Det som är hyperviktigt är om man skall köra på helsyntet, delsyntet eller gammal hederlig mineralolja!
Lite mindre viktigt men ändå viktig är att välja rätt temphärdighet!!
Alltså dessa siffror 10-30 eller vad det nu står på flaskan! Den låga siffran berättar hur länge oljan är hyfsat flytande i kyla och den högre hur hög temp den orkar behålla en bäryta mellan skrotet inne i motorn.
Sedan har vi oljor med endast ett "tempmärke" eller singelgrade om man vill lyxa till det lite i vokabulären

. Min gräsklippare körs ju endast vid en ungefärlig temp på sommaren och där funkar en singelgradeolja 30 utmärkt!
Så för de flesta av oss som bara kör husbilen i liknande tempområde som en gräsklippare så skulle en helsyntet (för modern motor) med en tempklassning på kanske 60 vara fint. En hög siffra för att klara en överlastad klump uppför alperna med fullt laddtryck och ändå klara av att smörja, kyla och bära runt skit till oljefiltret. Men den olja finns ju inte mig veterligen!
Så för min del blir det en Mineralolja 20-50 som är vanlig i affärerna!
OBS, detta inlägg är högst ovetenskapligt men baserat på lång och trogen tjänst. Så synpunkter i helt annan riktning tar jag gärna mot!