• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elkabel

F

F.d. 53141

Guest
Hej allihop!
Jag och min fru Mona har i dag blivit ägare till en Adria Matrix. Hurra!
Eftersom vi inte har haft husbil förr så uppstår frågor som man inte har en aning om. Här kommer den första: Jag är på väg att köpa elkabel. Uttaget på husbilen är ett runt 10 eller 16 amp uttag. Fråga: Vad har man i den andra änden? Vad är brukligt på ställplatserna, motsvarande rund hane eller vanlig jordad kontakt? Om det är rund hane så skall jag i så fall skaffa en kortare kabel med olika uttag så jag klarar mig överallt.
Nya glada hälsningar från Charlie B
 
J

Jarn

Guest
Sv: Elkabel

Hej, granne. Kör in till Jula och handla en kabel med blå don s.k. Europadon i varje ända. Hona + hane.
sedan kan du köpa en färdig skarvkabel som har en vanlig stickpropp i ena ändan och som du ansluter till din andra kabel med Europadon.
Det kan behövas på vissa ställen. Ta i rejält med längd på kabeln med Europadon.

Lycka till med nya bilen.
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Elkabel

Jula har även en ävergång från europadon hona till stickpropp hane, i ett stycke. De förekommer ibland ute i europa, men även i Sverige.
Leffe
 
G

Göran & Carola

Guest
Sv: Elkabel

Man måste skilja på om det är fast monterade 220-volt ledningar, där kravet alltid är 2,5 kvmm vid 16A säkring, eller om det är en anslutningsledning, där det inte finns nåt sånt krav.
Har man väldigt långa anslutningsledningar kan man dock även behöva räkna på ev. spänningsfall, och av den anledningen gå upp i arean.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Toppen