• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta reglar och isolering från insidan

F

F.d. 29626

Guest
Har köpt en Fiat Ducato Frankia 1988 som det visat sig har en rejäl fuktskada i mössan. Håller nu på att täta så att vi kan använda den i sommar. Syftet var att ha nåt annat att göra när jag tröttnar på att bygga nytt badrum. På grund av en fuktskada...:oops:

Till vintern funderar jag på att försöka byta lite reglar och eventuellt isolering. Om det går pga klimatet, bilen kommer att stå hemma på gården över vintern, får se om det funkar temperaturmässigt.

Men huvudämnet var just att byta reglar eller delar av reglar samt isolering från insidan. Är det möjligt att göra uppe i mössan utan att den rasar ihop/av?

Dessutom ser det ut som att takplåten är skruvad med större skruv från utsida, och sidoplåtarna är fast skjutna med häftpistol under dropplisten på taket, är det original eller är det någon som försökt reparera tidigare?
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Byta reglar och isolering från insidan

Hör med tillverkaren. Dethleffs byggs inifrån och ut och då är det svårt att renovera på andra hållet. Men allting går ...
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Byta reglar och isolering från insidan

Hej
Det finns en bra tråd på detta forum som väl beskriver vad du ger dig in på.(Fortsatt renovering ) Jobbet är troligen stort. När man börjar att riva bort delar upptäcker man att vatten har en förmåga att sprida sig i konstruktionen vilkt gör att renoveringar har en förmåga att växa. Lycka till med jobbet:D
 
F

F.d. 29626

Guest
Sv: Byta reglar och isolering från insidan

Hej
Det finns en bra tråd på detta forum som väl beskriver vad du ger dig in på.(Fortsatt renovering ) Jobbet är troligen stort. När man börjar att riva bort delar upptäcker man att vatten har en förmåga att sprida sig i konstruktionen vilkt gör att renoveringar har en förmåga att växa. Lycka till med jobbet:D

Ja, jättebra tråd om man ska bygga en helt ny bil:). De tidiga bilderna ger bra information om hur den troligen är reglad, kan tänka mig att den gode Bror har gjort ungefär lika som det var från början.

Men huvudfrågan gällde ju att arbeta från insidan och med delar av regelverket, är det någon som gjort det tidigare?

Frågor av intresse:

- Är reglarna enbart limmade?

- Kan mössan kollapsa om man inte gör saker i rätt ordning, t.ex. tar bort fel reglar först?

- Hur skarvar man på bästa sätt?
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Byta reglar och isolering från insidan

Ja jag byggde helt nytt efter att ha rivit ner invändigt och kunde konstatera att det inte var så bra med regelverket och isoleringen, men avsikten vid köpet var att reparera som du vill göra.
Reglarna i min bil satt och sitter limmade mot plåten och isoleringen och alla träbitar är bara häftade tillsammans.
Enklast är att ta upp ett hål i innerväggen och sedan såga och riva vidare tills man kommer till friskt och torrt trä. Där kan du då limma in en ny regel som du skarvar den inv panelen i. Skär försiktigt bort motsvarande del av isoleringen ner till plåten. Gör noga rent och använd polyuretanlim när du monterar.
Detta med skarven väggar / tak, kanske är som det var på min bil och det betyder att väggarna rests först och sedan lagt på takdelen och skruvat mot regel i väggen.
Du har lite pyssel framför dig men allt är möjligt
Lycka till
Hälsn Bror
 

matz_karlzzon

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Västerås
Hej jag vet att det var ett tag sedan du gjorde eller inte detta jobb hur gick det. Håller precis att riva upp taket bak inifrån för det är mögel och sönder ruttnat.
Vad använde du för material? och vart hitta du materialet.
Har svårt att hitta så tunn plywood som det är orginal.
Har hittat Lauan Meranti 3,6 mm på byggahemma (dock ej i västerås utan uppsala) lite tjockare men verkar lämplig vad jag uppfattat.
sedan Isola Platon 20mm isolering som inte har någon kapilärverkan så fukten inte sprider sig.
Kör man vinkeljärn i hörnen (orginal har man en träbåge som är häfttad.
är det kinkigt på träslag på regeln?
 
Toppen