• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Grön växellådsolja?

F

F.d. 25374

Guest
Efter att ha läst här och på andra ställen om de rackliga lådorna som de flesta husbilar välsignats med bestämde jag mig för att byta olja på vår nyinköpta Citroen C25 -89. Det var inga problem att hitta de två pluggarna på undersidan, tömma ur och sedan fylla upp 1,6 liter genom backljuskontakten mha en liten tratt på ovansidan.

Det jag funderade lite på var att oljan som var i var ljusgrön/mintgrön till färgen, till skillnad mot andra transmissionsoljor jag sett som alla varit röda, liksom den jag hällde i.

Är det någon som känner till vad det skulle kunna vara som är grönt till färgen? Kanske borde jag även köra några mil med den nya oljan och sedan byta en gång till för att skölja bort den gröna helt och hållet?
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Grön växellådsolja?

Det är väl inte den gröna LHM oljan som var i för den skall vara i Citroéns hydralsystem på fjädringen samt Audi hade det till hydralsystemet till servobromsarna och servostyrningen , detta är ju då personbilarna .
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Grön växellådsolja?

Den gamle hypoid oljan for transmisjoner var svakt mørkegrønn, seig og hadde en meget lettkjennelig duft ;) - fikk den inn vann ble den grågrønn.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Grön växellådsolja?

Hejsan, var det möjligtvis Red Line's heavy duty väx.olja du köpte? Den är grön i alla fall och skall stå emot höga belastningar. Jag har två flaskor hemma som skall in i min bil vartefter.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 25374

Guest
Sv: Grön växellådsolja?

Nej, den Red Line jag hällde i var röd..kommer inte ihåg vad den hette exakt. Var väl "Normal Duty" kanske :rolleyes:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Grön växellådsolja?

Hejsan igen, sorry jag läste lite slarvigt, det var alltså oljan du tömde ur som var grön.
Då har du nog i stället tömt ut Red Line's dyraste olja och fyllt på med en billigare sort av Red Line's växellådsoljor :). Det är absolut inget fel på den billigare heller bara att den inte tål så höga tryck som den gröna. Det skall vara något ämne i den gröna som förhindrar metallkontakt mellan två ytor.
Jag fick det förklarat åt mig enl. följande....

Häll ut olja på golvet och sätt klacken i den, det är halt men om du trycker så kan du få ner klacken genom oljan så det kärvar mot golvet.
Dränk därefter in en kortlek rejält med olja och släng ut den på golvet, sätt klacken i den sörjan och försök att få ner klacken så den får kontakt med golvet......

Försäljarsnack kanske men den förklaringen fick jag på Red Line's gröna H.D. olja.

Det här hör väl ihop med din andra tråd om att det viner om växellådan när man släpper upp kopplingen. Det har det gjort om min sen jag köpte den, för snart femtusen mil sen och den låter lika än. Jag skall byta alla damasker m.m. till nästa sommar får se om jag tar loss lådan också när jag ändå är i stöten....

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 25374

Guest
Sv: Grön växellådsolja?

Jaja, där ser man... Inte lätt att veta vad det är i förrän man öppnar pluggen :swoon:

Det känns i alla fall bättre att veta att det är fräsch, visserligen kanske något sämre, olja i än att inte veta alls. Kör väl såhär denna säsong i alla fall så kanske jag byter till nån bättre nästa år. Känns dumsnålt att inte köra med den bästa olja som finns om alternativet är totalrenovering.

Har för mig att jag läst nåt om någon lucka där man skall kunna se femmans drev och inspektera skicket på dem. Skulle ju kännas ännu bättre om man öppnade där och såg att de såg OK ut. Eller om de är kass, åtgärda det innan det rasar helt.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Grön växellådsolja?

I enden av lådan ved venstre framhjul sitter det et lokk festet med ca. 10 skruer. Det er nesten ikke olje innefor dette, men noen dråper kommer det ut når en løfter med lokket, hele 5an ligger i det rommet som er der utenfor selve lådan. Trenger på mange biler ikke å løfte bilen for å åpne her.
Det som oftest er slitt er synkronringen og inngrepet for dette på drevene.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Grön växellådsolja?

Hejsan, angående femmans drev. På din låda är det lite krångligare att kolla femmans "drev".
Det är i lådorna nyare än -94/-95 som det går på en kvart. I de äldre lådorna får man också plocka bort bakstycket men där är det en aluminiumkåpa och växellåds/motorfästet sitter i den. Så man får lossa fästet och släppa ner lådan lite för att få bort gaveln.
Och sist men inte minst så är det inte drivkuggen som blir slitna och går sönder utan de små ingreppskuggen som låser ihop dreven med axeln.

Jag har tyvärr inga bra bilder på rejält trasiga ingreppskugg i den här datorn, visar en som jag "lånar" av ett drev med ett trasigt ingreppskugg.

P8010136.JPG

M.v.h. JANKRO.

Oj, Knut hann före :).
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25374

Guest
Sv: Grön växellådsolja?

Tack för snabba och bra svar!

Nu har jag lite information att smälta :D
 
Toppen