• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kostnad

F

F.d. 3088

Guest
Nu bygger hamnföreningen i Gränna om sin avtappning för gråvatten och vattenpåfyllning fick jag se igår, ser ut som det skulle bli uppställningsplatser oxå.
Nu kommer det säkert att bli en avgift där.:cool:

Gurra
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Kostnad

Det är väl bra om hamnföreningen har tagit detta initiativ.

Självklart skall också en sådan anläggning finansieras och självklart skall väl vi HB-åkare vara beredda att betala för den service vi erbjuds eftersom det är vi som drar nytta av servicen.

Har vi råd att investera åtskilliga kronor i en HB har vi också råd att betala dessa småpengar för den service som dylika anläggningar kan erbjuda.

Bra om flera hamnar och andra föreningar eller kommuner runt om i Sverige kunde göra samma satsningar.
 
F

F.d. 2591

Guest
Sv: Kostnad

...................Har vi råd att investera åtskilliga kronor i en HB har vi också råd att betala dessa småpengar för den service som dylika anläggningar kan erbjuda................
Hej Lasse o Fia, läste ditt inlägg angående " Har vi råd att köpa husbil för dyra pengar så har vi råd att betala för service , visst har vi det, men vi behöver ju inte betala överpriser för den sevice vi blir erbjudna, ta bara elen , elen för ett dygn kostar ju absolut inte 40:-.
Och för att man har en husbil behöver det ju icke innebära att man har en brunn att ösa ur, för många är kanske husbilsägandet en prioritering, med kanske dyra räntekostnader o.s.v. Men visst, vi skall inte begära att snyllta gratis, men det hela tycker jag ska vara relevant , och inte en affärsidé , att ta 40:- per dygn för el, är att hugga. Elförbrukning av underhållsladdning och lite data + TV tittande en stund, kyl o frys kostar inte 40:- per dygn. Nej om det finns el, låt oss betala för vad vi gör av med, som i Tyskland, rättvisare så. Ha nu en trevlig husbilssommar
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Kostnad

Som trådskapare glider jag lite: Visst kan det kosta, men risken blir att det byggs lyxanläggningar och då blir priset därefter säkert en bra bit över hundralappen eller mera. Säg 150 per dygn blir 1050 på en vecka, åker man runt till dessa platser säg tre månader:rolleyes: När vi skaffade husbil var det inte med tanke på att det skulle kosta 150 eller mera per natt. Senario: när samtliga hamnar byggt ut vad händer då jo det sprids innåt landet. Givetvis kommer det att finnas många bra ställen att övernatta på för oss som inte vill in på de dyrare ställena kvar ändå, men det blir trångt för husbilsåkandet ökar enormt.


Gurra
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Kostnad

Hej Lasse o Fia, läste ditt inlägg angående " Har vi råd att köpa husbil för dyra pengar så har vi råd att betala för service , visst har vi det, men vi behöver ju inte betala överpriser för den sevice vi blir erbjudna, ta bara elen , elen för ett dygn kostar ju absolut inte 40:-.
Och för att man har en husbil behöver det ju icke innebära att man har en brunn att ösa ur, för många är kanske husbilsägandet en prioritering, med kanske dyra räntekostnader o.s.v. Men visst, vi skall inte begära att snyllta gratis, men det hela tycker jag ska vara relevant , och inte en affärsidé , att ta 40:- per dygn för el, är att hugga. Elförbrukning av underhållsladdning och lite data + TV tittande en stund, kyl o frys kostar inte 40:- per dygn. Nej om det finns el, låt oss betala för vad vi gör av med, som i Tyskland, rättvisare så. Ha nu en trevlig husbilssommar

Men man får ju ändå ha förståelse för att t.ex. elstolparna och elanläggningen inte är gratis, det är ju i huvudsak investeringen man betalar med elpriset. :cool:
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Kostnad

Hej Lasse o Fia, läste ditt inlägg angående " Har vi råd att köpa husbil för dyra pengar så har vi råd att betala för service , visst har vi det, men vi behöver ju inte betala överpriser för den sevice vi blir erbjudna, ta bara elen , elen för ett dygn kostar ju absolut inte 40:-.
Och för att man har en husbil behöver det ju icke innebära att man har en brunn att ösa ur, för många är kanske husbilsägandet en prioritering, med kanske dyra räntekostnader o.s.v. Men visst, vi skall inte begära att snyllta gratis, men det hela tycker jag ska vara relevant , och inte en affärsidé , att ta 40:- per dygn för el, är att hugga. Elförbrukning av underhållsladdning och lite data + TV tittande en stund, kyl o frys kostar inte 40:- per dygn. Nej om det finns el, låt oss betala för vad vi gör av med, som i Tyskland, rättvisare så. Ha nu en trevlig husbilssommar

Håller med dig fullständigt om detta med elen. För en vecka sedan var vi i just Gränna och tyckte vi skulle stanna över på deras camping som ligger nere vid hamnen.

210 kronor + el. Tyckte det skulle bli dyrt men vi hade bestämt oss och vi stannade. På morgon, när vi checkade ut fick vi veta att man mätte åtgången el enl sep mätare och väntade mig därför en saftig elräkning. Vi hade haft igång kyl & frys, TV och Parabol och dessutom kokt kaffe i en el-kokare.

Elkostnaden slutade på 10:- Fantastiskt!

Därav kan man se att de flesta tar ut ockerpriser för just elen. Kanske kan det bli HBK:s nästa käpphäst??

När det gäller kostnader för ställplats med alla sanitära möjligheter tor jag vi får räkna med en totalkostnad kring 100-150:- per dygn.

Utgift? Ja visst men inte vill vi väl som husbilsåkare får epitetet att bara ta för oss, eller?

Blir det för dyrt på de tilltänkta ställplatserna riskerar det förmodligen att "skita sig" för de som ev hade tänkt sig göra en mindre förmögenhet på oss HB-åkare.

Vi är många men vi är inte korkade.
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Kostnad

Visst är det bra att det byggs ställplatser, men ställplatserna får absolut inte skena iväg prismässigt, och den risken tycker jag mig märka på allt fler ställen och framför allt om SCR är med och har fingrarna i syltburken.

I dagsläget tycker jag att ca 100-120 kr per dygn är vad man ska behöva betala, om man sedan behöver el är det naturligtvis bäst att få betala efter förbrukning, men å andra sidan kanske man endast behöver el 1 dygn av 4, och då kan väl den kostnaden diskuteras.

Jag tycker att det som är viktigast är möjlighet att fylla & tömma, om det sedan finns tillgång till toa kan det vara ett plus, men när det ska börja byggas helkaklade duschar och liknande till ställplatserna, då kan ja undra varför?...de flesta av oss har väl den möjligheten i husbilen.

//Tommy
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Kostnad

"Ställplats Gränna" är ett av de första resultaten av projektet som ska göra Sverige till ett bättre husbilsland.

Invigningen kommer att ske veckan efter midsommar.

Vore intressant att få veta var du fått denna informationen, sökte på detta men gick bet.

//Tommy
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kostnad

Til sammenligning sto vi sist natt på en sentral campingplass mellom byen og stranden litt vest for Dunkerque i Frankrike for €11 pr døgn inkludert strøm, vatn tømming og varme duscher. Det er det meste vi har betalt pr. natt i Frankrike på camping eller stellplats.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Kostnad

Jag tror att så fort privata investerare är med i bilden blir det dyrt, man bygger och flaschar till det mera än många husbilsbilisten behöver eller vill ha. Det fåtal som vill ha campingplats eller hemma standard har vad jag förstår missuppfattat det hela lite med husbilslivet. Jag för min del vill inte spendera ca 4200 per vecka för att sova. Vatten tömning mm kan ju den betala som nyttjar det. Vad tycker man att det skall kosta om du enbart sover över??

Gurra
 
F

F.d. 50195

Guest
Sv: Kostnad

"Har vi råd att investera åtskilliga kronor i en HB har vi också råd att betala dessa småpengar för den service som dylika anläggningar kan erbjuda."

Nja, husbilar är dyra, så för en del kan det vara nödvändigt att hålla igen på småslantarna också. :)
Tycker att ställplatser och service borde vara gratis i vissa fall, i alla fall ställplatser centralt i anslutning till affärer och shopping, vi spenderar ju en del pengar till det lokala näringslivet.

mvh
 
T

Teddi

Guest
Sv: Kostnad

Jag tror att så fort privata investerare är med i bilden blir det dyrt, man bygger och flaschar till det mera än många husbilsbilisten behöver eller vill ha. Det fåtal som vill ha campingplats eller hemma standard har vad jag förstår missuppfattat det hela lite med husbilslivet. Jag för min del vill inte spendera ca 4200 per vecka för att sova. Vatten tömning mm kan ju den betala som nyttjar det. Vad tycker man att det skall kosta om du enbart sover över??

Gurra

ja e på din sida gurra.. den sista plats ja fick till kom vi överens om el..per förbrukning..på sommarhalvåret så e ju inte detta ett måste..sätt upp solcell så klarar vi hela den svenska säsongen .men de blir ändå en kostnad som grundar sej på förbrukning o ingenting annat..så ett sommardygn kanske de handlar om 5-10 kr.. allt enligt självkostnad..man köper de man vill ha helt enkelt...
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Kostnad

Om man enbart skall sova är en rimlig kostnad 0-75:- ,precis som det är i Tyskland-Frankrike.
Sen märker jag att det man befarade är att fler och fler nya ställplatser har elen inbakad i priset!!!Vi som inte behöver el blir påtvingade den och därmed blir avgiften hög.

Jojje
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Kostnad

ja e på din sida gurra.. den sista plats ja fick till kom vi överens om el..per förbrukning..på sommarhalvåret så e ju inte detta ett måste..sätt upp solcell så klarar vi hela den svenska säsongen .men de blir ändå en kostnad som grundar sej på förbrukning o ingenting annat..så ett sommardygn kanske de handlar om 5-10 kr.. allt enligt självkostnad..man köper de man vill ha helt enkelt...

Hej förra säsongen var jag uppkopplad två gånger (hemma), ledlampor och solceller räcker gott, givetvis går det ju inte att blända på med allt som finns men tv och mysbelysning räcker för våran del. Det är ju vitsen att vara oberoende från allt vad uppkoppling mm innebär så långt det går

Gurra den oberoende
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Kostnad

Håller med om kostnadsökningarna, därför trevligt med undantag. På nya ställplatsen i Köping vid småbåtshamnen tar Athos kök och bar 100kr. För det får man el, vatten, dusch, toa och tvättmaskin. Tror det motsvarar dom flestas kriterier? Sedan tar han max 4 bilar åt gången, anledningen är egna gäster och båtfolk skall få plats. Vi frågade lite skämtsamt om det inte minskade på intäkterna, finns ganska gott om plats. Svaret var att inte minst att det står folk där gör att dom inte behöver börja arbetsdagen med uppstädning efter lokala ungdomar. Dom sätter sig där och använder bord, stolar, har medhavd förtäring under kvällarna. Form av vinn-vinn situation, ett annat plus är att vi som har båt där slipper mycken vandalisering.

Mvh Marita
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Kostnad

"Ställplats Gränna" är ett av de första resultaten av projektet som ska göra Sverige till ett bättre husbilsland.

Invigningen kommer att ske veckan efter midsommar.

Verkligen intressant att det börjar hända något konkret beträffande ställplatsprojektet. Jag har hört att ytterligare tre ställen för husbilsplatser ska vara på gång. Är det klart med var dessa platser kommer att iordningsställas?
V-backen ;)
 
Toppen