator har normalt 9 st likriktardioder..
3 kraftiga +dioder och 3 -dioder som står för likriktning av laddningsströmmen.
Dessutom finns 3 mindre magnetiseringsdioder som förser laddningsregulatorn med stöm och som också magnetiserar rotorn.
Troligt är att det antingen är fel på någon av dessa dioder eller att du har ett fel på regulatorn.
Såvida du inte har ett spänningsfall mellan regulatorns D+ och kontrollampan.
//W
 

kentsynne

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Mark
HBK-Nr
5161
Medlemskap
2024
Sv: laddningslampan lyser svagt

hej Wizard jag får från d+12,1 på tomgång, gasar jag upp motorn så får jag 12,5 men laddningen ligger 14,6 till batteriet kollar jag bodelsbatteriet så får jag 13,7
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: laddningslampan lyser svagt

Regulatorn och därmed D+ får sin ström från magnetiseringsdioderna, är någon kass (kortsluten eller avbrott) så blir värdet lägre om man mäter likström.
Alternativt:
Du har väl inte kopplat in en massa extrautrustning till D+ så att slutsteget i regulatorn inte orkar med att driva allt?
//W
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: laddningslampan lyser svagt

Innan du börjar med generatorn kolla D+ ledningen som går till bodelen, den har troligen en 2A säkring som sitter vid startbatteriet. Ta bort den och se om laddningslampan slocknar. Du kan också koppla ur kylskåpsledningarna ur elektroblocket och se om det hjälper. På vår bil en kontakt med fyra stift. Har haft ett liknande fel då laddningslampan blinkade med några minuters mellanrum. Fick aldrig reda på vad det var för fel, för efter ett antal urkopplingar av den kontakten upphörde felet och har inte återkommit. Det var för över ett år sedan.

Birger
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: laddningslampan lyser svagt

Prøv å koble av D+ fra bodelen. Det er mange saker denne kan brukes til og om den ikke er forsterket i el.blokken kan en lett få en synder der.
D+ brukes til kjøleskap, automatisk parabol, elblokkens varninger og det er flere muligheter i tillegg. På endel biler er noen av funksjonene koblet til tenning på, men på endre brukes den ene til allt.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: laddningslampan lyser svagt

Passar på att tjuvåka lite på den här tråden. Min laddningslampa börjar lysa svagt då jag går över från varselljus till hel- eller halvljus. Inga andra belastningar tycks inverka. Endast belysningen.

Den slocknar inte vid ökat varvtal. Har jag en variant av problemet tro?

:confused:
 

kentsynne

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Mark
HBK-Nr
5161
Medlemskap
2024
Sv: laddningslampan lyser svagt

jag har testat att ta bort den till bodels också men den ger bara ut 12,1 på tomgång och 12,5 på gaspådrag jag utgår att det skall vara samma på B+ ochD+ för att lampan skall slockna helt jag får testa med en annan generator, så får vi se, tack för den info jag har fått
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: laddningslampan lyser svagt

Hejsan, som redan föreslagits, troligen en av de tre små dioderna eller laddregulatorn.
Jag tänkte bara om, eftersom det är trångt. Har du en sådan generator som regulatorn och kolhållaren hänger ihop och byts som en enhet så sitter den bara med två skruvar bak på generatorn och kan ev. bytas utan att lossa generatorn, om du vill prova med en ny regulator först.

Lycka till. JANKRO.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: laddningslampan lyser svagt

Jag kan testa dioderna när du tagit bort generatorn om du vill.
Jag har en sån där apparat som man kan testa dioderna med utan att löda loss dom.
Vi bor ju inte så långt från varandra.
//W
 
F

F.d. 27368

Guest
Sv: laddningslampan lyser svagt

Troligtvis inget fel i generatorn . Hade liknande fel i min bil och det berodde på att det blev kryp ström vid relät som kopplar bort bodelen vid avstängt motor .
Rengjorde kontakterna , min relä är fastskruvat över bilbatteriet så det hade bildats oxid pga batteri ånga .
 

kentsynne

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Mark
HBK-Nr
5161
Medlemskap
2024
Sv: laddningslampan lyser svagt

Ja då sitter det en ny generator på allt fungerar som det skall i skrivandes stund, men det ser bra, 14,2 till batteri och D+ samma och ingen lampa som lyser TACK igen för den information som jag fick Kent
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: laddningslampan lyser svagt

Alve, du har troligen jordfel någonstans i motorrummet!

kolla ALLA jordpunkter du kan hitta där, de ser ut som
"små bläckfiskar" med massor av sladdar anslutna.
Förmodligen har du en t H. och en t.V. på torpeden.

dra bort sladdarna, skruva loss "bläckfisken", rensa gängan
och putsa "bläckfiskarmarna" med slipduk, sätt tillbax alla
sladdar och "blås på" med ofärgad underredsmassa på
sprayburk (troligen från OK-Q8) så slipper du fler oxider.
Ev. kan man behöva använda tång för att få anslutningarna
att "knipa käft".

underredsmassa "på sprayburk" är även perfekt att använda
som "låslack" i "skruv-å-mutter"-förband!

Fingrar och "felmålat" rengör du med bensintrasa.

Lycka till!
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: laddningslampan lyser svagt

Alve, du har troligen jordfel någonstans i motorrummet!

kolla ALLA jordpunkter du kan hitta där, de ser ut som
"små bläckfiskar" med massor av sladdar anslutna.
Förmodligen har du en t H. och en t.V. på torpeden.

dra bort sladdarna, skruva loss "bläckfisken", rensa gängan
och putsa "bläckfiskarmarna" med slipduk, sätt tillbax alla
sladdar och "blås på" med ofärgad underredsmassa på
sprayburk (troligen från OK-Q8) så slipper du fler oxider.
Ev. kan man behöva använda tång för att få anslutningarna
att "knipa käft".

underredsmassa "på sprayburk" är även perfekt att använda
som "låslack" i "skruv-å-mutter"-förband!

Fingrar och "felmålat" rengör du med bensintrasa.

Lycka till!

Tack Hans för ditt tips! Ber om ursäkt för att jag inte tackat dig tidigare men jag har inte haft möjlighet att läsa inläggen tidigare. Har heller inte kunnat testa ditt råd men kommer att göra det snart.

Ha de bra!

Alve
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: laddningslampan lyser svagt

Alve, jag tycker du ska kosta på dig att byta ut sådana flatstftskontakter som tappat sin spänst. Att klämma gtill de gamla utmattade blir inte lika bra som nya! Du har väl dubbelklämtång?
// Göte J
 
Toppen