• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp!! Datorn funkar inte längre!!!

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Min dator har lagt av, den startar, man ser en bild med Fujitsu Computers Siemens, sen försvinner den, det blir svart, och ett litet vitt streck blinkar längst upp i vänsterkanten. Vad kan ha hänt?

En gång hände det så, och då berodde det på ett USB-minne, som satt inkopplat. När jag tog bort det gick det att starta om datorn. Men nu finns det inget USB, minneskort eller dylikt inkopplat, bara en USB hub, testade att även koppla ifrån den, men det hjälpte inte...
Måste ut o fota en ödla nu på fm, kollar vad det har ramlat in för svar i em

/Ludde
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Hjälp!! Datorn funkar inte längre!!!

Jag har alltså sparkat igång min laptop som jag brukar ha i husbilen, som tur är så funkar den....:wub: så jag kan komma ut på nätet
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Hjälp!! Datorn funkar inte längre!!!

Så gör min också och jag tror att det har med ngn uppdatering att göra. Jag får starta om min och trycka F12 då hoppar den igång sedan så är det ngn uppdatering som kommer upp när jag startat. Det är ngn som ej går igenom. Susanne
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Hjälp!! Datorn funkar inte längre!!!

Det verkar som datorn inte hittar operativsystemet, prova att starta från en skiva med OS du normalt kör (XP, Vista,7).
Leffe
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Hjälp!! Datorn funkar inte längre!!!

Och jag är nästan säker på att du har Norton Annette:wideeyed:.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hjälp!! Datorn funkar inte längre!!!

Uten å ha sett feilen så er det generelle symptom det Leffe beskriver, men som Sussanne sier det kan hende du får i gang windows ved å boote manuellt. Enten fra bios eller ved å trykke F8 noen ganger og starte sist gode utgave. Bios boot menyen finnes på mange maskiner på F12 elelr F2, men på andre må en trykke en kombinasjon av taster mens fabrikklogoen er på skjermen. Funker det ikke å rulle tilbake til siste versjon så kan en prøve "Sikker utgave" booten, denne starter minimalt av funksjoner under boot.
 

Carina

HBK Valberedning Sammankallande
Inlägg
5.429
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
6
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp!! Datorn funkar inte längre!!!

Min dator har lagt av, den startar, man ser en bild med Fujitsu Computers Siemens, sen försvinner den, det blir svart, och ett litet vitt streck blinkar längst upp i vänsterkanten. Vad kan ha hänt?

En gång hände det så, och då berodde det på ett USB-minne, som satt inkopplat. När jag tog bort det gick det att starta om datorn. Men nu finns det inget USB, minneskort eller dylikt inkopplat, bara en USB hub, testade att även koppla ifrån den, men det hjälpte inte...
Måste ut o fota en ödla nu på fm, kollar vad det har ramlat in för svar i em

/Ludde
Skriver för att jag;
Pratade med Ludde som sa att det är den stationära datorn som inte startar (jag hade missat det)
Saken är den att hon också har ett trådlöst tangentbord, så då fungerar det inte att trycka på F12 tangenten.
Vad gör hon då ?
:wideeyed:
Såg att Knut också han svara, men kan det fungera om hon skaffar ett vanlig tangentbord?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hjälp!! Datorn funkar inte längre!!!

Håper hun har et trådtastatur som hun kan koble til for å komme rundt problemet, helst et med de runde PS2 kontaktene om pcen har slike kontakter ellers et usb tastatur.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Hjälp!! Datorn funkar inte längre!!!

* Har du gjort någon uppdatering alldeles nyss?
* Stängdes den av helt normalt innan felet uppstod (jag gjorde felet en gång att jag drog ur sladden på datorn innan den stängt ner helt. Det blev till att nollställa bios innan den gick igång igen.
* Låter det från hårddisken när du startar? Först laddas sakerna i bios och sedan letar den efter hårddisken. Hittar den inte den brukar man ioch för sig få en rad på skärmen om att den den inte kan starta...

Om det inte är Norton som vill uppdatera sig, kan det vara ett hårdvarufel...
Så om ovanstående tips inte hjälper så kan det vara det.

//Stefan
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Hjälp!! Datorn funkar inte längre!!!

Är hemma på kortvisit, ska ut o fota igen. Jag ska skaffa ett tangentbord + mus med sladd och prova sen i em när jag kommer hem igen!
Det var nåt konstigt som hände när den höll på att uppdatera Norton, sen låste sig allt, jag var till sist tvungen att stänga av, sen gick den inte.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hjälp!! Datorn funkar inte längre!!!

Om du ikke får det til på annen måte start windows i secure mode og avinstaller Norton. Om du etterpå installerer den på nytt og kjører manuell oppdatering så burde allt fungere, alternativt kan du legge inn en annen antivirus Microsoft Security Essentials er gratis fra download.microsoft.com
 
F

F.d. 55464

Guest
Sv: Hjälp!! Datorn funkar inte längre!!!

Bra svar Knut. Jag hade innan Norton i min dator. Ställde till med en massa elände. Har nu Avast, löper helt perfekt.
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Hjälp!! Datorn funkar inte längre!!!

Bara som upplysning AVG är den mest använda gratisprogramet för virushantering. Finns att ladda hem från programbanken www.pcforalla.se Har själv använt AVG i många år utan problem. Se till att välja gratisversionen.
Leffe

ps Använde Norton tidigare innan den köpetes upp av Symantec, tröttnade på dem när det inte gick att uppgradera för de bytte till annan version. ds
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Hjälp!! Datorn funkar inte längre!!!

Jag har nu avinstallerat Northon så i morgon när jag vaknar får jag se om det är bättre.
Nu hoppar i allafall datorn i gång utan ett blinkande sträck upp till vänster.:)
Tillägg datorn mycket snabbare.:yes:Susanne
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Hjälp!! Datorn funkar inte längre!!!

stäng av datorn ta ut batteriet så datorn stänger ner helt.

// Pär
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp!! Datorn funkar inte längre!!!

AVIRA är ett bra antivirusprogran som finns i både betal - (billigt) och gratisversion.
Vi har bägge delarna på lapptopparna. Uppdateras väldigt ofta (nästan daglien) med nya virusdefinitioner.
//W
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Hjälp!! Datorn funkar inte längre!!!

Nu ser det ut så här...vad ska jag göra?
 

Bilagor

  • IMG_0073.JPG
    IMG_0073.JPG
    3,1 MB · Visningar: 5
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Hjälp!! Datorn funkar inte längre!!!

Egentligen skall du nog inte behöva vara inne i Bios för det här. Men när du ändå är där, se om du hittar något alternativ som heter "Fast Boot" eller liknande. Stänger man av det, så kommer datorn att gå igenom alla steg under uppstart - och ge dig mer tid att välja boot menyn, vilket är det du vill.

Hittar du inte något som ser ut som "Fast boot" stäng bios utan att spara och tryck F12 så fort datorn startat, du kan trycka flera gånger, för ibland är det bara under en kort stund datorn är "mottaglig".
Om det lyckas så får du ett alternativ att starta i felsäkert läge, med eller utan nätverk (beroende på operativ). Spelar ingen roll vilket du väljer...
Starta sedan upp datorn (kommer du så här långt, så kommer det att fungera:) ).

Avinstallera sedan Norton - Jag håller med övriga. Det är det första jag slänger ut när jag får händerna på en ny dator.

Starta sedan om och installera ett annat antivirus.

De som rekommenderats här innan är alla bra och jag gillar de flesta (utom Avira för jag blev vansinnig på alla popuper). Men jag har numera gått över till Microsofts gratis antivirusprogram, Security essentials för det tar lite minne och stör mig inte med dialoger i tid och otid.

Lycka till

//Stefan
(Hade jag haft bilen till jobbet i morgon, hade jag kunnat komma förbi och hjälpa dig...)
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Hjälp!! Datorn funkar inte längre!!!

Som självlärd datormekk skulle jag leta fram min CD/DVD skiva med operativsystemet. Därefter klicka på första raden "Standard cmos...." på den bilden kan du hitta startval som datorn har.
Börja med att ta en foto hur det ser ut nu, som du visar i tråden. Leta sedan upp din DVD-spelare och flytta upp den till prio 1. Spara detta med "Save & Exit setup" eller F10 om jag minns rätt.
Nu kan du släcka ner datorn och starta om med CD-skivan i. Följ sedan instuktionrna vid start.
Det kan stå något som "Vill du återskapa OP.systemet"
När allt funkar ta ut skivan, starta om datorn med DEL-knappen nere så du får upp den bild du visar, gå in i "Standard cmos..." och flytta tillbaka så allt blir som bilden var tidigare.
Lycka till!!!
Leffe

ps Såg att STACT han före prova det först jag tror han kan det bättre.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen