• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tele2 telefoni och bredband via mobilnätet

S

Sara & Micke

Guest
Hej!

Är det någon som använder sig av Tele2's router för telefoni och bredband via mobilnätet?
Fungerar det i husbilen?

/Micke
 

JanB

HBK Medlem
Inlägg
406
Kommun
Trosa
HBK-Nr
7218
Medlemskap
2024
Sv: Tele2 telefoni och bredband via mobilnätet

Vilket uttömmande svar
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Tele2 telefoni och bredband via mobilnätet

Har en kompis som har provat det i husvagn och det fungerar om mottagning finns.Vet inte om det går att köra på 12 volt eller om man måste ha någon inverter.
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Tele2 telefoni och bredband via mobilnätet

Vad det gäller själva telefonin så är väl inte Tele2 kända för sin täckning när man kommer ut på landet.

//Tommy
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Tele2 telefoni och bredband via mobilnätet

Vad det gäller själva telefonin så är väl inte Tele2 kända för sin täckning när man kommer ut på landet.

//Tommy

De är varken bättre eller sämre än andra operatörer men något billigare. Telia och Tele2 använder ofta samma master.
Det är bara i norra Norrland som Telia är bäst, i övrigt vinner Tele2.

2161870227.jpg
 
Senast ändrad:
S

Sara & Micke

Guest
Sv: Tele2 telefoni och bredband via mobilnätet

Jag funderade på hur man skulle ordna med strömförsörjningen.
Hur många volt går routern på?
Hur är mottagningen jämfört med ett USB-modem?

/Micke
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Tele2 telefoni och bredband via mobilnätet

Om du väljer Tele2 Large 24 månader får du en router 3GN och den fungerar utmärkt i min husbil på 12 V. Nu har jag uppgraderat till Dovado 4 och har således en beg Dovado 3GN om du vill köra med kontantkort vilket jag rekommenderar om du ska utomlands. Då måste du låsa upp modemet från Tele2 eller köpa ett fritt modem.
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Tele2 telefoni och bredband via mobilnätet

De är varken bättre eller sämre än andra operatörer men något billigare. Telia och Tele2 använder ofta samma master.
Det är bara i norra Norrland som Telia är bäst, i övrigt vinner Tele2.

2161870227.jpg

Anders!

Det kanske har blivit bättre nu men företaget som jag reser för (själv reser jag i ljusa Småland), gick för några år sedan från Telia till Tele2 med katastrof som resultat, alla runt om i landet (utom i Stockholm, och sydvästra Sverige). Följden blev att samtal bröts, svårt att ringa upp, svårt att koppla upp på nätet, kunder fick svårt att nå oss ute på fältet, det enda som var positivt var väl prisbilden.
Efter något halvår gick vi tillbaks till Telia, som fungerar betydligt bättre.

Detta är min erfarenhet av telefoni i verkligheten, och jag anser att beroende på hur man tänker används sin telefon/uppkoppling är det tråkigt om man binder upp sig för lång tid och får något som inte fungerar. (De ingångna avtalen är inte direkt lätta att häva).

//Tommy
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Tele2 telefoni och bredband via mobilnätet

Jag funderade på hur man skulle ordna med strömförsörjningen.
Hur många volt går routern på?
Hur är mottagningen jämfört med ett USB-modem?

/Micke

Hej
Jag har USB det fungerar bra.Har inte varit på någon plats där det inte fungerat.
Om jag inte har fel så har Telia och Tele2 samma mast.
/Vidhem
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Tele2 telefoni och bredband via mobilnätet

Det där med täckning är inte lätt. Jag bor "på vischan" i sydvästra delen av landet och har Telia och Telenor. Ingen av dessa har täckning om jag inte går ut och ställer mig vid flaggstången. Har även provat 3 med samma resultat.
:mad:
Det konstiga är att när telefonen övergår till "endast nödsamtal" så är det bra täckning, telefonen går från noll "staplar" till 3 staplar.
Undrar om det är Tele 2 eller något annat som har täckning.
Jag får väl köpa ett kontantkort och prova.
//W
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Tele2 telefoni och bredband via mobilnätet

Det är ju allmänt känt att kommunikationsutrustning fungerar bättre utomhus än i en bil. Har man svårt med täckningen så är det bättre mottagning med router i ett skåp och USB-stickan liggande på taket, sk allväders system. Vill man bara surfa när det är uppehållsväder går det bra att sitta utanför bilen.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Tele2 telefoni och bredband via mobilnätet

3GIS, 3G Infrastructure Services AB, ett av Telenor AB och Hi3G Access AB (med varumärket 3) gemensamägt infrastrukturbolag. 3GIS bildades 2001 och har till uppgift att bygga, äga och driva sina båda moderbolags gemensamma mobiltelefoninät för tredje generationens mobiltelefonisystem, 3G (UMTS). Respektive moderbolag bygger, äger och driver därutöver egna nät i Stockholm, Göteborg, Malmö och Karlskrona.

SUNAB, Svenska UMTS-nät AB, är ett av Tele2 Sverige AB och TeliaSonera AB gemensamägt infrastrukturbolag. SUNAB bildades 2002 och har till uppgift att bygga, äga och driva sina båda moderbolags gemensamma mobiltelefoninät för tredje generationens mobiltelefonisystem, 3G (UMTS).

Således bygger alltså Telenor och 3 gemensam infrastruktur. Tele2 och TeliaSonera bygger sin infrastruktur.
Utöver detta finns ju sedan tidigare master för 2G (GSM) som säkerligen används även för 3G. Antennerna i masterna går även att rikta olika vilket kan göra att man har perfekt mottagning med ena operatören medan man har halvdassig med den andra.
 
S

Sara & Micke

Guest
Sv: Tele2 telefoni och bredband via mobilnätet

Om du väljer Tele2 Large 24 månader får du en router 3GN och den fungerar utmärkt i min husbil på 12 V. Nu har jag uppgraderat till Dovado 4 och har således en beg Dovado 3GN om du vill köra med kontantkort vilket jag rekommenderar om du ska utomlands. Då måste du låsa upp modemet från Tele2 eller köpa ett fritt modem.

Jag tänkte på routern som följer med telefoni och bredband via mobilnätet.
Tror det är Huawei B260 den heter.

/Micke
 
Toppen