• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddningsproblem Fiat 03

PudelRäser

HBK Medlem
Inlägg
377
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4321
Medlemskap
2025
Har problem med laddningen till bilens batt.

Fiat 2,8 2003 årsmodell / burstnerbygge

Generatorn ger laddström 14,9 ut vid generatorn men vid batteriet bara 12,5
Har haft lös generatorn kollat den i bänk och den laddar

Finns det nån säkring eller relä på vägen till batteriet ser inte vart + kabeln tar vägen
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Laddningsproblem Fiat 03

Startbatteriet har direktkontkt med generatorn.
Bodelsbatteriet får sin laddning via ett relä som
sluter när motorn snurrar.

Kolla reläets styrsladd mellan generator och relä.
 

PudelRäser

HBK Medlem
Inlägg
377
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4321
Medlemskap
2025
Sv: Laddningsproblem Fiat 03

Uppdaterat
Med motorn igång har jag dessa volttal

Vid generatorn 14,95
StartBatteriet 12,75
Bodelsbatteriet 12,80


med 220 volt laddar det både bo + start (testade bara snabbt för att se om det skilde nått)
ca 13,2 bodel
ca 12,9 start

Solcell ger 13,6 v till batteriet, har den urkopplad nu
 

John-Erik

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Hofors
HBK-Nr
199
Medlemskap
2024
Sv: Laddningsproblem Fiat 03

Kolla jordkabeln går från batteriet till en punkt bakom strålkastarinsatsen där den är ansluten till chassit, sedan vidare till startmotorn, kan vara dålig jordförbindelse vid chassit.
 

PudelRäser

HBK Medlem
Inlägg
377
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4321
Medlemskap
2025
Sv: Laddningsproblem Fiat 03

Hittade felet
All laddning funkade ju med solcell/220v
Så felet måste ju då vara från generatorn plus eller batt minus anslutning
Kom ihåg att på pluspolen sitter ju en massa kontakter= PowerVal Calibre Säkringar

Plockade bort batteriet och då ser jag nått , batteriet har ett brännhåll på ovansidan locket till ventileringen.....
Och anslutningen från generatorn till +polens brygga är totalt sönderbränd... men ingen glappkontakt ??
Då måste ju laddningsregulatorn gått sönder eller hur
- Lägger mig igen under bilen igen och mäter från generatorn en längre stund
14,9 volt upp till 15,4 levererar generatorn i pulser, tok för högt
Så nu är en ny regulator beställd och en ny kabel till generatorn fixad med en hängsäkring på 125 amp (pga +bryggans fäste kolnat sönder)


PowerVal Calibre Säkringar ( se bild)
Designad för ett högt strömkretsskydd. De används för att skydda startmotor kablar.
Idealisk för startmotor & generator anslutningar. Dessa säkringar tillåter hög belastning/ skydd utan att blåsa säkringen men de kommer att öppna i händelse av kortslutning

Bara väntar på regulatorn sen ska semester turen söderut börja... det var meningen att vi skulle åkt idag, tur i oturen att laddningen pajade innan vi var on the road... Tack alla för tipsen i tråden
 

Bilagor

  • X250BatFuse.jpg
    X250BatFuse.jpg
    32 KB · Visningar: 209
Toppen