• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

HP USB Dockingstation - vad använder man en sån till..

BabsanoKent

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1169
Medlemskap
2024
Skriva kan jag, men är annars inte så hemma i datavärlden. Vi köpte en ny fin laptop i veckan och till den följde det med en HP USB Docking station. Vad använder man en sån till och är det något som vi amatörer kan ha nytta av?

Vi har, i husvagnen där vi bor, nu två laptop, en till mig och en till Kent, och ska på något sätt kunna använda samma mobila bredband, som är Telias. Är dockingstationen till hjälp där eller måste vi skaffa någon annan grej..

Som ni märker så är allt tekniskt kring datorer rena grekiskan för mig och jag hoppas att någon av alla duktiga IT-män och kvinnor som finns på Husbilsklubben kan hjälpa oss...

/Barbro och Kent
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: HP USB Dockingstation - vad använder man en sån till..

Den dockingen er genial til sine saker, men dere har liten glede av den.
Det den kan brukes til er for den ene PC å ha koblet ferdig allt ekstrautstyret og med en (to) kontakt(er) koble laptoppen til og fra utstyret. Praktisk på et hjemmekontor.

En enkel løsning som er standard i Win-7, men også tilgjengelig i XP er å la den ene PC dele ut internetforbindelse til den andre. Min og mange IT-nørder sitt valg er en trådløs router med 3g modem og lokalnett i bilen. Det finnes her routere med allt innebygget og bokse som Jensen og Dorado sone hvor en plugger inn telia sticken og deretter har en vanlig wifi kobling fra laptops til denne boksen.
 
Toppen