• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batteriuppgradering

F

F.d. 25279

Guest
Hejsan
Då är det dags att få lite fart på strömmen och ta en sak i taget
Tänkte börja med att bygga ut batteribanken.
Som det är nu verkar det sitta ett 75Amp startbatteri (!!!) under stolen. ( Ej bilens batteri)Om jag nu vill byta och slänga in vad som får plats ,låter detta sig göras rätt upp och ned.
Vad måste jag kolla upp innan man kopplar dit tex två nya 100Amps.
Bilen är en Hobby-93 och vad det är för elbox i den har jag ingen aning om.
Finns en oläsbar lapp som inte säger något.
Räcker bilens laddare, kablar, säkringar?
Kan man utan vidare plussa på med fler batteri.
Denna tråd skall handla enbart om detta spörsmål
Övrigt såsom booostrar, solpaneler, c-tekare och vindkraftverk tar vi i en annan tråd.

/Ljungberg
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25279

Guest
Sv: Batteriuppgradering

Hej igen

Eftersom svar uteblev gör jag ett försök att lyfta frågan igen.
Vad händer i bilen om jag gör som ovan.
Den stor frågan är:BÖRJAR DEN RYKA NÅGONSTANS? :oops:

Att bilen inte klarar av att ladda upp batterierna igen är jag fullt införstådd med,
men jag landar på camping emellanåt.
Kan man stoppa in 220V bilens okända laddare,
eller storknar den fullständigt ,med brandrisk som följd.
Tämligen novis på detta område.
Jag behöver snart komma iväg och behöver ström typ 2 kvällar
och nätter (singel ;))
Värme. ljus. lite dator.

Ett "problem" som börjar växa på forumet är att
vi med lite äldre bilar börjar få svårt att hitta relevant information.
Visst, naturlig , eftersom tiden går och bilarna blir mer avancerade.
Skulle kanske behövas en avd. typ "allt före -95".
Visst, forumen är bra, man får mycket ideer men
dom blir svåra att omsätta i praktiken utan att
behöva bygga om tex.hela elsystemen för stora kostnader.
Vilket jag troligen vill göra ändå, men inte nu.

mvh/Ljungberg
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Batteriuppgradering

Om du setter inn større batterier enn orginalt så tar det lengre tid å lade, men de gamle laderne var heldigvis ikke smarte så de hadde ingen timeout. Det burde ikke bli andre problem enn ladetiden.

Største problemet med disse eldre bilene og det elektriske er at tidligere eiere ofte har "fikset" litt og "reparert" småfeil uten å ta tak i den egentlige feil. På min første husbil en 1985 Hymer var 12 volt anlegget fikset, det tok meg noen dager å rekonstruere orginalen. Årsaken til fiksingen så ut til å være et trasig ampermeter i panelet.

Spesialiteter på eldre merke / modell kan det ta litt tid før en får svar på, men med litt tålamot så dukker det opp svar på det meste.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Batteriuppgradering

Min första husbil var en Fiat Ducato Weinsberg Cosmos från 1987 och i den gjorde jag en närmast dramatisk ändring i batterikapaciteten. Från 70 Ah till 5 x 90 = 450 Ah! Jag avlägsnade det gamla batteriet under passagerarstolen, byggde en batterilåda som jag ställde mellan framstolarna och sedan drog jag ner till Spanien i december 2004 och firade nyåret där och allt fungerade utmärkt.

tfma.jpg

Min tanke var att jag skulle värma bilen under resan söderut på nätterna med två små keramiska 12-volts värmefläktar och det fungerade faktiskt! Jag kom från båtvärlden och hade gasolskräck på den tiden. Allt fungerade glimrande, batterierna kom från Biltema och fungerar fortfarande för den nye ägaren som är nöjd med arrangemanget även om han använder gasolpannan.

Under körningen på dagen laddades batterierna tillräckligt mycket för att klara värmebehovet på nätterna. Inga ändringar gjordes i de elektriska systemen, orginalladdaren fungerade bra, inga problem alls!

Så var det i min bil. Hur detta skulle fungera i din vet jag inte men jag ville gärna bidra med mina erfarenheter i ämnet! Lycka till!

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Batteriuppgradering

Kom ihåg att ingen batteriet laddat med samma laddar är starkare än den svagaste batteri.
Därför använd samma batterier och byta ut laddaren när laddningen spänningen måste matcha batterityp.
Gel batterier må inte användas för att starta.
AGM batterier har hög laddspänning 14,3 volt.
Fritid Batterier ( 13,8 v) har en betydligt lägre kapacitet än AGM batterier.
Etc
Beskriv dina tankar för upkuplingan - det kan vara komplicerat.
:)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25279

Guest
Sv: Batteriuppgradering

Go´morron

Japp, nu börjar det röra på sig.
Man tackar för synpunkterna.
BredoMobil: Tanken är.
Eftersom jag varken har tid eller budget för att göra allt direkt så är tanken denna.
Innan jag kastar ut en massa pengar på elsystemet vill jag först prova på H-B livet lite mera.
Har faktiskt inte ens hunnit sova i bilen ännu.!!!:D
Har varit husvagnsdragare fram till nu.
Vill kunna testa åtminstone en natt vid Stekenjokk.
med lite värme och lyse.
Förrut har jag bara kunnat stanna till en stund
eftersom husvagnen saknade både dass och värme.

Först nytt bodelsbatteri, så jag "fixar" att känna på bilens övriga egenskaper.
Det gamla bobatteriet ,75Amp, verkar vara ett vanligt startbatter.
Svårt att se, utan att plocka ned förarstolen först
Om jag känner mig nöjd med bilen, så kan jag till nästa sommar planera för
C-tek laddare,och solpaneler m.m
Såg förresten att biltema har AGM batteri.
Har jag missar detta eller är det en nyhet hos dom.?
Men som sagt, tänkte börja med ett "vanligt" 110Amp's.
Kom gärna med mera tips och synpunkter.

mvh/LJungberg
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Batteriuppgradering

Att du har en äldre bil skal du bara vara glad över i detta fallet, inga komplicerade elblock som skall programeras om.

Jag förmodar att du separerar ditt startbatteri och behåller det som det är.

Det billigaste och lämpligaste är att du köper 2-3 fritidsbatterier och kopplar dom med det omtalade skilje relé, som kopplas till D+ finns många trådar om det. Som näms här åvan så är det viktigt att du köper batterierna lika D.v.s samma AMP samma fabrikat och modell föratt batterierna inte skall laddas fel och gå i sönder. Det där med vind sol eller C-tec det avgör du ju själv om du behöver kompletera med, vilket inte heller är några problem med dessa "gamla" bilar.
 
F

F.d. 25279

Guest
Sv: Batteriuppgradering

Hej

Vad jag tänker göra är att jag tar bort detta gamla bodelsbatteriet under förarstolen och ställer dit ett 110Amps i stället. Inget annat.
Batteriet tänker jag inhandla på biltema om ett par timmar, om det inte med min vanliga tur är "tyvärr slut i lager"

Bilen skall förövrigt in till bilelektrikern för koll av generatorns kondition.

Jodå, lite tacksam att elsystemet är "gammalt"
Tittade lite på elburken, var inte så värst många tåtar på den.
Så den kommer jag nog att till nästa säsong ersätta helt med dc-dc och en 220 laddare
och lite annat lull-lull.:)
Skall även försöka få med en solpanel tills dess.

Någon som förresten har tips på en bra och enkel batteribegränsare.
Alltså en dosa som slår av/larmar, när batteriet går under lämplig nivå.
Vet inte och tror inte något sådant finns i bilen nu.

mvh Ljungberg/
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Batteriuppgradering

Go´morron.................
Eftersom jag varken har tid eller budget för att göra allt direkt så är tanken denna.
Innan jag kastar ut en massa pengar på elsystemet vill jag först prova på H-B livet lite mera.
Har faktiskt inte ens hunnit sova i bilen ännu.!!!:D
Har varit husvagnsdragare fram till nu.
Vill kunna testa åtminstone en natt vid Stekenjokk.
med lite värme och lyse.
Förrut har jag bara kunnat stanna till en stund
eftersom husvagnen saknade både dass och värme.
i, så jag "fixar" att känna på bilens övriga egenskaper.
Det gamla bobatteriet ,75Amp, verkar vara ett vanligt startbatter.
Svårt att se, utan att plocka ned förarstolen först
Om jag känner mig nöjd med bilen, så kan jag till nästa sommar planera för
C-tek laddare,och solpaneler m.m...................mvh/LJungberg

Bra ide' - se tiden an' - och behov.

..........
Om jag känner mig nöjd med bilen, så kan jag till nästa sommar planera för
C-tek laddare,och solpaneler m.m
Såg förresten att biltema har AGM batteri.
Har jag missar detta eller är det en nyhet hos dom.?
Men som sagt, tänkte börja med ett "vanligt" 110Amp's.
Kom gärna med mera tips och synpunkter.

mvh/LJungberg

Jag anbefaler du använder liten batterier ( ~70 amp. ) - et plats problem och lätt at supplere.
Ladderen som finns i husbilen - er den elektronisk ( thyristor regulerat ) ?
Om den er regulerat er spendingen tänkeligen omtrent 13,7 volt i hvilespending - inte nok for AGM batteri <50%.
Tror inte husbilsladderen gir mere end 7-10 Amp och det er inte nok för exempelvis 2 x 75 Amp - på sikt.

En bra laddar er en forudsettning for bra batterier - om du inte vil åka för ström.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25279

Guest
Sv: Batteriuppgradering

Japp!
Nu har jag tänkt till angående mitt energiproblem
Tror jag gör så här
Köper 2st 85Amps batteri
Byter ut det gamla bodelsbatteriet mot ett 85Amps.
Detta bör väl räcka till att driva en Trumatic-värmare (max 1amp) samt
några led-lampor i ung 2X 10 timmar, som är behovet, med lite körning emellan.
Det andra batteriet fästes på lämpligt ställe och skall enbart driva datorn.
Fick med en orginal cig-laddare när datorn inhandlades.
Lite kabel och säkring på den.
Laddas , på camping, med en C-tek laddare som jag har liggandes.
Kan ju även ladda datorns batteri när jag kör, via cig-urtaget
Skall kolla upp generatorn oxå.
Dessa batteri får nästa år flytta ihop under förarstolen
då jag planerar att utöka med dc-dc laddare och solpanel.

EUREKA! :D- eller.........missade jag något? :msn_cry:

/Ljungberg
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Batteriuppgradering

Skall du köra ihop batterierna så kör dom inte separat under ett år förs.
Batterierna bör vara oanvända och lika när du kopplar ihop dom.

Om du skulle djupurladda ett av batterierna en eller ett par gånger så är dom inte lika längre. Det starkare batteriet dödar det svagare och tar stryk själv.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Batteriuppgradering

Det en intressant artikel som motsäger alla batterifabrikanter och läroböcker.
Kanske beror det på att dom glömde långtidstest och laddkapasitet mäta batterierna urladdade och se hur dom tar emot laddning efter flera in och urladdningar.
Hur månha AH har dom kvar efter ett år?
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Batteriuppgradering

Vad för typ av kabel använder man mellan +polerna samt till jord? Avståndet mellan blir avståndet mellan stolarna inen fiat ducato.
 
F

F.d. 25279

Guest
Sv: Batteriuppgradering

Hejsan

Mitt batteriprojekt (se mitt översta inlägg) har av olika anledningar legat nere men nu är vi uppe på banan igen.
Har köpt in två 80 amps batteri.
Efter en titt i elboxen på bilen började jag tänka lite annorlunda.
Vill ha lite bollplank och feedback på följande "ide".
Om jag låter bilens inbyggda laddare ( mod -93) sköta batteri 1 (trumavärme (max 1A) och ledlampor och kylskåpsfläkt )
och kopplar in en dc-dc laddare på generatorn som får sköta om batteri 2 (dator) vad händer då????
På camping tänkte jag ladda batteri 1 genom bilens 220V laddare ,och batteri 2 med en extern laddare.
I princip två system förutom vid generatorn, där dom två mötas , i harmoni eller kaos??
Det är frågan.
Vad får ni för tankar om detta. Vill ogärna riva isär det inbyggda systemet och vill samtidigt veta att jag inte har slösat upp ström , så att det inte räcker till värmen.
Därav två batteridelar. Har läst allt för många berättelser här på forumet om kalla nätter.

/Ljungberg


.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Batteriuppgradering

Hejsan

Mitt batteriprojekt (se mitt översta inlägg) har av olika anledningar legat nere men nu är vi uppe på banan igen.
Har köpt in två 80 amps batteri.
Efter en titt i elboxen på bilen började jag tänka lite annorlunda.
Vill ha lite bollplank och feedback på följande "ide".
Om jag låter bilens inbyggda laddare ( mod -93) sköta batteri 1 (trumavärme (max 1A) och ledlampor och kylskåpsfläkt )
och kopplar in en dc-dc laddare på generatorn som får sköta om batteri 2 (dator) vad händer då????
På camping tänkte jag ladda batteri 1 genom bilens 220V laddare ,och batteri 2 med en extern laddare.
I princip två system förutom vid generatorn, där dom två mötas , i harmoni eller kaos??
Det är frågan.
Vad får ni för tankar om detta. Vill ogärna riva isär det inbyggda systemet och vill samtidigt veta att jag inte har slösat upp ström , så att det inte räcker till värmen.
Därav två batteridelar. Har läst allt för många berättelser här på forumet om kalla nätter.

/Ljungberg
.

Om jag förstått det rätt det är något som här, du föreställer utformning ?

testopst.jpg
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Batteriuppgradering

Samma sätt som jag håller på med i min bil, ett ganska smart sätt att ha flera batterier utan risk för att suga ut rubbet.
Fördelen är tt du kan ha olika batterier
Vad är det för DC/DC laddare du använder?
 
F

F.d. 25279

Guest
Sv: Batteriuppgradering

Hej Juan

Har man hamnat bland proffsen i din division nu , då får jag sträcka på mig.:D:D:D.
(mao. beröm åt ditt jobb)

Någon dc-dc laddare har jag inte införskaffat ännu.
Ville först få lite feedback från forumet.

Har han någon att rekommendera eller är det C-tek som gäller?

Du verkar tro att denna koppling fungerar.
Jag får givetvis kolla vad generatorn tycker om denna belastning.
Är inte så där superhaj på el-tekniska beräkningar.

En fundering är om det blir något tjafs mellan den gamla laddaren och dc-dc laddaren vid körning. Kanske stoppa in någon diod för att undvika bakströmmar.

/Ljungberg
 
Toppen