• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bränslecell

F

F.d. 50036

Guest
Hej alla som undrar över bränslecell...

Idag har jag bytt till min tredje 10 liters dunk metanol. Detta efter att bränslecellen har varit monterad 29 månader i bilen och aldrig avstängd. Det brukar bli 50-60 nätter i bilen/år och enda gången vi kopplar 220V är när den står i garaget. När vi är ute med bilen har vi hög förbrukning av 12V. Vi har ingen inverter utan satsatt på 12 volts förbrukare, ofta går 2 TV apparater på kvällen, tre Iphone, e n IPod och en dator som skall laddas och dessa är igång lika mycket som hemma. Det har aldrig hänt att batteriet varit under 12,3V för då startar bränslecellen (det är en Efoy 1600). Kostnaden för de 20 liter Metanol som förbrukats på dessa 29 månader är 600-1000kr beroende var du köper metanolen.

Vi är mycket nöjda, det bästa tillbehöret för ett oberoende husbilsliv tycker vi.

Mvh Torbjörn 
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.818
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Bränslecell

Kan bara hålla med! Friheten som Efoy ger är väl värd det den kostar.
Vi är inne på 3:e 10L dunken efter 20 mån men kör även på vinter. Enda problemet jag har märkt är att den har svårt med temperaturen och nu när vi är en bit över 30 grader så har den inte kunnat ladda alltid utan stängt av.
Kanske ide att komplettera med en solcell för att klara de varmaste perioderna.
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Bränslecell

Är du säker på att det beror på temperaturen? Jag har inte haft detta problem inte heller läst om det. Vore kul o forska lite i.

Kolla denna länk:
http://www.thermoprodukter.se/pdf/EFOY Datablad.pdf

Här står det arbetstemp minus 20 till +45 grader. Gissar att du behöver öka ventilationen runt din bränslecell

Ha det gott Torbjörn 
 
Senast redigerad av en moderator:

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.818
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Bränslecell

Jo den stänger av och säger att temperaqturen är för hög. Om jag öppnar korsdrag och vädrar samt skuggar så vaknar den igen.
Har min monterad i dubbelgolvet men utblåset är direkt ut.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bränslecell

Høres ut til at du får kjøleluft fra et område som blir soloppvarmet, Hvis den ikke kjarer å holde 80° på selve stacken så stenger den ned med den feilmeldingen du får. Etter en tid vil du og få melding om at den er tom for service fluid og at du må fulle på den lille flasken som fulgte med fra fabrikken. Denne flasken inneholder nesten rent destilert vatn, tilsatt noe metanol. En kan i en knipe fylle på med rent destilert vatn.

Selv hadde jeg min første montering slik at det ble fort for varmt og fikk erfare begge problemene - direkte tilbakekobling på kjøleluften er ikke smart! I dag har jeg en risky løsning med varmen inn i garasjen og kjøleluft fra samme garasje, hjelper bra at garasjen er på ca 3 kubikmeter :D
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bränslecell

Fin fråga - vår og høst er det mindre å hente fra solpanelene, men om du for det meste bruker bilen om sommeren så kan du spare en god del metanol på å ha et solpanel. Om det er økonomisk fornuftig er en annen sak - enhver får regne som en vil på dette. Med 2 store paneler så starter vår EFOY endast på regniga dagar med stort strømforbruk, men på høst vinter og vår er det brenslecellen som står for elforsyningen.
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Bränslecell

Redigerade mitt tidigare inlägg se ovan.

Min bedömning är att solcell inte behövs. Den kostar ju väldigt mycket i förhållande till metanolen de sparar.

Mvh Torbjörn
 
Toppen