• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batteriuppgradering

F

F.d. 25279

Guest
Hejsan
Då är det dags att få lite fart på strömmen och ta en sak i taget
Tänkte börja med att bygga ut batteribanken.
Som det är nu verkar det sitta ett 75Amp startbatteri (!!!) under stolen. ( Ej bilens batteri)Om jag nu vill byta och slänga in vad som får plats ,låter detta sig göras rätt upp och ned.
Vad måste jag kolla upp innan man kopplar dit tex två nya 100Amps.
Bilen är en Hobby-93 och vad det är för elbox i den har jag ingen aning om.
Finns en oläsbar lapp som inte säger något.
Räcker bilens laddare, kablar, säkringar?
Kan man utan vidare plussa på med fler batteri.
Denna tråd skall handla enbart om detta spörsmål
Övrigt såsom booostrar, solpaneler, c-tekare och vindkraftverk tar vi i en annan tråd.

/Ljungberg
 
Senast redigerad av en moderator:

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Batteriuppgradering

.......
Idag pratade jag med Cetek om varför det inte finns någon DC DC laddare som man kan använda till bodelsbatterier.
Jag fick till svar att det fanns starka funderingar på ett alternativ till framtiden. Det skulle spara många batterier och öka livslängden.
Kanske skulle tillverka en och konkurera med Cetek....
Har selv hatt DCDC laderen fra Ctek i nesten 2 år og det var som og utvide batteribanken med et ekstra batteri. Den første DCDC laderen ble ikke 1 år gammel engang før den ble erstattet av en ny og man fikk et produkt til som heter Smartpass og man kan ha hele 800Ah på batteribanken.

Er selv meget godt fornøyd med Ctek produktene, men supporten er helt elendig. På henvendelser dit får man noen merkelige svar, helt på siden. Det bekreftes jo også etter den henvendelsen her. Om Ctek er "Verdens smarteste batterilader" som reklamen sier, er ihvertfall support det motsatte er min erfaring.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Batteriuppgradering

Jag nämnde denna aparaten med Cetek och fick den uppfattningen att det inte är en laddare utan ett inteligent skiljerelé som växlar mellan olika laddare med en spänning på 12V.
Vi pratade inan om att ladda ett 12v batteri med ett 24v system så det kanske blev missförstånd.

Vad jag menar med en laddare är att koppla den mellan generatorn och batteriet och låta laddaren sköta all laddning av batteriet för att öka livslängden och optimera batteriet.
Ett företag i Göteborg tillverkade sådna för många år sedan, men biltillverkarna ville inte ha dom.

Vad säger TOR. H om hur den fungerar ?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Batteriuppgradering

OK då har cetek rätt den går inte upp till mer än 22v mitt batteri ligger på 28V. Så det stämmer.
Ser att den har en MPPT styrning för solceller verkar vara en kanonpryl för batteriet. Med en 5 stegsladdare.
Då blir det att köpa en smartpass, dual + en M 300 det blir väl en slant.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.692
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Batteriuppgradering

Kanske kostar en del, men det blir bra! Sedan kan man ju med mindre batteribankar fundera på om Smartpass behövs, det är inte länge som mina batterier släpper igenom mer än vad Dual:en ger. Men med riktigt stor batteribank är den säkert bra! :)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Batteriuppgradering

Hej igen, vet någon om de har ändrat lite på kapaciteten under tillverkningen??
I min övre länk så står det 8-30V in, batteribank max 400Ah. (Vilket skulle funka åt Juan.)
I den nedre länken står det max 22V in och batteribank max 300Ah.

JANKRO.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Batteriuppgradering

OK då har cetek rätt den går inte upp till mer än 22v mitt batteri ligger på 28V. Så det stämmer.
Ser att den har en MPPT styrning för solceller verkar vara en kanonpryl för batteriet. Med en 5 stegsladdare.
Då blir det att köpa en smartpass, dual + en M 300 det blir väl en slant.

Nei de har ikke rett, her har de en DCDC lader til 24V igjen et eksempel på at om produktene er OK så er ikke support OK. Fatter ikke at Ctek er bedre på ettermarkede, det virker jo nesten på markedsføring o.l. at de bare satser på forhandlere/proffmarkede.

Her har jeg skrevet om hvordan jeg har gjort det og litt om batterier og lading, om en orker lese?

Har byttet bil siden den gang og utvidet batteribanken, men har fremdeles 2 batteribanker og vil nok nå også gå til anskaffelse av Smartpass. Da batteriene nå tar imot mer enn de drøye 20A som D250S gir. og håper også da ladetiden blir enda kortere.

Tidligere kunne jeg kjøre nesten en dag før batteriene var oppladet, etter at DCDC laderen ble montert var ladetiden ca 3-4t på lading fra ca 50% og nå når Smartpass blir montert håper jeg ladetiden blir 1-1,5t kortere?

Før DCDC laderen var montert kom jeg hjem og satt i 230V laderen etter en helgetur og laderen ladet med 4-6A og da hadde genereatoren ladet med ca 0,2A når jeg parkerte.

Nå med DCDC lader, lader generatoren generatoren med 0,1-0,0A og når jeg setter i 230V laderen lader den med det samme.

Altså er batteriet fulladet og dette mener jeg også er en bekreftelse på at bilgeneratoren greier ikke å lade batteriet fult det er det bare 230V laderen som greier. Og DCDC laderen har samme ladekaraktristik som 230V laderen og dermed kan den greit greie og lade batteriet 100% om den bare får nok gangtid.

Så jeg anbefaler DCDC lader på det varmeste og med mange døgn som fricamper vil man mye raskere ha et 100% oppladet batteri og man trenger kansje ikke så stor batteribank? Solcellepanel regner jeg nesten som en selvfølge at man har itillegg og den kan supplere batteriet når man ligger stille og at DCDC laderen kan brukes som en MPPT regulator for solcellepanelet itillegg er jo ingen ulempe?
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Batteriuppgradering

Hejsan

Kan man utan vidare plussa på med fler batteri.
Denna tråd skall handla enbart om detta spörsmål
Övrigt såsom booostrar, solpaneler, c-tekare och vindkraftverk tar vi i en annan tråd.

/Ljungberg

Som svar på din ursprungsfråga: Ja om du har en bra laddare med minst 3 stegsladdning. Annars så utnyttjas inte batterierna till fullt och riskeras att långasamt sulferas.

Den andra frågan var om bilens generator orkar med?

Ja det gör den, en generator är mycket kraftig ligger normalt runt 80-130A och kan ladda flera förbrukare.

Jag är ledsen att din tråd handlar om laddare, men som du ser så är det oundvikligt att inte blanda in laddare för att din utökade batteribank skall fungera snabbt, effektivt och felfritt under många år.

Det har varit många trådar om just detta ämne, men i denna tråde har vi lärt oss mycket.

Sammanfattning:
Om två olika batterier blandas i paralellkoppling och laddas med en konstant spänning, så kommer inte det större batteriet att ta emot mer laddning än det mndre. Det blir aldrig riktigt fulladdat och börjar att sulfera och ladda ur det mindre batteriet. Det mindre batteriet blit inte heller fulladdat och börjar att sulfera. Dom slåss med varandra tills dom blir helt döda.

Använder du en riktig laddare så laddas batterierna med högre kontrollerad spänning som laddar dom till fullo och till och med tar bort sulfater. Batterierna är alltid friska och fulladade,
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Batteriuppgradering

Jeg våger meg innpå med en kommentar til og et av de opprinnelige spørsmål til trådstarter.
Kan man utan vidare plussa på med fler batteri.
og det kan man somregel ikke fordi bobilens orginale 230V lader greier å lade batteriene 100% og dermed får batteriene nedsatt levetid, men kansje ikke så mye nedsatt at det er "plagsomt"?

Bilens generator vil aldri greie og lade batteriene 100%, det er det kun 230V laderen som greier. Men og lade en hvilken som helst batteribank opp til 80-85% greier den greit og mest sansynlig raskere enn en underdimmensjonert 230V lader. Det er de 10-15% som er vanskelig å få ladet.

Man sier som en tommelfingerregel at det tar like lang tid og lade de siste 10-15% som de ca 80% første.

Jeg har koplet min DCDC lader nære bodelsbatteriet og gjennom EBLen og kan dermed lese av V både på startbatteri og bodelsbatteri. Etter en overnatting eller fler er startbatteriet og bodelsbatteriet tappet endel og ladespenningen på startbatteriet er ca 14,3 V og ladespenningen på bodelsbatteriet er ca 13,8V.

Før monteringen av DCDC laderen var ladespenningen til begge batteriene lik ved en slik start, altså ca 14,3V

Når jeg nå har kjørt ca 1 til 2 timer er ladespenningen på startbatteriet 14,4-14,5V og spenningen på bodelsbatteriet er fremdeles ca 13,8V. Dette indikerer at DCDC laderen fremdeles er i I fasen og ladestrømen er forholdsvis stor, ca. 10A. Først etter ytteligere litt kjøring stiger V på bodelsbatteriet og A synker. Og en periode er spenningen lik på begge batteriene 14,4-14,5V. A til bodelsbatteriet er 0,3-0,2

Etter enda lengre kjøring vil spenningen på bodelsbatteriet synke til ca.13,8V og A er nå 0,0-0,1A. DCDC laderen har nå "kjørt" igjennom ladesyklusen sin og bodelsbatteriet er fulladet 100%.

Startbatteriet har hele tiden hatt høyere eller lik spenning, men mye mindre ladestrøm og er ikke i nærheten av 100% oppladet, kansje 95% oppladet etter en dags kjøring? Mens bodelsbatteriet var 100% oppladet etter noen timers kjøring

Ved å sette DCDC laderen ved bodelsbatteriet vil ikke start og bodelsbatteriet få samme ladespenning og de vil ikke "konkurere/sloss" med hverandre, fordi de har forskjellig ladeforløp og ladespenning.
 
Toppen