• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lös dragkrok

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Jag har en husbil med dragkrok. Dragkroken är fäst i ramen med en fölängning där man kan montera en ramp för vespa eller motorcyckel. När jag var och tittade på husbilen före köpet var ingen ramp monterad och jag kom överens med säljaren om ett köp. Bilen besiktigades utan anmärkningar. När jag skulle hänga på min släpkärra(ett 3 tons skåp) första gången kändes dragkroken lite vinglig. Jag kollar under bilen och ser att dragkrohen endast sitter fast med tre st. 5mm. insexskruvar som bara är avsedda att hålla draget på plats när man monterar rampen. Tydligen hade förra ägaren demonterat rampen utan att montera nya bultar(4st M12 med brickor). Man kan fråga vad som kunde hänt mig om draget hade lossnat i full fart. En besiktnig är ingen garanti för att allt är OK,
 

Kjellberg

HBK Medlem
Inlägg
219
Kommun
Partille
HBK-Nr
213
Medlemskap
2024
Sv: Lös dragkrok

Jag hade en gång en Ford Cortina på den tiden dom fanns 2 dagar efter besiktning gick framaxelbalken rätt av som tur var hade jag precis stannat och dragit handbromsen,men bara ett par minuter innan hade det gått undan värre.Det är nog dagsformen på besiktningsgubbarna som avgör vad dom hittar.
 
Toppen